• Anonym ((knäckt))

Verklig statistik för missfall

Jag undrar hur det ligger till egentligen med statistik för missfall. Jag gjorde en skrapning nyligen för lilla pyret i magen visade inga livstecken och var alldeles för litet för den veckan jag skulle ha varit i. Folk, på sjukhuset och utanför, har försökt trösta mig och alla pratar om hur vanligt det är. I broschyrer står det att 15-30 % av alla graviditeter slutar i missfall.
    Nu undrar jag om det verkligen är så att den som fått ett missfall inte har någon ökad risk för ett nytt missfall? Varifrån kommer då de här 15- 30 (!) % ifrån, nästan alla jag känner med barn har inte haft någon missfall? Kan det vara så att de som fått missfall ofta får flera, för då väger de upp för alla som föder 3-4 barn på raken utan missfall. Då skulle statistiken stämma bättre enligt mig. Jag har läst många inlägg här på FL också där tjejer har fått 2-3 missfall i rad ...
    Jag vet, jag är fortfarande helt förtvivlad och tror det värsta, men det är så himla höga siffror. Orkar inte gå igenom det jag har gjort en gång till ...

• Svar på tråden Verklig statistik för missfall
  • Anonym

När jag fick MF fick jag höra att 1 graviditet av 9 (kan inte styrka att det stämmer) slutar i MF. Jag tror säkert att det kan stämma, det är bara det att man sällan pratar om det. Efter detta hände mig var det flera i min omgivning som visade sig ha fått det och kort därefter fick två av mina kompisar det. Jag fick en mens efter MF:et, därefter blev jag gravid igen och är nu i vecka 35 så jag tror inte att ett MF ökar risken för ytterligare ett...

• Anonym

Kram på dig förresten! Jag vet att det känns jobbigt nu..men tro det eller ej, efter en tid så kommer allt kännas bättre.. Kram!

• Anonym ((knäckt))

Tack, det är såna här solskenshistorier jag behöver höra. 35:e veckan, då är det ju nära!När kom din mens tillbaka? Jag skulle vilja att min kom tillbaka idag så att jag och min man kunde försöka igen. Fast jag vet ju att man bör vänta åtminstone en mens så vi får väl vänta då ... :-/ Hoppas att det går lika bra för oss som för dig.
    Lycka till med slutspurten av din graviditet!

• jojjo113

Jag fick ett mf i vecka 6 för ett år och 11 månader sedan. Blev gravid direkt efter igen och min pojke är nu 1 år!

Tror absolut inte att du behöver oroa dig för att något ska vara fel! Det är tyvärr jätte vanligt med mf (30%) Många mf händer innan kvinnan ens vet om att hon är gravid, det kan komma med mensen tex.

Men som sagt du behöver inte oroa dig och lycka till i fortsättningen!

• Linsen

I min bekantskapskrets är det jag och en väninna som håller missfallsstatistiken på topp. Vi har tillsammans fått 11 missfall och våra vänner har klarat sig, så visst kan det vara väldigt snefördelat.
    Vad jag har förstått så är det ändå i det stora hela många som får missfall.
    Det är ju trots allt så att man inte får hjälp förrän man haft tre mf och det borde ju tala för att det är väldigt vanligt.

Nu är vi gravida igen, båda två, så skam den som ger sig.
    Min vännina ligger några veckor längre fram och har genom vul fått bekräftat att allt ser toppen ut hittills.
    Själv hade jag i juni ett tidigt mf, men nu är jag i v 8 och avvaktar ett tag till innan jag kontaktar BM för inskrivning och undersökning.

• Kyssen

Hej,

Har precis fått reda på att vi fått MA vilket känns rätt jobbigt.
    För att försöka svara på iaf en av dina frågor så känner jag väldigt många i min bekantskapskrets som fått ett missfall eller två innan de fick de barn de nu har. Så för mina vänner så verkar statistiken var utsmetad på flera personer.

Har ju ingen fakta på det här, men jag har då inte hört att bara för att man fått ett missfall så är risken större att man får ett till. Snarare borde det ju vara tvärt om, har man fått ett så borde det ju vara någon annans tur nästa gång...

Men som sagt, bara teorier..

• Anonym ((knäckt))

11 missfall på 2 personer, det är ju sånt som undrar om det inte är vanligt ändå att den som får ett missfall ofta får flera ... Era stackare, jag ska hålla tummarna för att allt går bra för er båda denna gång.

• Anonym

Anonym (knäckt): Jag fick tillbaka min mens efter 3-4 veckor..så det dröjde inte speciellt länge ändå. Ja, nu är man i vecka 35 och det känns jättebra så ge inte upp men glöm inte bort..att det är helt ok att vara ledsen. Man måste hinna bearbeta innan man kan börja på ny kula.. kram!

• Anonym (ledsen)

Skulle på inskrivning idag, men gick till gyn. innan för att göra ett vul. Tyvärr fanns där inget foster som var stort nog att vara i v. 10 (9+1), det som fanns var snarare i v.6-7. Läkaren sa att det inte såg riktigt bra ut, men att vi ändå ska komma tillbaka på torsdag för att se om den lille har växt. I så fall är jag ju bara i v.6-7 och det är ingenting att oroa sig över. Jag är dock ganska säker på att det är ett dött litet foster i min mage och vill helst få ut det snabbt så att vi kan testa igen. I alla fall sa läkaren att 1 av 6 graviditeter slutar med någon form av mf. Som en liten tröst: Jag har läst att om du haft ett mf så är det liten risk att nästa också blir det. Stämmer ju dock inte på Linsen.
    Jag hoppas på all lycka åt alla som försöker igen.

• TRUTH

jag vet flera stycken, så det där med 15 % stämmer nog absolut, det är mycket vanligare än man tror! + det stora mörkertalet av dom som inte ens vet att de är gravida och får missfall fast de tror det är mensen=)

• Åsa

Jag hade ett missfall två månader innan jag blev gravid med min dotter.

Tror det är många fler än man vet. Vet inte hur mycket du/ni pratar med kompisarna om sådant men det är inte så jätteofta jag gör det. Däremot, när jag hade fått missfall och sade till en kompis fick jag veta att hon haft två, vilket jag inte haft en aning om. En zonterapeut jag gick till strax efteråt nämnde jag det också till (hälsotillstånd) och hon hade också haft ett. Så jag tror det är rätt så vanligt. (Efter tre missfall i rad finns det möjlighet att bli utredd för det, innan dess finns det inte tillräcklig indikation på att något kan vara fel.)
    Sedan är det ju vanligare i grupper med vissa hälsoproblem och vanligare med ökande ålder. Plus mörkertalet Truth nämner med "försenad mens" som sagt. En kompis funderade t ex över om hon kunde ha fått missfall månaden innan hon blev gravid; det var bara några dagar sent och hon hade inte brytt sig om att testa.

• TRUTH

titta bara här på ala trådar om missfall. verkar vara hur vanligt som helst! dessvärre

Svar på tråden Verklig statistik för missfall