Verklig statistik för missfall
Jag undrar hur det ligger till egentligen med statistik för missfall. Jag gjorde en skrapning nyligen för lilla pyret i magen visade inga livstecken och var alldeles för litet för den veckan jag skulle ha varit i. Folk, på sjukhuset och utanför, har försökt trösta mig och alla pratar om hur vanligt det är. I broschyrer står det att 15-30 % av alla graviditeter slutar i missfall.
Nu undrar jag om det verkligen är så att den som fått ett missfall inte har någon ökad risk för ett nytt missfall? Varifrån kommer då de här 15- 30 (!) % ifrån, nästan alla jag känner med barn har inte haft någon missfall? Kan det vara så att de som fått missfall ofta får flera, för då väger de upp för alla som föder 3-4 barn på raken utan missfall. Då skulle statistiken stämma bättre enligt mig. Jag har läst många inlägg här på FL också där tjejer har fått 2-3 missfall i rad ...
Jag vet, jag är fortfarande helt förtvivlad och tror det värsta, men det är så himla höga siffror. Orkar inte gå igenom det jag har gjort en gång till ...