Hur mycket tvättmedel använder du?
Detta är en sak jag har funderat länge på. Kollade på tvreklam för tvättmedel och "fläckborttagningsmedel" och reagerade på hur mycket tvättmedel/annat medel dom hällde i.
Tex i en reklam säger dom: "tillsätt bara en skoppa ***" Men har någon tittat på hur mycket vanligt tvättmedel det faktiskt ligger i behållaren när hon häller i det andra medlet?
Ja gick ut och kollade på måttdoseringen på tvättmedleskartongen och insåg, att vi som har hårt vatten, ska använda 70ml tvättmedel! var tvätten lätt smutsig kunde man minska med 20-30ml och var den väligt smutsig kunde man ÖKA med 20-30ml. Så då ska jag alltså använda 100ml tvättmedel om jag tvättar riktigt smutsig tvätt. Det står även på förpackningen att den ska räcka till 16( kan minnas fel) tvättar i hårt vatten.
Brukar i och för sig inte mäta mitt tvättmedel jag häller i, men är väligt säker på att jag inte använder 70ml/tvätt i alla fall. För mitt tvättmedel räcker mycket mer än 16 tvättar ;)
Brukar i snitt göra av med 5 förpackningar tvättmedel under 1 års tid. Och då burkar vi tvätta 3-4 maskiner i veckan, ibland mer.
Vet att när vi bodde i lägenhet och tvättade i den gemensamma tvättstugan kunde jag få klåda av kläderna, pga att personen innan hade använt för mycket tvättmedel som fanns kvar i maskinen. Ibland låg det stora klumpar kvar i tvättfacket!
Hur gör ni? mäter ni upp vättmedel efter doseringen? eller häller ni bara på lite?
Tycker ni att det blir rent även om ni inte använder den doseringen som står på förpackningen?