IVF+överstimulering
Hej! Är det någon där ute som blivit regält överstimulerad av behandlingen? De fick ut massor med bra ägg som blev befruktade men symtomen som jag har nu är inte att leka med. Är sjukskriven från jobbet. Några goda råd tack!
Hej! Är det någon där ute som blivit regält överstimulerad av behandlingen? De fick ut massor med bra ägg som blev befruktade men symtomen som jag har nu är inte att leka med. Är sjukskriven från jobbet. Några goda råd tack!
Lilla Plupp,
det är viktigt att du behåller kontakt med ivf-kliniken så att de kan hjälpa dig om dina symptom blir värre. Jag blev ordentligt överstimulerad och var ganska dålig i nästan 5 veckor. Gör som de råder dig på ivf-kliniken, i övrigt är det bara att rida ut stormen, förr eller senare är det över.
Några tips:
Jag hade svårt att äta, fick koka grönsaker och mixa till soppa bla, det var nästan det enda som jag kunde få ner, oftast med ett kokt ägg. Om du klarar att röra lite på dig varje dag är det bra eftersom risken för blodpropp minskar då. (Jag tyckte att stödstrumpor hjälpte när jag var uppe under den mest svullna perioden).
Om du tappas på vätska: passa på att äta och göra vad annat du behöver göra direkt efter tappningen (typ stappla till duschen etc). Det var i princip bara då jag mådde hyfsat. Viktigast som sagt att hålla kontakten och meddela dem hur du mår/om det blir någon ändring-försämring. Lycka till
Tack! Mår lite bättre idag och ska snart till läkaren. Det verkar ju som att det hade varit bättre med några få men bra ägg. Mig tömde de på 31 ägg och som tur är var många av toppkvalitet så jag har frysen full. Den senaste veckan har varit hemsk, uppsvullen, diarre så fort jag äter och illamående. Hoppas det kommer något gått av det! Hur gick det för dig?
Blev också starkt överstimulerad och tömd på vätska ur buken 2,5 liter två gånger. Äggstockarna var som handbollar och jag fick inte röra mig. Om du inte behöver läkarvård så ta det varsamt och vila. Det är ju dock ett gott tecken på graviditet! Lycka till.
Lilla Plupp:
Bra att du har kontakt med läkare! Vet precis hur svårt det är att få i sig mat när man är ÖS, pröva halvflytande (mixad) mat (ex nedan) i små portioner och ät kokta ägg, keso, yoghurt, blåbärssoppa etc. Funderade på att skriva en kokbok för överstimulerade när jag var sjuk
OBS: Det är viktigt att du äter mycket protein, jag fick albuminbrist och fick ligga med albumindropp. Ät så mycket kött och ägg du kan få ner!
Det här (över)levde jag på i flera veckor:
1. Koka köttfärs ist för att steka om du vill med tomatpure el. ketchup (tomatkross gick inte i mitt fall). Använd precis så mycket vatten att det täcker, salta och peppra. När färsen kokat (inget rosa längre) kan du sleva ur (men spar buljongen), mixa. Späd det mixade med buljongen tills du har den konsistens du vill ha (som soppa eller "köttfärssås") För mig gick det bra att krydda med örtkryddor utan att jag mådde illa av det.
2. Pasta kan vara för hårt för magen, men i mitt fall (tål inte gluten) äter jag bara glutenfri pasta som är baserad på ris- el majsmjöl vilket är skonsammare. Det kunde jag få ner ibland, kanske ett tips även till sådana som normalt tål pasta?
3. Koka potatis morötter purjolök o liknande i hönsbuljong. Mixa till puré el soppa. Hacka i ett kokt ägg och lite persilja. Lovar att det blir gott och är hyfsat lätt att få ned!
4. Smoothisar med mjölk och yoghurt som jag satte till banan/blåbär/mango lite vad jag hade hemma (stavmixern igen
Detta kan du nog laga till bebisen sedan också om allt går bra (hoppas!)
Det gick bra för mig: Väntar en liten pojke som kommer om ca 7 veckor! Precis som du fick jag "frysen full"
Lycka till!
PS: Överstimuleringen blev etter värre när embryot fäste, och jag blev tappad på vätska varannan dag under två veckor. Vill inte skrämma upp dig, men du måste höra av dig till din läkare vid varje tecken på försämring!
Tack för alla råd!! Känns som det vänder till det bättre nu. Läkaren sa att det såg bättre ut idag men jag har fortfarande lite vätska kvar i äggstockar och buk. Konstigt att man så på en gång kan bli sugen på viss mat och annat som man tidigare gillat nästan spyr man av. Jag brukar äta mycket men det verkar som om vätskan i buken gör att magsäcken sätter stopp tidigare.