• Teeeeess

Ris och kassler, men hur?

Har massa ris över sen gårdagens middag och har tänkt ha resterna idag!

Har inte allt för mycket i frysen just nu, men hade tänkt mig kassler.

Någon som vet något gott recept man kan slå ihop på ris och kassler?

• Svar på tråden Ris och kassler, men hur?
  • Wizz

Gör en kasslergratäng och ha riset till.
    Gott är att vispa grädde och sen i med ordentligt med chilisås och bred röran över kasslerskivor. In i ugnen tills det blivit bra färg.

• Fidelis ad urnam
    Teeeeess skrev 2009-05-05 14:27:47 följande:
    Har massa ris över sen gårdagens middag och har tänkt ha resterna idag! Har inte allt för mycket i frysen just nu, men hade tänkt mig kassler. Någon som vet något gott recept man kan slå ihop på ris och kassler?
    Gör så här
    Strimla en purjolök och blanda med riset, häll allt i en ugnssäker form.
    Skiva kasslern och lägg den snyggt över riset.
    Vispa ihop grädde och senap och bred detta över.
    Gratinera i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader.
    Grädden sjunger ner över riset och gör det krämigt.

Jättegott och enkelt
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • lilltrollet83

kasslergratäng kannske??

kassler tomat eller ananas, grädde/mjölk och strö över ost. in i ugnen 20 min klart!½

• Mamman mitt i kaoset

En kasslergratäng,
    Jag brukar lägga ris i botten av en ugnsform, tärna kassler och paprika och lägga på sen slå över en burk majs. Gör en röra av lite majonäs och vispad grädde, blanda i lite senap. Bred över formen och in i ugnen ca 20min på 220grader.

Gott gott och enkelt!

• Lowika

Kasslergratäng:

Strimla kassler, röd paprika, purjolök, mandarinklyftor på burk och lägg i en form. Blanda grädde med lite chillisås och peppar och om man känner för det lite curry. Häll över formen. Toppa med riven ost. In i ugnen tills det ser klart ut (typ 175 grader) servera med ris.

• Teeeeess
    lilltrollet83 skrev 2009-05-05 14:30:12 följande:
    kasslergratäng kannske??kassler tomat eller ananas, grädde/mjölk och strö över ost. in i ugnen 20 min klart!½
    Det lät gott. Kan du inte skriva mer specifikt hur du gör det?
  • Teeeeess

Har en fruktansvärt kräsen sambo, som varken äter grönsaker (vissa gör han) eller vissa såser (ja, en vuxen man.. haha ) så paprika, purjolök och sådär kommer inte på fråga för honom :P

Även curry, chili och dem smakerna vägrar han sätta tänderna i.. han är lite som en trotsig 4-åring.

• Teeeeess

Kan man förresten stoppa in riset i ugnen nu också,
    när det redan varit uppkokat en gång?

• Nyfiken gul
    Teeeeess skrev 2009-05-05 14:38:55 följande:
    Kan man förresten stoppa in riset i ugnen nu också,när det redan varit uppkokat en gång?
    Det går utmärkt!

Vilka såser tycker han om då?  Det går utmärkt att använda sig av tex vanlig brunsås på påse att hälla över kasslern och göra gratäng på det...
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Teeeeess

Nyfiken gul skrev 2009-05-05 14:42:04 följande:

Det går utmärkt! Vilka såser tycker han om då?  Det går utmärkt att använda sig av tex vanlig brunsås på påse att hälla över kasslern och göra gratäng på det...
    Han tycker om alla såser som inte har chili, curry, sweet-smak och smakerna åt det hållet. Och jag vill så gärna överraska honom med något gott idag när han kommer hem, även om det är blandat rester med kassler
  • Jenny26

Du kan göra inbakad kassler med svampstuvning och servera riset till

• Teeeeess

Det låter supergott, men tyvärr.. sambon + svamp är ingen bra kombination

• Jenny26

Du kan testa att ta Creamfreich (stavning?) istälellt

• Teeeeess

Jaa, jag vet inte om han äter det. Men jag kan ju hoppas!

• Bumbi6666

Tycker han om Béarnaisesås?

• LuPeRo

Min mamma gjorde alltid en kasslergratäng när jag var liten.
    Häll riset i botten av en form och bre ut det, skiva kasslern tunt och lägg som ett täcke över riset.
    Därpå kan du sedan lägga vad du vill, min mor använde sig av skivad ananas.
    Därefter häller du på bearnaisesås så det täcker allt. Använd en gaffel för att få ner det i botten.
    In i ugnen tills såsen fått färg och servera med sallad!
    Grymt gott!

• Teeeeess
    LuPeRo skrev 2009-05-05 14:53:20 följande:
    Min mamma gjorde alltid en kasslergratäng när jag var liten.Häll riset i botten av en form och bre ut det, skiva kasslern tunt och lägg som ett täcke över riset.Därpå kan du sedan lägga vad du vill, min mor använde sig av skivad ananas.Därefter häller du på bearnaisesås så det täcker allt. Använd en gaffel för att få ner det i botten.In i ugnen tills såsen fått färg och servera med sallad!Grymt gott!
    Det låter mumsigt det du

Hur länge har du det i ugnen och hur många grader?
  • Ann Nelly

Snabb enkel gratäng:
    Lägg skivad kassler i botten på en gratängform. Strö över tärnad ananas (eller ringar eller krossad ananas).
    Blanda 3 dl grädde av valfri fetthalt med 1 dl ketchup och grovmalen svartpeppar.
    Häll detta i formen och strö över riven ost (eller hyvla över några skivor).
    In i 225 grader 20-30 minuter tills allt är genomvarmt och osten har fin färg.
    Servera med ris.

• LuPeRo
    Teeeeess skrev 2009-05-05 15:00:31 följande:
    Det låter mumsigt det du Hur länge har du det i ugnen och hur många grader?
    200 grader i runt 15-20 minuter brukar bli bra.
    Det är ju mest för att allt ska bli riktigt genomvarmt
Svar på tråden Ris och kassler, men hur?