• Anonym (Kaffedraken)

    Socialen, riksnorm, större lägenhet?

    Jag var på möte med socialen idag och jag nämnde att jag och min sambo vill ha större lägenhet.
    Handläggaren på socialen sa att "hyrestaket" enligt riksnormen, för en lägenhet ligger på 3000 och det är vad en etta kostar här...
    Min etta på 42 kvadrat kostar ca 2822 i hyra i månaden.
    Vi har kikat på lägenheter några mil utanför stan, hittade fina 2or på +70 kvadrat för ca 4100-4200, men hon sa att nej, det skulle inte socialen bevilja.

    Min sambo söker jobb för fullt och VILL verkligen jobba.
    Själv är jag sjukskriven.
    Så det är inte tänkt att vi ska leva på socialen resten av livet överhuvudtaget.

    Saken är nu den att vi väntar tillökning, jag har nyligen plussat, men vill inte basunera ut det för allt och alla i min närhet, förrän jag sett att allt är som det ska och vet vilken vecka jag är i.
    (OM jag har räknat rätt är jag i 6-7 veckan nu, men vill till mvc och bekräfta så det blir rätt)

    Nu undrar jag om det är så att socialen kan neka oss större lägenhet när vi väntar barn?
    Undrar också vad riksnormen egentligen ligger för när det gäller hyra. Är det bara 3000?
    Vet att ca-kostnaderna för riksnormen (hushållskostnader m.m) för sambos ligger på 5000 ungefär, men inte vad det är specifikt för hyra...
    Vad har vi rätt till?

  • Svar på tråden Socialen, riksnorm, större lägenhet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det inte bättre att bo kvar tills ni har råd med något dyrare? Jag bor med 4 barn i en trea och det är trångt men det går bra. Jag har inte råd med dyrare och skulle inte komma på tanken att be soc om hjälp för att få en större och dyrare bostad.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Anonym (Orolig) skrev 2009-05-05 20:05:00 följande:


    Jag var på möte med socialen idag och jag nämnde att jag och min sambo vill ha större lägenhet. Handläggaren på socialen sa att "hyrestaket" enligt riksnormen, för en lägenhet ligger på 3000 och det är vad en etta kostar här... Min etta på 42 kvadrat kostar ca 2822 i hyra i månaden. Vi har kikat på lägenheter några mil utanför stan, hittade fina 2or på +70 kvadrat för ca 4100-4200, men hon sa att nej, det skulle inte socialen bevilja. Min sambo söker jobb för fullt och VILL verkligen jobba. Själv är jag sjukskriven. Så det är inte tänkt att vi ska leva på socialen resten av livet överhuvudtaget. Saken är nu den att vi väntar tillökning, jag har nyligen plussat, men vill inte basunera ut det för allt och alla i min närhet, förrän jag sett att allt är som det ska och vet vilken vecka jag är i. (OM jag har räknat rätt är jag i 6-7 veckan nu, men vill till mvc och bekräfta så det blir rätt) Nu undrar jag om det är så att socialen kan neka oss större lägenhet när vi väntar barn? Undrar också vad riksnormen egentligen ligger för när det gäller hyra. Är det bara 3000? Vet att ca-kostnaderna för riksnormen (hushållskostnader m.m) för sambos ligger på 5000 ungefär, men inte vad det är specifikt för hyra... Vad har vi rätt till?
    min son får sin lägenhet betald av soc och den ligger på 3500 och är en 2-a på 58 kvadrat
  • Anonym (Kaffedraken)

    jag har samma problem som dig och jag kan säga som så mycket att ni kommer bli beviljade en större lägenhet när ni får barn.
    ni ska ha rätt till en 2:a då i a f.

    jag har 2 barn och för att jag ska fungera så krävs att vi har en 4:a som vi har nu. Vår hyra är på 6300 kr och maxhyran enligt soc är 4100 kr. Så vi ligger under normen just nu med ca 2000 kr!

    Jag har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att jag inte klarar av en mindre lägenhet än den vi har nu. Måste ha eget rum till mig och barnen för att det ska bli någon som helst ordning och reda på saker.
    Men soc säger blankt nej till mig, så vi får helt enkelt leva på det vi har tills ekonomin ändrar sig.
    Jag bytte kommun när jag flyttade med. Där jag bodde innan var 6300 i hyra helt okej men inte i min nya kommun.. Helt sjukt att det kan skilja nästan 3000 i vad man får ha i hyra mellan 2 kommuner som ligger grannar med varandra..
    Kan tilläggas att jag är ensamstående med mina barn.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror helt på vart man bor, jag och sambon har en tvåa för 3800 och den var för dyr enligt deras tak här i min kommun.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tror ni har rätt till en 2:a..Tycker du ändå ska ta upp det med soc nu att du är gravid..etfersom det kan ta tid innan ni få en lägenhet.


    Akiim är mitt liv 071004
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har just fått reda på att jag ska få en trea genom soc och den ligger på 5500kr i månaden. Som jag har förstått det så betalar man själv det man kan och dom resten om man inte har så det räcker.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (ensamtill2) skrev 2009-05-05 20:10:55 följande:
    jag har samma problem som dig och jag kan säga som så mycket att ni kommer bli beviljade en större lägenhet när ni får barn.ni ska ha rätt till en 2:a då i a f.jag har 2 barn och för att jag ska fungera så krävs att vi har en 4:a som vi har nu. Vår hyra är på 6300 kr och maxhyran enligt soc är 4100 kr. Så vi ligger under normen just nu med ca 2000 kr!Jag har ett neuropsykiatriskt funktionshinder som gör att jag inte klarar av en mindre lägenhet än den vi har nu. Måste ha eget rum till mig och barnen för att det ska bli någon som helst ordning och reda på saker.Men soc säger blankt nej till mig, så vi får helt enkelt leva på det vi har tills ekonomin ändrar sig.Jag bytte kommun när jag flyttade med. Där jag bodde innan var 6300 i hyra helt okej men inte i min nya kommun.. Helt sjukt att det kan skilja nästan 3000 i vad man får ha i hyra mellan 2 kommuner som ligger grannar med varandra..Kan tilläggas att jag är ensamstående med mina barn.
    oj en 4a och *bara* 2 barn jag bor i en 4a me 4 barn ( lite OT då jag inte har socailbidrag) tror du soc kan bevilja en 10rum och kök till mig ?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle vara nöjd med en tvåa på 62 kvadrat för 4100kr/månad + el utanför stan i ett lugnare område, ju närmare stan man kollar efter lägenhet, desto dyrare blir det.
    En etta i centrum på 28 kvadrat kan gå på 7000kr/månad + el.
    Min etta på 42 kvadrat ligger 3 km från centrum kostar 2800kr/månad + el och de höjer hyran med 100 kronor per år.
    I början kostade lägenheten drygt 2500, så det blir dyrare och dyrare att bo här.

    Vi trivs inte i det här området heller, tycker inte det är ett bra ställe för att uppfostra barn på t.ex.
    Är mycket missbrukare, högerextrema och annat folk som bor här.
    Min granne som bor ovanför, festar så gott som varje helg trots att han fått klagomål över ljudnivån, hans vänner kan stå och kasta sten/annat på vårat vardagsrumsfönster och vråla att han ska öppna, det har varit på väg att utbryta slagsmål utanför otaliga gånger, det finns människor här som inte har kontroll på sina hundar som låter dem vara lösa, jag har blivit hotad att få min ena hund dödad när jag varit ute en kväll... listan kan göras extremt lång med anledningar till varför vi inte vill bo kvar här.

    Det vi hoppas är ju att sambon får jobb innan bebisen är på gång, men man vet ju inte eftersom det är lågkonjunktur nu...
    Jag vill helst flytta så fort som möjligt så att man är installerad och har ordning på allt lagom till bebisens ankomst.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag och min sambo väntar tillökning till sommaren och vi fick information att vi två plus ett barn under 1 år ska klara oss i en stor 1:a eller en 2:a med max 4000:- i hyra. Utan barn, en hyra på 3500:-. Men det är ju i våran kommun, skiljer lite åt var i Sverige man bor!

  • Anonym (Kaffedraken)

    det handlar om att jag har ett funktionshinder! inget roligt sådant kan jag ju säga!!

    känns inte så kul att få det svaret rakt upp i fejset!
    jag skäms som det är att behöva ha en 4:a för att fungera och att behöva ha hjälp av soc!!

Svar på tråden Socialen, riksnorm, större lägenhet?