• FrökenBäver

HJÄLP, förstoppad!

Vad ska jag ta mig till??? Satte mig på toaletten för en timme sen och tryckte på eftersom det kändes akut. INGET har kommit ut, endast en liten stenkula som small i toastolen (ursäkta detaljerna). Det gör såå helvetiskt ont och jag kan knappt gå. Har precis skickat sambon till apoteket men jag vet inte om det finns något som hjälper. Snälla, inga tips om katrinplommon och linfrön, det hjälper ju inte mig nu, det ska man ta i förebyggande syfte. Detta har aldrig hänt mig tidigare, har ätit Losec senaste dygnen och tror att det kan vara det som orsakat allt.......

• Svar på tråden HJÄLP, förstoppad!
  • oktobermammsen

laktulos funkar nog olika då hehe för jag har då inte förgiftat någon här hemma med fisar. kanske beror på doseringen?

• hannamiller

har du testat kaffe eller fil?

• 83a
    oktobermammsen skrev 2009-05-05 20:54:32 följande:
    bara glider förbi och ger lite tips:laktulos på apoteket. smakar inegnting och funkar kanonsedan om du är gravid(framkommer inte eller så har jag missat det) så skall du inte äta frukt och fibrer som någon tidigare rekommenderade.
    Det var mitt utlåtande om frukt och fiber tärningar. Jag har pratat med bm och det var inga som helst problem att ta dom tärningarna. Jag är själv i vecka 23 och min mage har inte fungerat sedan v 7 .

(Jag har tar laktolos varje dag minst 60 ml och det fungerar inte på mej)
  • oktobermammsen
    83a skrev 2009-05-06 09:46:51 följande:
    Det var mitt utlåtande om frukt och fiber tärningar. Jag har pratat med bm och det var inga som helst problem att ta dom tärningarna. Jag är själv i vecka 23 och min mage har inte fungerat sedan v 7 .(Jag har tar laktolos varje dag minst 60 ml och det fungerar inte på mej)
    får man ta så stor dos som 60ml? aha tänk vad olika det är för min bm sa åt mig att sluta med frukt och fibrer nu när jag är gravid..
  • lilla mej

har har du en till som brukade ga pa toa 1gang pa 2 veckor... linfron ar faktiskt riktigt bra far tarmarna att jobba , sen dulphalac pa apoteket ar valdigt bra med. sen som andra sagt vatten och vatten och mer vatten.... detta funkade bra pa mig nar det belv som varst. Sen bytte jag jarntabletter med vilket oxa var bra for magen.

• 83a
    oktobermammsen skrev 2009-05-06 16:48:31 följande:
    får man ta så stor dos som 60ml? aha tänk vad olika det är för min bm sa åt mig att sluta med frukt och fibrer nu när jag är gravid..
    Ja, det är ju mycket "man inte får" när man blir gravid Jag vet inte om bm resornerar olika beroende på hur stora problem man har med magen. Själv har jag verkligen jätte problem med magen (inte kul) Så jag är glad för det som faktiskt fungerar. Det konstiga är att jag hade en helt fungerande mage innan graviditeten, men men vad gör man inte för ett litet liv till
  • NellieB

När det är så akut som du TS har det så hjälper inte prommenader, vatten, linfrön, frukt eller annat sånt. Forstätt emellertid med det när detta akuta har löst sig för att inte hamna där igen.

Laktulos är bra när proppen är borta med något lavemang. (Fick själv ta ett resulax i v. 34 - var INTE lätt att ge sig själv det med denna stooooora mage!!!!). Dock ska du INTE ta laktulos om du är laktosintollerant.

Det är jag så jag har fått leta efter något bra. Det som funkar i alla lägen för mig är forlax. Detta finns att beställa i liten förpackning på apoeteket, de större förpackningarna är receptbelagda. Det är nog ganska starkt och jag brukar må lite småilla de dagarna jag behöver ta det - men INGET annat har funkat på min asknäppa gravida mage!

• FlaxMamma

usch jag lider med dig, jag har fått ligga på sjukhus många ggr med mina magproblem och katrinplommon osv hjälper inte!!!!

för att lösa proppen så är microlax men man kan få lite kramper

frukt och fibrer och lactaulose får jag kagknip av men det enda som fungerar för mig är att först lösa proppen med microlax sen äta INOLAXOL i fil vid frukost och middag, lite motion och mycket vatten. sen när det släppt så minska till 1 inolaxol i fil varje morgon + vatten efteråt..

lycka till!!

//Hemsk IBS mage i 18 år som provat ALLT

• NenneN

Varför ringer du inte din barnmorska?

• FrökenBäver

Ja...varför ringer man inte sin barnmorska klockan åtta på kvällen när man sitter på toaletten med betonghårda skitar som sitter fast i analen och man inte kan lämna toastolen?? Det är frågan....
    När det är akut, och det var riktigt akut som jag skrev så hjälper inga plommon och frön eller förebyggande mediakment, inte heller en barnmorska.
    Ni vill inte veta hur jag löste problemet men det var min mor som är sjuksköterska som tipsade mig hur jag skulle göra!

• FrökenBäver

Ja...varför ringer man inte sin barnmorska klockan åtta på kvällen när man sitter på toaletten med betonghårda skitar som sitter fast i analen och man inte kan lämna toastolen?? Det är frågan....
    När det är akut, och det var riktigt akut som jag skrev så hjälper inga plommon och frön eller förebyggande mediakment, inte heller en barnmorska.
    Ni vill inte veta hur jag löste problemet men det var min mor som är sjuksköterska som tipsade mig hur jag skulle göra!

• NenneN
    FrökenBäver skrev 2009-05-07 10:02:24 följande:
    Ja...varför ringer man inte sin barnmorska klockan åtta på kvällen när man sitter på toaletten med betonghårda skitar som sitter fast i analen och man inte kan lämna toastolen?? Det är frågan....När det är akut, och det var riktigt akut som jag skrev så hjälper inga plommon och frön eller förebyggande mediakment, inte heller en barnmorska.Ni vill inte veta hur jag löste problemet men det var min mor som är sjuksköterska som tipsade mig hur jag skulle göra!
    Oj, det var inte meningen att uppröra dig så, tyckte bara att det var en god ide att ringa ngn som VEt vad man ska göra om man har så ont som du verkade ha.
  • pergobruden

Jo, vi VILL faktiskt veta hur du löste det!!!

• FannyJakobochJulius

plommonjuice... det kan man köpa på apoteket eller i butiken. På BB sprutar dem ju upp vatten i stjärten, vet inte om det är något man bör göra hemma själv. Men ja... =)

• FannyJakobochJulius

förlåt mig, inte bb.. utan förlossningen!

• 83a

JAG, skulle väldigt gärna veta hur du löste det. Om det nu fungerade kanske det kan hjälpa en annan om det skulle krisa!

• Trolovade

Tycker att ts har lite tråkig ton mot alla som försöker att hjälpa till. Inte andras fel att man har problem att skita

• lilla mej

jag tyckte nog att lifron hjalpte mer an medicin jag fick nar jag inte kunnat ga pa toa pa 2,5 veckor...det ar ju inte mycket laxerande medel man kan ta nar man ar gravid, eller ar du gravid ts? for de laxerande medicinerna man kan ta nar man ar gravid ar inte speciellt bra.

Svar på tråden HJÄLP, förstoppad!