• gravida06

Omplacerings hund?!??

Vi i fmailjen har blivit jätte sugna på hund?!

Bor i radhus på 100kvm, två vuxna och en treåring.
    Har stall hos mor så är 2-4 timmar varje dag i stallet.
    Jobbar bara 75% just nu o har tillgång till att åka hem på lunchen.
    ja allt känns hyffsat rätt just nu i livet till en hund...

Men då till min fråga, vi har pratat mkt om omplaceringshund, för att få hjälpa till o "slippa" valp tiden.

Vill ha massa tips, berättelser om era erfarenheter om att skaffa hund, vad man ska tänka på, ras, daglig motion? ALLT?

Och speciellt då om de e nån som tagit en omplaceringshund, och isf VART IFRÅN??

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Omplacerings hund?!??
  • Malinos

Hej.
    Jag är också inbiten stalltjej och har lite erfarenheter både av valp och omplaceringar. Vuxna hundar som inte har varit med om massa konstigheter är ju mycket bättre än valp tycker jag. Tog en pinscher som bott i en familj som inte hade tid längre. Hon var då tio månader och det gick rätt fort att anpassa henne till mitt liv. Mitt råd är att träffa hundfolk och olika raser samt fråga dig runt om olika raser du är intresserad av och när du väl bestämt dig är det bara börja leta. Kanske bukefalos.com så är den kanske hästvan. Får du träffa hunden flera gånger och gärna ha den på prov ett tag också så lär du ju känna den bättre. Har även haft dalmatiner vilket brukar passa bra med hästar men är rätt krävande ras ändå. Alla hundar kräver mycket tid och träningen oavsett ras och ålder. Glöm inte att de lever i många många år också det blir ju en familjemedlem. Lycka till

• Stor mamma

Vi har och har haft omplaceringshund

Första omplaceringshunden var underbar. Fick han som 1½ åring. Inga olater o korrekt uppfostrad

Andra hunden vi har nu en papillon fick vi som 1 åring
    Ej rumsren än (haft henne 1½ år nu)
    Bits och vill vara nr ett i familjen.
    Vi har tagit hjälp utifrån men hon är enormt ranghög enligt tränaren.
    Troligtvis därför hon såldes. Fick henne på en parkering utan återtagande står det i kontraktet.

Be att få låna hem hunden!
    Be att få veta alla olater oavsett jättenegativa!
    Skriv papper om att ni får ha den på lån.

Man kan hitta underbara hundar på omplacering. Lycka till

• gravida06

:)

Nå tips på nå bra sidor man kan titta på? som man vet e seriösa..
    tittat mkt på hundstallet

• gravida06
    Malinos skrev 2009-05-05 20:44:53 följande:
    Hej. Jag är också inbiten stalltjej och har lite erfarenheter både av valp och omplaceringar. Vuxna hundar som inte har varit med om massa konstigheter är ju mycket bättre än valp tycker jag. Tog en pinscher som bott i en familj som inte hade tid längre. Hon var då tio månader och det gick rätt fort att anpassa henne till mitt liv. Mitt råd är att träffa hundfolk och olika raser samt fråga dig runt om olika raser du är intresserad av och när du väl bestämt dig är det bara börja leta. Kanske bukefalos.com så är den kanske hästvan. Får du träffa hunden flera gånger och gärna ha den på prov ett tag också så lär du ju känna den bättre. Har även haft dalmatiner vilket brukar passa bra med hästar men är rätt krävande ras ändå. Alla hundar kräver mycket tid och träningen oavsett ras och ålder. Glöm inte att de lever i många många år också det blir ju en familjemedlem. Lycka till
    Har vläl vart inne på en golden retriver elr liknande.
    föräldrarna har haft shabrador ( elr hur de stavas ) och har nu en flat coated retriver som är heelt underbar! både med barnen och psyket.
  • Widgren

Kommer du ha möjlighet att ta ledigt när den nya hunden kommer? Även om hunden är "van" att vara ensam så böhöver den känna trygghet först i det nya hemmet och ska inte lämnas ensam på en gång.
    Har jobbat på hundstallet och det är ett seriöst omplacerings stället. Finns ju både seriösa och icke seriösa..
    Rekomenderar hundstallet för där vet du var du får för hund. Den är noga utredd och det är duktig personal som jobbat med hunden! Ring till dom eller skicka intresse anmälan och berätta vad du kan erbjuda så hittar dom en lämplig hund åt dig!
    Dom är hjälpsamma och duktiga, tycker ablolut du ska kontakta dom i första hand. Omplacerings hundar från utlandet kan vara svårare just eftersom man aldrig vet vad man får för hund eller om den har några dålda sjukdommar.
    Hoppas du hittar dröm hunden!!! =)Lycka till!

• straw2008

Vadmysigt, jag skulle ta en hundsom inte varit med om tråkigheter, tror chanserna att lyckas är maximerade då.

Får hunden följa med till stallet?

• gravida06

jag kommer ha möhlighet att va hemma nästan 9 veckor i sommar. dottern ska få låångt sommarlov. sen första tiden kunna få hjälp okså med "passning" då mamma jobbar hemma i stallet..

Jaa hundstallet kändes väldigt seriöst nu när man tittat runt på olika sidor..
    Hoppas..
    Får kika vidare!

Vad kostar en hund i månaden ungefär?
    Mamma kunde knappt svara på de då häst/hund mat går ihop sej på fakturan varje månad. + försäkring o allt.

• gravida06
    straw2008 skrev 2009-05-06 08:06:54 följande:
    Vadmysigt, jag skulle ta en hundsom inte varit med om tråkigheter, tror chanserna att lyckas är maximerade då. Får hunden följa med till stallet?
    Självklart!
    Den kommer bli en ritkigt stall hund precis som resten av familjen.
    Kunna följa med på långturer!
    Precis, speciellt när vi har barn.

Min vännina skaffade en omplacerings hund, leia amstaff.
    kom från en hästgård med massa barn!
    Helt underbar hund!!
    Dock inte riktigt den ras vi vill ha :P
  • straw2008
    gravida06 skrev 2009-05-06 08:10:54 följande:
    Självklart! Den kommer bli en ritkigt stall hund precis som resten av familjen. Kunna följa med på långturer! Precis, speciellt när vi har barn. Min vännina skaffade en omplacerings hund, leia amstaff. kom från en hästgård med massa barn! Helt underbar hund!! Dock inte riktigt den ras vi vill ha :P
    Tror den skulle uppskatta att få följa med på ridturer (har själv precis sålt min häst men avundades de som red med hund vid sidan om).

Måste dock påpeka att det var extremtjobbigt med lösahundar o katter i stallet :O( kändes jätte otryggt medderas tassar överallt så det bästa är nog attha den i en box.

Boxer är urmysig
    schnauzer
    pudel
    fransk bulldog

Finns massa mysiga :O)
Svar på tråden Omplacerings hund?!??