Förväntansfull0406 skrev 2009-05-08 20:29:27 följande:
fy fan när dom ska ha sex
Hehe, jepp, det kan bli problematiskt det... för att inte tala om användandet av tamponger... jag hade faktiskt själv en sådan septate hymen och första gången jag skulle använda en tampong blev ju en liten katastrof, kan jag säga... jag fick in den efter mycket kämpande, men ut... det var en helt annan sak. Tog säkert en timme eller så, kall svett, panik, you name it. Sen undrar man ju lite, om man har nån sjukdom eller nåt... jag var ju bara 13/14 då, och det fanns inte ens internet där man kunde kolla upp såna saker. Men jag lyckades acceptera faktumet, undvek tamponger under många år, fast jag lärde mig också en teknik som gjorde att jag kunde använda dem.
Hur som helst, min sexdebut var inte så farlig alls, eftersom jag klippte min hymen med ett rakblad några dagar innan - det låter kanske lite chockerande, men det var faktiskt ingen big deal. Det gjorde inte ont (finns ju inga nerver i hymen, bara i slidväggarna omkring den), blödde knappt (typ en minut eller så), och var fan i mig säkert sterilare än en penis hade varit (när jag var hos gynekologen för första gången sa hon bara att jag skulle ha en massa handdukar i sängen under min sexdebut, för "det kommer blöda mycket" - så att klippa av den själv kändes som en mycket trevligare lösning).
Den officiella lösningen är dock såklart att man ska bege sig till en läkare, där man får den bortklippt under bedövning... känns lite onödigt, om ni frågar mig... men vissa har kanske en mycket tjockare och kortare "bro" än vad jag hade, så kanske är det inte alla som kan fixa själv utan att riskera att skada slidväggarna. Om man är osäker bör man i alla fall be en läkare att fixa det.