• Jea Szym

Eftermiddagslur för 3-åring

Hej, undra om nån kan säga när eftermiddagslurarna för en tre åring brukar börja "falla bort"..tycker inte jag ser alls några tecken på att min son skulle vilja börja skippa dem...

• Svar på tråden Eftermiddagslur för 3-åring
  • Åsa Ystad

Det är nog väldigt individuellt. Mina barn har alltid haft stort sömnbehov. Sonen blir 4 i september och sover fortfarande middag ett par dagar i veckan.

Vilka tider sover din 3-åring på natten?

• gravida06

jätte olika.. Min lilltjej slutade sova "middag" "lunch" vid nio månader.
    medans bästa vännens tre åring fortfrande sover middag. ypp till 2 timmar om dagen.
    vi har ochså ett par st 2-3 åringar ( jobbar på förskola) som fortfrande får sova hur länge dom villl...

sover dom bra på natten så e de väl inge problem?!

• Jea Szym

hej och tack för svar! Han sover 11,5 timmar, från 19.30-07.00, och han kan sova 2h utan problem...tycker det verkar lite mycket, kanske man kan dra ner till 1,5 h. Tror att en 45 min dagslur skulle vara för lite nu just, men jag är lite osäker som sagt....

• Jambosana

Det beror väl på om han/hon behöver det eller inte. En del barn gör ju det. Min son slutad sova middag när han var 2.

Sover han mer än 5 min på em så har vi nattklubb till 11-12 på kvällen, han är väldigt kvällspigg.

• gravida06

Jea Szym skrev 2009-05-06 08:11:02 följande:

hej och tack för svar! Han sover 11,5 timmar, från 19.30-07.00, och han kan sova 2h utan problem...tycker det verkar lite mycket, kanske man kan dra ner till 1,5 h. Tror att en 45 min dagslur skulle vara för lite nu just, men jag är lite osäker som sagt....
    Ja sover hanså pass bra på nätterna såvarför inte låta honom sova lite på dagen..
    aktiva? och kanske verkligen behöver de för att smälta allt..
  • Åsa Ystad

Låter som att han behöver det. Han somnar ju i rimlig tid på kvällen och vaknar inte överdrivet tidigt på morgnarna.

• MizzTez

Min dotter sov på dagarna ända tills hon skulle fylla 5.. Men hon växer så det knakar och egentligen skulle hon behöva en vila nu åxå för när jag hämtar henne från skolan vid 15 tiden är hon helt slut och middagen vid 17 är riktigt jobbig med en dotter som nästan somnar vid tallriken.

• Jea Szym

hmm jo ni har säkert rätt, men ibland kan det nog vara att han börjar vakna halv sju eller ligga o tala o sjunga en 20min före han somna in på kvällen... kanske jag sku försöka få ner det lite...men jag har varit så trött på dagen nu, så jag har låtit honom sova, volket kanske inte heller varit så bra då....
    Åsa-hur länge sover er snart 4 åring de gånger han då sover i veckan..? vår son fyller e ju inte riktigt tre än, han fyller om en vecka..

• Jea Szym

o vanadiz samma fråga, hur länge sov din dotter per dag då? upp till 5år låter länge...men som du säger behöver hon väl det.. sov hon ändå långa nätter?

• Åsa Ystad

TS: Min lill-kille sover ca 2 timmar när han sover middag. Utan middagslur somnar han vid 19.30. Med middagslur vid 20.30. Går upp vid 7-tiden.

• MizzTez
    Jea Szym skrev 2009-05-06 08:20:23 följande:
    o vanadiz samma fråga, hur länge sov din dotter per dag då? upp till 5år låter länge...men som du säger behöver hon väl det.. sov hon ändå långa nätter?
    Min dotter sov 1-2 timmar på dagen, sedan nattade jag henne mellan 19-20 på kvällen då låg hon och sjöng några minuter innan hon somnade sedan sov hon till ca 7 på morgonen.
    Hon har alltid sovit mycket, när hon var liten sov hon upp till 4-5 timmar i sträck på dagen, men somnade alltid på kvällen och sov ca 12 timmar.
    Är din son lång?? Det var åxå en sak som tydligen gjorde att min dotter sov så mycket, hon växte väldigt mycket.
    När hon var kring 3-4 år så försökte dagis att hon skulle vara med på vaken-vilan istället för att sova med småttingarna, slutade med att hon antingen somnade på soffan i nån timme eller däckade i bilen påväg hem och sov där i 2 timmar istället!  Hon behövde verkligen få sova en stund på dagen..
    Har en kompis som har två döttrar, den ena lika gammal som min (6år) de har gått på samma dagis hon är lika som min dotter, behövde få sova långt upp i åldern. Men hon kunde somna vart som hellst när hon var trött, golvet, skohyllan, matbordet,  toan.. Hennes älsta dotter däremot har knappt sovit alls, tror hon slutade med det i 2 års åldern. Så det är nog ganska individuellt vad de små behöver.
  • Jea Szym

Hej igen,
    jo faktiskt, vår son är "stor" för sin ålder, både lång och kraftig , tjock benstomme o kraftigt skelett.. så han har faktiskt alltid gått över max. kurvorna....bra att du nämnde om detta, skulle inte tänkt på det!

Svar på tråden Eftermiddagslur för 3-åring