• entjej

Ni som har halsbränna- vart/hur känns det?

Hur långt upp känns det? Undrar varför det heter halsbränna på svenska men heartburn på engelska. Halsen och hjärtat sitter ju på olika ställen...

• Svar på tråden Ni som har halsbränna- vart/hur känns det?
  • tosalisa

Ibland så känns det längre ner i strupen typ i övre delen av bröstkorgen, o ibland så känns det som om det är längre upp o att det tom vattnas i munnen som om du skulle kräkas. Det är ju magsyra, så det är hela vägen från magen liksom.

• lillajag82

det gör förbannat ont i mellangjärdet svider o bränner
    jag har så kraftigt att jag till o med kräks av det
    när attackerna sätter i gång så mår jag skitgåligt (glömmer andas) för det gör så ont='(
    och så här har jag haft det sen min första gav för 9 år sen och blir mycket värre om jag är gravid.

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • lillajag82

altså det svider o bränner från övre magmun till halsen
    upp o neg dom en bergodalbana

• tosalisa

Lilla jag: Vill bara tipsa om Losec mupps eller Omeprazol. Gaviscon e värdelöst enl mig då det bara lägger sig som ett lock. Men så fort du dricker eller äter så brister hinnan. Losec o Omeprazol neutraliserar syran.

• lillajag82
    tosalisa skrev 2009-05-06 08:41:07 följande:
    Lilla jag: Vill bara tipsa om Losec mupps eller Omeprazol. Gaviscon e värdelöst enl mig då det bara lägger sig som ett lock. Men så fort du dricker eller äter så brister hinnan. Losec o Omeprazol neutraliserar syran.
    taqck gaviskol käka jag sist under gran graven innan rennié
    men nu tar jag mig en samarin inför natten så jag kan somna dagrna lider jag mig igenom
  • ellastina

Min halsbränna sitter precis i halsgropen och det känns ungefär som att ha svalt en bit glödande kol... :(

Ska prova Gaviscon eller Novalucol idag, för jag MÅSTE få sova!

• Elliee

Har hört att flytande gaviscon ska vara bättre. Har inte provat själv än eftersom att min halsbränna inte brutit ut rejält än denna graviditetet.

Själv knaprade jag novalucol för fullt förra graviditeten. Helt okej smak på dom=p

Mamma till Emilia och skrutten i magen!
Svar på tråden Ni som har halsbränna- vart/hur känns det?