Inlägg från: Bluemoon17 |Visa alla inlägg
  • Bluemoon17

De nekar honom behandling!

Min grabb har fått allergi och läkaren har rekommenderat medicin till honom där han ska behandlas i ungf 6 veckor, och det består av tablett samt nässpray.
    Medicinen kommer han få det när han kommer hem.
    Nässprayen måste han få 3 gger dagligen, och en av dessa timmarna är han på dagis.
    Det handlar bara om att ge honom nässpray vid en viss tid på vardera näsa, men det har dem förnekat honom på!
    Jag är så förbannad har dem rätt och göra så?
    En av lärarna hade mage och säga att jag får själv åka dit och ge honom sprayen!!??
    Pratade med en av mammorna, hon bad mig prata med skolans chef, för enligt henne får dem inte neka det.
    En annan lärare på skolan fast annan avdelning tyckte också det var konstigt!

Min sons lärare har sagt att de endast ger behandling till barn med diabetes och astma! Men vad f-n??
    Chefen var inte inne kommer om några dar så jag får vänta....
    Har dem rätt o göra så???

• Svar på tråden De nekar honom behandling!
  • Bluemoon17

men detta har inget med utbildning att göra eller ngt komplicerat!
    fel medicering vadå det handlar bara om att ge 1 spray på vardera näsa en enda gg varje dag är det så svårt??
    den andra som tyckte var konstigt hon jobbar inte på sonens avdelning annars kunde det gått....
    detta är ngt som han går på behandling i 6 veckor sen skulle läkaren se om det blir bra eller inte!
    man kan omöjligt göra fel i mitt fel eller snarare sonens fall, jag vet om de ville kunde de hjälpt till men deras attityd var så fel på det sättet de sa nej! o det kändes 2 mot mig liksom!
    rektorn kommer om några dagar....tyvärr!

• Bluemoon17

men jag har förståelse när det gäller medicering av antibiotika och sånt , men inte när det bara gäller allergi spray under en viss tid!
    Skulle sonen gå på penicillin skulle jag ha honom hemma ingen tvekan, men som jag sa tidigare, nässpray behövs varken utbildning eller så mkt komplicerande tankar!
    hade tom skrivit tiden och namnet på sprayen...men verkar inte räcka!

• Bluemoon17

jag ger jo honom innan vi åker men sen blir då när jag hämtar honom men det blir så långt avstånd sen kort med sista "dosan"
    hur bra blir det då?? Han sover jo kl 8!

• Bluemoon17

tack för det vildblomman både läkaren samt hon på apoteket som gav oss medicinen sa att det är JÄTTEVikitg att det följs noga!
    Emo979 jag blir jävligt nyfiken vad du hade gjort då, kom inte med att du skulle tagit med sprayen till dagis, det är lätt för er och komma med kritiker som inte gäller eran egna barn, men när det gäller andra då är ni lätt på farten!
    Otroligt!

• Bluemoon17

det var som en bekant till mig sa när jag berättade att personalen sa att de endast ger medicner till barn med astma och diabetiker: att får dem inte sin allergi spray så som de ska få , kommer detta övergå till astma!
    Föredrar dem att ge astma medicin varje dag efter en viss utbildning framför nässpray en gg per dag ??

Hur tänker folk?
    Som jag sa tidigare om ni inte läst allt: skulle det handla om penicillin skulle barnet vara inte på dagis absoult inte och det har jag förståelse för men inte när det gäller detta!
    aja får se hur det blir får bara huvudvärk av allt detta att folk gör en lätt grej så komplicerat!

Men nu har verkligen min relation blivit bättre! Glömmer inte deras hårda attityd bestämda attityd när de sa nej!
    Man kan förneka på flera olika sätt och deras var inte acceptebalt!
    Tror nog de har förstått att jag är irriterad på dem!

De jag inte fattar de begär alltid av oss förälder saker och ting för att underlätta deras arbeten , men när man ber om en sak så kommer de med sina hårda attityd! Skärpning!

• Bluemoon17
    AdiBoy skrev 2009-05-08 10:37:04 följande:
    det var som en bekant till mig sa när jag berättade att personalen sa att de endast ger medicner till barn med astma och diabetiker: att får dem inte sin allergi spray så som de ska få , kommer detta övergå till astma!Föredrar dem att ge astma medicin varje dag efter en viss utbildning framför nässpray en gg per dag ??Hur tänker folk?Som jag sa tidigare om ni inte läst allt: skulle det handla om penicillin skulle barnet vara inte på dagis absoult inte och det har jag förståelse för men inte när det gäller detta!aja får se hur det blir får bara huvudvärk av allt detta att folk gör en lätt grej så komplicerat!Men nu har verkligen min relation blivit bättre! Glömmer inte deras hårda attityd bestämda attityd när de sa nej!Man kan förneka på flera olika sätt och deras var inte acceptebalt!Tror nog de har förstått att jag är irriterad på dem! De jag inte fattar de begär alltid av oss förälder saker och ting för att underlätta deras arbeten , men när man ber om en sak så kommer de med sina hårda attityd! Skärpning!
    rättelse: relation INTE blivit bättre. samt behandling till en viss tid 6 veckor.
  • Bluemoon17

jag pratade detta med rektorn där samt att jag vet att vissa dagis brukar hjälpa till och att det mest är omdömes fråga...hon var inte helt negativt till det heller för jag sa jag jo om det gällde antibiotika skulle jag inte lägga ansvaret på dem tro mig!
    hon skulle bara prata med övre chefen ang frågan vad hon anser....får se vad som händer,....

• Bluemoon17
    pcalma skrev 2009-05-09 20:52:45 följande:
    Jag hänvisar till skollagen!!Jag arbetar på en förskola där vi har barn med diabetes o olika allergibarn, som ska ha allergimediciner,samt astma-mediciner, o så insulin då med..Det har aldrig varit några problem eller diskussioner kring detta!Ni har min dotter, 5 år, fått en medicin mot bipolär sjukdom. Det handlar om två kaplsar om dagen, alltså en morg o en kväll!Hon ska ta morgonkapslen EFTER frukost varje dag o frukost den äts på dagis varje dag!Förskolan vägrade detta!! Trots att min dotter tom har en resurs.Jag tog upp detta med chef som ringde skolverket. Efter det så mailade hon alla rektorer i länet 3 sidor från skolverket. Där står det klart o tydligt att det är förskolans SKYLDIGHET att utöva" egenvård av barn! Skillnaden mellan vad som äör egenvård o vad som är läkarvård beskrevs också tydligt!Efter det så bad förskolan mig om ursäkt o sa att de hade fått reda på att det visst ÄR deras skyldighet, o att om vi ville ha hjälp med detta, så självklart!!Så jag råder dig till att hänvisa till skolverket!!
    var kan jag hitta denna skolverket så jag kan sätta detta mot deras näsa???
  • Bluemoon17

du glömde : . "Detta kan t.ex. ske genom att personal med behörig kompetens finns att tillgå.
    I det enskilda fallet är det också viktigt att verksamheten samarbetar med berörd vårdnadshavare"
    Jag pratade med skolverket och hon sa att de bör hjälpa till och skulle rektorn krångla till det så får jag gå vidare.

Men nu vill jag inte de ska behandla honom mer, men de ska få veta att man som förälder har rätt och man vet vad som gäller och inte gäller!

• Bluemoon17
    pappapee skrev 2009-05-11 18:40:33 följande:
    Känns det inte onödigt att belasta personalen med "lite allergi-sprayande". Jag menar...det är ju knappast någon livshotande åkomma barnet har. Räcker det inte med medicinering innan ni går till dagis, när ni hämtar och till kvällen? För såååå långa dagar har han väl inte?Jag är tacksam om personalen på mina barns förskola säger nej till liknande behandlingar. Jag önskar personalen närvarande fullt ut. Den eller de barn som har allvarliga medicinska bekymmer ska givetvis få hjälpen, men dit hör inte allergiproblemet ovan om jag har förstått tråden rätt. Ibland har vi föräldrar en förmåga att överdramatisera barnens sjukdomar och åkommor; nästan göra dem sjukare än vad de är (därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det). Är barnen allvarligt allergiska så finns allergiförskolor att söka till i hemkommunen.
    du räddade dig själv med att säga "(därmed INTE sagt att jag anser att TS gör det).!
    + anser du verkligen det är så onödigt att du föredrar ditt barn får astma istället om han inte får dosen rätt??
    Jag som förälder har rättigheter att få det jag har rätt för och inte för att personalen är för lata!!
    Samt som en BRA förälder bör alla gå efter mitt exemplar att stå för sig själva och följa det lagen säger!! Därför har vi lagen varför i helsike ska de få smita undan???
    Anser nu inte att dem som inte går efter mitt exemplar inte är Bra förälder men inget " äh skitsamma här"
    NEJ!
    Skulle det vara antibiotika skulle jag hellre dö än att överlåta ansvaret på personalen! Då stannar sonen hemma! Men en nässpray behandling som är det lättaste i världen dör ingen av!

Vänta ni som får samma fall som jag, då säger jag skratta bäst som skratta sist då kommer ni sätta ordet i halsen!
  • Bluemoon17

EMO 979 skrev 2009-05-11 18:59:56 följande:

Men hur länge är han där på dagarna då ?.....
    vad spelar det för roll??? 2 timmar 3 8 timmar 6 timmar spelar ingen roll jag är inte där och kan inte vara till hands föränn jag hämtar honom!

Gurkan: vadå insatser behövs det värsta militär insatser för att lärarna ska kunna ge en dos per dag??
    Löjligt!
    Det luktar LATHET här. De kan om de vill!
    Varför säger ni ändå emot när själva skolverket tycker rätten är på min sida??
  • Bluemoon17
    Maggis skrev 2009-05-11 21:04:51 följande:
    Måste bara konstatera att den där gränsdragningen ser olika ut på olika ställen.
    Tack !
    I med att det är olika på olika ställen blir jag jävligt irriterad på!
    Sätt en viss gräns för ALLA och inte enstaka platser!
    Då kan man lättare acceptera deras beslut!
  • Bluemoon17
    Hanni skrev 2009-05-12 08:53:51 följande:
    Tycker att hela diskussionen är löjlig. Om barnet har allergi och behöver nässpray så ska personalen ge det! Vaddå inte medicinskt utbildad? Ska man tränas på att spraya medicin i näsan på ett barn?Om min chef är bortrest två veckor och behöver få sin mail kollad så jag kan stämma av akuta grejor som behöver göras, så nekar jag inte det för att jag inte är "ansvarig" ! Eller inte utbildad inom hans område! Va? man får ge och ta i arbetslivet det gäller förskolepersonalen också!Åh den bästa kommentaren är att det tillhör inte förskolans område och det blir ökad arbetsbelastning.. välkommen till den privata sektorn. Hade jag kommenterat en sådan sak att en arbetsuppgift lades på mitt bord för en period, så hade inte jag fått jobba kvar!
    samhället är löjligt!
    tack för den kommentaren det behövdes!
    rektorn kom med kommentaren : men ska man börja med ett så kommer alla föräldrar med mediciner för sina barn det går inte!
    hahaha vad betyder det? Som sagt det luktar lathet om inte diskrimering!
    Om en viss plats kan tänka sig och ge det men inte andra då är det diskrimering!
    Har jag fel?
  • Bluemoon17

Neko vi såg att han hade mkt rinnande näsa och nös hela tiden tom personalen på hans dagis påpekade att de trodde han har allergi!! Att han snarkar när han sover och verkade mkt tröttare! Efter att gett sprayen samt tabletterna (som han får hemma) sover han mkt bättre har ingen rinnande näsa mer samt piggare!
    Det komiska var att de själva påpekade oxå!! F-n vet jag inte vad jag ska säga mer är så trött på dem.

Britt Blå ja jag har själv gett honom sprayen när jag hämtat honom pga deras lathet åter igen som ngn påpekade att jag hela tiden påpekar lathet JA LATHET take it or leave it. Ger den hela tiden framför dem så att de kan ialf skämmas!! Om de har ens ngt skam i kroppen...

När jag påpekade till dem vad skolverket sa blev de ställda mot väggen och var helt tysta lustigt för innan var dem väldigt påhoppiga!
    SOm sagt håll aldrig käften för då tror dem att de kan komma med vilken attityd som helst! slå tillbaka med samma medicin! Smaka som baken!

• Bluemoon17
    S vali s skrev 2009-05-12 20:28:19 följande:
    Maggis: Självklart går det ju att göra "säkert" även på en förskola och många förskolor väljer ju att ha detta "samarbete" med föräldern men för att ha det samarbetet så krävs det ju att även föräldrarna ifråga inser att det inte är "bara att ge"  som man gör hemma Med ömsesidig respekt kommer man långt och att kalla personalen för lat är inte speciellt respektfullt i mina öron....
    Respekt får dem som ger samma respekt tillbaka!
    Sen svalis gillar jag inte att du kommer och anser jag inte har kunskap! Säg mig då miss med stor kunskap!
    Vad är det för j-vla utbildning man behöver för att kunna ge en nässpray som kan underlätta min sons hälsa??
    Tom personal med inga läkarutbildning klarar av det! Jag litade så pass mkt på personalen att jag frågade dem om dem kunde hjälpa mig hade jag inga förtroende alls skulle jag inte ens frågat!!
    Hur svårt kan det vara och ge dos EN ENDA gg /dag?? Där jag tom hade underlättat för dem och skrivit hans namn och dosen på själva sprayen???
    Nä du den som inte har kunskapen är den som påpekar det!
    Orkar inte med denna diskussion längre ni får fortsätta som ni vill men svalis hade du barn skulle du inte ens pratat goja!
    Tack för mig!
  • Bluemoon17
    qwerty66 skrev 2009-05-12 21:34:01 följande:
    10 sidor om detta?låter som en självklarhet att ungen ska han sin ordinerade "meducin" av personalen. hoppas han får det... låter som lathet och bortförklaringar. tar typ 2 minuter max att leta reda på ungen, stoppa nässprayen i vardera näsborre.."poff poff" klart.
    TAAAAAAACKKKKKKK!!!
Svar på tråden De nekar honom behandling!