• Anonym (sara)

Ni som slutat med Sertralin, hur gjorde ni? & Hur lång tid tog det?

Hej! Jag har ätit sertralin i ett år nu å känner att ja absolut är redo att sluta av olika anledningar.. Min läkare som skrev ut sertralin har dock slutat å min ny läkare gillar ja inte alls så därför undrar jag hur sakta jag ska trappa ner medicinen ??

Jag är nere på en halv tablett 50mg nu å har ätit det ca fyra dagar.

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Ni som slutat med Sertralin, hur gjorde ni? & Hur lång tid tog det?
  • Anonym (L)

Jag drog ner själv. Kör nu på 25mg i några veckor, sen varannan dag i några veckor. Gör det inte för fort!

• MammatillTindra08

Jag tvärslutade när jag blev gravid och kände då inte av det alls men jag tror att man ska trappa en månad och om du äter en halv tablett varje dag nu så kan du efter tex en vecka trappa ner till att ta en varannan dag i stället och du känner ju rätt fort om du trappar ner för fort men känns allt bra så kan du säkert sluta helt inom en månad.

• bebe längtan

har inte egen erfarenhet, men jobbar inom psyk, och jag råder dig att låta nedtrappningen vara under kontroll av någon läkare
    byt läkare isf, men låt en proffesionell sköta detta

• Anonym (sara)

Okej, hmm ja tänkte pröva äta 25mg i nån vecka nu å sen varanan dag osv. vill helst i ha kontakt med någon läkare då alla läkare verkar vilja att man ska äta sertralin i flera år å ja vill sluta nu.. Sen ja började med sertaralin så har ja gått upp 10 kg å de känns jätte jobbigt plus att ja känner att ja inte längre behöver dom

• Anonym (L)

Anonym (sara) skrev 2009-05-06 10:27:33 följande:

Okej, hmm ja tänkte pröva äta 25mg i nån vecka nu å sen varanan dag osv. vill helst i ha kontakt med någon läkare då alla läkare verkar vilja att man ska äta sertralin i flera år å ja vill sluta nu.. Sen ja började med sertaralin så har ja gått upp 10 kg å de känns jätte jobbigt plus att ja känner att ja inte längre behöver dom
    Föstår att du känner så. Men det är lätt att vilja sluta när man mår bra också.
  • Anonym (sara)
    Anonym (L) skrev 2009-05-06 10:32:41 följande:
    Anonym (sara) skrev 2009-05-06 10:27:33 följande: Föstår att du känner så. Men det är lätt att vilja sluta när man mår bra också.
    Ja precis. Jag känner ju att ja mår mycke bättre nu men den största anledingen att jag vill sluta är ju för att ja gått upp i vikt
  • Anonym (L)

Jag gick också upp i vikt,16kg för att vara exakt. Och visst suger det! Men den har jag gått ner igen nu. Men det spelar ingen roll hur du ser ut om du inte mår bra och orkar leva. Ta denna chansen att må bra, återställa balansen. Vikten kan du fixa sen.

• Anonym (sara)
    Anonym (L) skrev 2009-05-06 10:39:32 följande:
    Jag gick också upp i vikt,16kg för att vara exakt. Och visst suger det! Men den har jag gått ner igen nu. Men det spelar ingen roll hur du ser ut om du inte mår bra och orkar leva. Ta denna chansen att må bra, återställa balansen. Vikten kan du fixa sen.
    Oj 16 kg å jag som tycker att mina 10 kg är mycke.. Så du har alltså lyckats gå ner i vikt igen ? Jag känner att jag mår bra nu å är redo att sluta, när jag började äta sertralin för ett år sedan va mitt liv hemskt, min man ville skiljas å en rad andra saker hände som gjorde att ja mådde dåligt.

Nu har de gått ett år å jag mår mycke bättre, livet känns underbart, jag har träffat en ny man, är kär, har fått jobb osv. å jag känner att nu är ja redo att sluta med medicinen. Jag vill inte äta massa tabletter som ger biverkningar osv. det kan inte vara bra för kroppen i längden
  • Anonym (L)

Nä det är nog inte bra att äta medicin i längden, det har du rätt i. Men jag tror det är värre att avbryta förfort. Ring din eller an annan läkare och förklara att du vill sluta. Jag tror väl egentligen inte att man måste äta i flera år. Ett år är ju ganska lång tid också. Jag åt i över två år och det var nog förlänge. Jag gick ner min vikt tack vare amning.
    Det är skönt att höra att du mår bra nu! Det är ju det viktiga!

• Anonym (sertralintrött?)

Hje, jag äter sertralin och vill också sluta för jag tror att de gör mig så HIMLA TRÖTT!!!! Någon viktuppgång har jag inte märkt av, inte så mycket att det stör iaf, är tillbaks på min vikt som jag hade när jag blev gravid.

Någon mer som äter/ätit sertralin och blir trött av dem? Det är nästan outhärdligt ibland, känner mig som en gammal pensionär, helt trött och kraftlös. Jag TROR ju att det är tabletterna, för jag tyckte jag blev tröttare när jag ökade dosen till 1.5 tablett, men det är svårt att veta om det bara var det eftersom jag började jobba igen i samma veva...

Sedan försöker vi för en liten igen, och doktorn sade att det är okej att äta dem och bli gravid igen, men jag vet inte om det känns helt bra--- Är det verkligen helt säkert tro att inte fostret kan bli påverkat på något sätt?

• Anonym (L)

Anonym (sertralintrött?) skrev 2009-05-07 18:30:11 följande:

Hje, jag äter sertralin och vill också sluta för jag tror att de gör mig så HIMLA TRÖTT!!!! Någon viktuppgång har jag inte märkt av, inte så mycket att det stör iaf, är tillbaks på min vikt som jag hade när jag blev gravid. Någon mer som äter/ätit sertralin och blir trött av dem? Det är nästan outhärdligt ibland, känner mig som en gammal pensionär, helt trött och kraftlös. Jag TROR ju att det är tabletterna, för jag tyckte jag blev tröttare när jag ökade dosen till 1.5 tablett, men det är svårt att veta om det bara var det eftersom jag började jobba igen i samma veva... Sedan försöker vi för en liten igen, och doktorn sade att det är okej att äta dem och bli gravid igen, men jag vet inte om det känns helt bra--- Är det verkligen helt säkert tro att inte fostret kan bli påverkat på något sätt?
    Du kanske blir trött av att du också börjar återhämta dig. Nu när du mår bättre börjar kroppen släppa på sömnbehover tydligare. Lyssna på det behovet!

Jag blev gravid när jag åt ca 25mg/dag. Jag slutade helt i v 26. Min läkare sa att det var ok att äta, men jag ville dra ner och sluta. Min dotter är tre år nu.
Svar på tråden Ni som slutat med Sertralin, hur gjorde ni? & Hur lång tid tog det?