• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • kaffemamma

oj, jag förstår inte riktigt - vad är det soc är oroliga för? Att dottern inte får ta hem kompisar?

• kaffemamma

Hej!
    Ett tips om man vill prova dieten är att läsa Autism Unravelled an Karyn Seroussi, tänker själv också beställa hennes "Enceklopedia of dietary intervention". Omega 3 ordinationen enligt DAN-läkare är 15-20 ml / dagen, och inte gå ner till den låga dosen, utan hålla sig till hög dos.
    Det är bra att ta bort en sak i taget, först mjölk - all typ av mjölkproteiner, sen går råden isär om hur länge man bör vänta innan man tar bort gluten och soja: en till 4 veckor. OBS - mycket som är "glutenfritt" innehåller vetestärkelse: för att dieten ska fungera måste all typ av vete bort - det som heter "naturligt glutenfritt" brukar funka. Ilsa Black widow har lagt massa tid på en fantastisk lista över säkra livsmedel - be henne om den!
    Innan man lägger om kosten kan man fundera på om man vill ta några tester först eller om man struntar i det - där kan man resonera lite olika, och framförallt bör man läsa på lite så att man vet att man gör rätt när man väl sätter igång, att man har löst dagisfrågan tex, att det inte finns spår av mjölk eller vete eller soja i det man planerar att ge. Kanske provlaga lite mat, handla, rensa hemma osv. Vi behövde tex en ny brödrost för att undvika brödsmulor från gluten-bröd (och allt glutenfritt bröd hitills måste rostas för att vara gott)
    Det var enklare än jag trodde att gå över till den här kosten när vi väl gjorde det kan jag säga. Men är diagnosen ny så är det ju mycket att ta in. Kosten bör ju - tycker jag- kombineras med en träningsmetod, och det är väldigt viktigt att lösa det.
    Välkommen till tråden!

• kaffemamma

Hej, HAB kommer med största sannorlikhet säga att det är fullkomligt humbug med dieten - inget ni ska lägga tid på. Och de har rätt i att forskningsstödet är klent. Men när man pratat med tillräckligt många föräldrar som upplever dramatiska förändringar så blir bilden en helt annan. En hel del forskning och annat kan du hitta på www.autism.com

• kaffemamma
    Nilsfar skrev 2009-05-07 21:56:29 följande:
    En intressant vinkel på dieten är att man kunnat påvisa att ketogen kost, dvs kost med mycket lite kolhydrater i, ger positiva effekter för den som har epilepsi.Eftersom det finns ett starkt samband mellan epilepsi och autism är det ju ganska rimligt att en kost med lite kolhydrater - som t.ex. glutenfritt lätt blir - har en positiv effekt även vid autism.
    Åh, spännande! Har du någon länk där man kan läsa mer?
  • kaffemamma

phu-- norke DAN-läkaren rekommenderar SDC-diet. Nu måste man läsa in sig på det också...

• kaffemamma

åh, jag vet knappt. Väldigt lågt kolhydratintag tror jag... Närmare stenålderskost. Blir förvirrad av att den tillåter en del kasein (ost utan tillsatser & hemlagad yougurt). Blä - vem i hela världen ska man lita på???

• kaffemamma

här får jag väl plugga på och försöka bilda mig en egen uppfattning... fast har man nu gett sig in i DAN-läkar-världen så borde man ju göra som de säger....
    www.scdiet.org/

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4