• Nilsfar

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

En intressant vinkel på dieten är att man kunnat påvisa att ketogen kost, dvs kost med mycket lite kolhydrater i, ger positiva effekter för den som har epilepsi.

Eftersom det finns ett starkt samband mellan epilepsi och autism är det ju ganska rimligt att en kost med lite kolhydrater - som t.ex. glutenfritt lätt blir - har en positiv effekt även vid autism.

• Nilsfar

Jag har full förståelse för att det på grund av tidsbrist kan vara bra med dataprogram till våra barn.

Men om tiden finns så tror jag att det alltid är bättre att lyfta in det man vill träna i ett socialt sammanhang så att man samtidigt kan utveckla det sociala samspelet som är ett av grundproblemen vid autism.
    Om man t.ex. vill träna "kategorier" så går det alltid att skapa en lek kring det där man är två personer som samspelar istället för en dator och en person.

• Nilsfar

När vi jobbar med son-rise så försöker vi hela tiden träna i ett sammanhang som våra barn förstår. De ser direkt en förståelig nytta av exempelvis sina kommunikationsförsök. Jag tror att vi alla fungerar så att det är mycket lättare att generalisera kunskaper som vi lär oss i ett sammanhang vi förstår. Om vi exempelvis lär oss matematik med exempel från partikelfysik så tror jag de flesta av oss skulle ha svårt att förstå jämfört med om vi får mer vardagsnära exempel.

När det gäller lekar så brukar det bli lättare att kommas på bra lekar om man är mer specifik. Om du t.ex. bestämmer dig för EN sak du vill ha in i leken att träna på och du bestämmer dig för ETT intresse du vill utnyttja i leken så går det mycket lättare.

• Nilsfar

Om man inte har något Office-paket så är open office i version 3 och högre också kompatibelt med docx filerna. Den har en stor fördel - den kostar ingenting, annars finns i stort sett allt som finns i microsofts office.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4