• RBK

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Hej,
    Jag har inte varit här inne på väldigt länge, men tyckte inte minst i höstas strax efter att vår son fått diagnosen Aspergers Syndrom att det fanns väldigt mycket bra tips och råd i denna tråd. Därför bidrar jag nu själv med en bra länk som sammanfattar de olika metoder som är vanligast i USA: www.autismpro.com/images/about_methodpreference.swf

När man just fått diagnos är man ju också så oerhört förvirrad, kunskapstörstande och vill bara veta mer om vilka metoder som finns.

Jag bor i Stockholm och här har man ju på Autismcentrum för småbarn totalt snöat in på de beteendevetenskapliga metoderna. Innan dess var det ju bara Teacch som gällde. Synd att man inte kan erbjuda någon form av valfrihet.

Själv gillar jag inte alls de beteendevetenskapliga metoderna, men jag kan förstå er som väljer den vägen. Jag hade nog själv gjort det om vår son hade större problem.

Men är det samspelet, den sociala kommunikationen, som är det huvudsakliga problemet, som för oss - hade jag hellre haft stöd och hjälp från någon på Habilitering som kunde de sociala metoderna som bygger på utvecklingsteorier. Jag kan varmt rekommendera DIR/Floortime, The Scert Model och Hanen. Problemet är bara att man får fixa och ordna sitt program själv - och vill man har rådgivning får man betala själv från någon som har samma synsätt som än själv. Kära myndigheter och politiker - vad är det för fel på valfrihet och att anpassa behandlingen till varje individ. Beteendeterapi passar inte alla!

• RBK

Zelia: Precis - tid är ju inte direkt det man har i överflöd... Extra irrirerande är ju också att de på HAB knappt verkar känna till andra metoder heller. Och att de blir irriterade på föräldrautbildningen när man ifrågasätter deras inriktning.

Jag håller helt med dig om att man vill testa olika metoder. Om jag körde IBT skulle jag defintivt försöka ägna en del av de alla timmar man ska lägga ned på att trots det följa barnet i deras lekar (som i Son-Rise). Men använda de idéer som Greenspan har i Floortime för försöka utmana barnet till att öppna och stänga kommunikationscirklar och hjälpa det upp till nästa nivå i barnets utveckling. Jag kanverkligen rekommendera DIR/Floortimes hemsida där det precis som på Son-Rise hemsida finns en del bra filmer man kan titta på. Vill man verkligen lära sig tekniken kan jag också rekommendera att beställa de DVD-filmer om Floortime som man bl a kan beställa på amazon.com

• RBK

Jag tror verkligen på att blanda från olika metoder och att varva styrda med mindre styrda aktiviteter.

Vill man träna lek - men tycker att det är för lite styrning i Son-Rise och Floortime - vill jag rekommendera Theraplay. Det används mycket i FInland och även för habilitering med barn med autism i Umeå. Theraplay är mångt och mycket en anknytningsmetod som håller på att växa sig stark i Sverige för terapi med barn med t ex fosterföräldrar. Det fungerar alldeles utmärkt för vår son, när vi försökt använda de tips vi hittat, för att stärka relationen, få mer ögonkontakt, träna lek och turtagning. Titta gärna på www.theraplay.org där det finns en del bra artiklar. Även boken Theraplay är ganska bra för att förstå syftet med metoden.

Det finns även en bra bok med massa lektips som man tipsar om på den hemsidan. Virginia K Morin: Fun to grow on ? engaging play activities for Kids. Går att beställa på amazon.com.

Vårt sommarprogram med vår son består nu av en timme Floortime (2x30 minuter), en timme Theraplay (2x30 minuter) och en timme samspel kring böcker (2x 30 minuter) - och att i övrigt tänka på de tips som finns från Hanen i boken Talkability (alt More than words) i allt vi gör med sonen i vardagen.

• RBK

När jag ändå håller på med länkar och tips...

Hanens böcker (www.hanen.org) - More than words och Talkabiltiy tycker jag är kanon bra om man vill få tips på hur man kan jobba med kommunikation och samspel med barn som har autism. De är rikligt illustrerade, det finns massa checklistor och tipsen är lätta att ta till och börja använda i vardagen. Tyvärr finns inte så mycket gratis tips på hemsidan, men böckerna är strålande!

• RBK

Zelia: Om han pratar mycket passar definitivt Talkability bäst. Talkabilty ger bra tips på hur man barnet att svara på frågor, berätta vad som hänt (bli en storyteller) och i sista steget hålla igång samtal med andra barn (där är inte vi ännu...). Den ger även generella bra tips om samspel, visuella stöd etc.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4