Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
Hej,
Jag har inte varit här inne på väldigt länge, men tyckte inte minst i höstas strax efter att vår son fått diagnosen Aspergers Syndrom att det fanns väldigt mycket bra tips och råd i denna tråd. Därför bidrar jag nu själv med en bra länk som sammanfattar de olika metoder som är vanligast i USA: www.autismpro.com/images/about_methodpreference.swf
När man just fått diagnos är man ju också så oerhört förvirrad, kunskapstörstande och vill bara veta mer om vilka metoder som finns.
Jag bor i Stockholm och här har man ju på Autismcentrum för småbarn totalt snöat in på de beteendevetenskapliga metoderna. Innan dess var det ju bara Teacch som gällde. Synd att man inte kan erbjuda någon form av valfrihet.
Själv gillar jag inte alls de beteendevetenskapliga metoderna, men jag kan förstå er som väljer den vägen. Jag hade nog själv gjort det om vår son hade större problem.
Men är det samspelet, den sociala kommunikationen, som är det huvudsakliga problemet, som för oss - hade jag hellre haft stöd och hjälp från någon på Habilitering som kunde de sociala metoderna som bygger på utvecklingsteorier. Jag kan varmt rekommendera DIR/Floortime, The Scert Model och Hanen. Problemet är bara att man får fixa och ordna sitt program själv - och vill man har rådgivning får man betala själv från någon som har samma synsätt som än själv. Kära myndigheter och politiker - vad är det för fel på valfrihet och att anpassa behandlingen till varje individ. Beteendeterapi passar inte alla!