• Busbellan

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Hej
    Har funderat lite på det där med att lägga om kosten.
    Vill gärna höra av alla er som provat det, vilka förändringar ni märkt och hur lång tid det tog.
    all information är intressant, skulle så gärna vilja höra från ni som själva testat

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 20:10:35 följande:
    Vi valde att inte ta prover av bland annat ekonomiska skäl men att testaFörst tog vi bort mjölk opch efter 4-5 dagar så var M´s "bebismage" borta! hon är rätt överviktig så vi har alltid trott att magen enbart var hennes övervikt men hon måste varit svullen ocksåNär vi såg det tog vi bort gluten också och efter ett par veckor började hon leka! LEKA! Helt ofattbart för oss som aldrig upplevt detHon har mer normal mage, inte ont på nätterna längre, sover bättre, markant färre utbrott och andra märker också hur hon är mer med liksom.Så mitt råd: testa!
    Åh, det låter ju alldeles underbart!!
    Sömnen har ju aldrig varit något större problem här, men leka kan verkligen inte August öht längre, inte själv i alla fall.
    Ja och utbrotten skulle vi ju gärna minska på
    Men hur har ni gjort med dagis? Var de med på det med en gång?
    Har ni haft nån hjälp från hab ang. detta, eller är de snarare emot det?
    Tänkte mest hur svårt det skulle bli med dagis med tanke på att man inte har nåt läkarunderlag för att han inte tål viss mat
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:12:18 följande:
    Nja de knorrade en hel del men jag förklarade hur viktigt det var för oss och tiggde lite så gick det.HAB säger varken bu eller bäNu däremot när dagis ser hur hon leker bättre och har marknant mindre ekotal är det rätt positivt inställdaMen jag måste säga att jag hade lagat maten själv om jag hade varit tvungen, så mycket har hon förändratsMidjemåttet minskade med 8 cm vilket är absurt! Hon måste haft så himla ontKJag har inte ångrat mig en sekund över detta
    Det enda jag är lite rädd för om jag skulle testa det är att August skulle sluta äta helt. Han äter ju knappt nu och det han äter är det gluten i.
    Det enda vi får i honom är pasta, ljust bröd och chokladmjölk. Ja och möjligtvis lite ost och skinka ibland. På dagis säremot äter han bättre.
    Men det kanske finns liknande alternativ till detta fast glutenfritt? Jag är inte alls insatt
  • Busbellan
    SaramedM skrev 2009-07-10 21:19:05 följande:
    Pasta finns flera som smakar okLjust bröd finns en sort från Shär(?) som är ok, ser ut som vanlig formfranska och chockladmjölk kan du göra på rismjölkÄr jag besvärlig nu?Jag vet att det inte hjälper alla barn men jag tycker verkligen att alla borde testaJag funderar på att sätta mig själv på samma diet, jag har idag ställt mig i kö för utredning ( skrämmade lång nästan 2 år!) och kan inte hjälpa att fundera på hur jag skulle reagera på dieten
    Nej, du är inte besvärlig!! Jag vill ju veta
    Är fruktansvärt okunnig på sånt själv, så jag behöver få reda på allt jag kan få.
    Kanske man skulle börja lite med mjölk nu bara under sommaren kanske när han ändå är hemma från dagis
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:19:08 följande:
    Såklart jag gör! Jag hinner tyvärr inte skriva så mcket här men vi har ju också fått helt fantastiska resultat och utveckling med dieten, vilket jag får hänvisa till att läsa om i bloggen istället. Kan ju bara kort skriva att d gick inte mer än två månader så satt dieten helt naturligt och Vitkor slog om totalt i utbrott och samspel med mera... och jag, en ensamstående slutkörd morsa, har helt plötlsigt kunnat börja leva livet på ett mer lekfullt vis.
    Jag vill jättegärna ha den listan, inboxar dig min mailadress.
    Nu ska jag in och läsa din blogg
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:24:34 följande:
    Hehe du kanske får skumma lite för jag fastnar ibland när jag skriver. Ser något i inboxen nu!
    Jag har skummat lite snabbt i bloggen nu, ska läsa mer sen när jag har mer tid.
    Mest glad blev jag nog för att se det du skrivit om IBT, att man kommit fram till att det gör inget om man börjar senare.
    Vi ska börja med IBT med sonen nu i höst, eller senast till våren är det tänkt (ingen kunskap eller utbildad personal har funnits här innan)
    Var lite nere över att han egentligen ansågs för gammal, han blir ju 6 år i höst, men nu fick du upp hoppet på mig lite igen
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 10:35:44 följande:
    Vad härligt! Kanske ska börja skriva lite mer allmänt om hälsa med då som jag tänkt, det är så upplyftande om jag lyckas sprida sådant som hjälper andra. Jag tror aldrig det är för sent för något! Det svåra är när samhället in håller med och man måste göra allt på eget bevåg...
    Kunde inte öppna filen i mailet. Får se om jag kan ordna det sen, har haft lite problem med att öppna bifogade filer
  • Busbellan
    IlsaBlackWidow skrev 2009-07-12 11:20:12 följande:
    Det är en senare word, tror man kan ändra filnamnet till "doc" bara... men ibland blir det fel då, hehe.
    hmm, hur gör jag det då *okunnig*
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4