• Mamma TN

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

Hej alla här... känns redan som jag känner er lite grann... Har under de senaste dagarna plöjt denna och tidigare autismtrådar. Min son fyller tre i oktober och fick i tisdags diagnosen autismliknande tillstånd. Just nu försöker jag ta in all information om HBOT, IBT, kostomläggning etc... iaf de stunder jag inte bara gråter och känns som jag aldrig någonsin kommer orka göra någonting mer igen... Min son har inga allergier, torr hud, svullen mage, problem med mage/tarm/avföring men känner mig ändå väldigt positiv till kostomläggning. Känns som att man måste prova allt som eventuellt kan hjälpa hur jobbigt och kostsamt det än är. Är nog inte riktigt där än. Skulle vilja göra lite tester först och ha första möte med habiliteringen osv. men skulle ändå vilja göra någonting. Tänkte på omega-3 och vitaminer/mineraler. Vad kan man ge till barn runt tre år, vilka mängder, vilka märken och var köpa.

Vill även tacka speciellt kaffemamma, Zelia, SaramedM och IlsaBlackWidow som i autismlänkarna lärt mig otroligt mkt.

• Mamma TN
    sulinajo skrev 2009-07-17 13:45:49 följande:
    Hej! Nu hinner jag bara svara lite snabbt men finns säkert någon mer som kan svara sen! Min son är med 3år, vi ger Eye q som finns som flytande och tuggisar, Vi har flytande då det är lättast att få ner och att man kan blanda ut det och lura i sonen det. Han får 20ml av det per dag (10ml/fm &10ml em) tror jag fick hjälp av kaffemamman ang mängden. Måste säga att han har fått eye q i ca 2månader nu och man ser verkligen att han koncentrerar sig bättre och kan sitta mycket längre stunder och pyssla eller bygga lego..han har blivit mer rofylld. Eye Q köper jag på vitaminvaruhuset.se (finns även på hälsokost), superbra sida du har din beställning i lådan dagen efter du beställt! Sen får min son även eskimåkids som är multivitamin, finns på apoteket eller hälsokost.
    Tack! Jag ska genast beställa Eye Q. Var på apoteket idag men hittade endast eskimåkids/omega 3. Enl personalen på apoteket gör eskimåkids inte multivitamin. Mysko! Tittade på några andra multivitamin för barn men den som verkade bäst rek. fr. 4 år så den vet jag inte om jag vågar köpa.

Tar tacksamt emot andra tips på multivitamin och ev. komplement. Finns det ngt annat jag kan göra även fast vi inte börjat ngn behandling. Läste tidigare tips i tråden om 30 min kravlös lek om dagen men som man kan ta steget längre samt uppmuntra ögonkontakt. Tycker att min son som tidigare haft bra ögonkontakt undviker alltmer och till viss del även kroppskontakt. Usch jag blir så himla ledsen när jag tittar på honom när han leker eller försöker ta kontakt med andra barn. Ser mkt mer av hans autism nu när vi har semester...
  • Mamma TN

Zelia: Din beskrivning av Max låter lite som vår Noel. Han är lite motvillig till ögonkontakt men det kommer oftast till slut om man väntar ut honom lite. Jag ska dock försöka bli lite bättre på att berömma ögonkontakten. Jag har för till ca 3 mån sedan tyckt att han åtminstone inte har problem med ögonkontakt men har nu uppmärksammat att han ofta tittar i närheten av ens ögon och att han kan titta en i ögonen men ändå på ngt sätt vara avskärmad. Säkert den upplevelsen som funnits där hos mig hela tiden och som till stor del har gjort att jag sedan Noel var bäbis känt att han varit annorlunda men inte kunnat sätta fingret på. Noel har också bra ögonkontakt vid bus och stoj.

Usch jag läste igenom hela utlåtandet från BUP idag. Har inte orkat tidigare. Känns som ngn slagit mig i huvudet med en stor slägga. Hemskt att läsa en så fackmässig och teknisk beskrivning av ens fantastiska, underbara barn. Han är ju så mkt mer än deras beskrivning. Vill bara att någon ska väcka mig nu. Ni får ha överseende med min självömkan. Har inte fattat, bearbetat detta än.

• Mamma TN
    malininorrköping skrev 2009-07-30 21:53:52 följande:
    Gud vänta fem månader innan en utredning startas........snacka om länge : (
    Verkar som att väntetid för utredning och utredningens längd beror mkt på var man bor. Vi bor i Stockholm och jag kontaktade själv BUP för att jag var orolig för sonen och misstänkte diagnos inom autismspektra. Vi fick vänta ca 1,5 mån innan utredningen startade. Utredningen tog ca 1 mån och sedan fick vi diagnos autismliknande tillstånd i mitten av juli. Läste dock om ngn här som var klar med utredning efter två år. Hur kommer det sig att det är så olika. Jag är dock oändligt tacksam över att allt har gått så fort.

Det är ju förstås aldrig kul att få en diagnos på sitt barn men känns bättre att veta vilka förutsättningar och möjligheter som finns. Vi väntar första tid på habiliteringen i början av september. Det känns som en tillräckligt lång väntan. Mina dagar just nu går upp och ner och ibland känns det som att jag aldrig mer kommer att vara glad på riktigt. Jag är så otroligt orolig för vad för slags liv min son kommer att få.

Angels with silverwings skrev 2009-07-31 18:14:49 följande:
    ramlade över denna artikel på ett autismforum: www.nytimes.com/2009/07/28/health/28autism.ht... och tänkte att den borde läsas av er som kör eller överväger dieter.
    Intressant. Nu blir jag ännu mer förvirrad. Har inte börjat med någon diet men ger viataminer och omega 3. Har dock funderat på att försöka få göra tester via scanlab på sonen för att sedan ev. lägga om kosten. Hur ska man veta vad som är bra och vad som är dåligt????

En annan fundering Vi var på stranden häromdagen och min son blir fascinerad av en lite äldre tjej som han liksom börjar härma (både vad hon säger och vad hon gör) och följa efter lite grann. Hans sätt att ta kontakt. Hon tittade lite skrämt och irriterat på mig och sade: "Jag vill inte" Min son fattade inte utan fortsatte följa efter så att jag fick avleda honom. Mitt hjärta vill bara brista när jag ser honom göra försök till socialt samspel men inte förstår hur han ska göra. Hur gör ni andra i sådana situationer? Sen undrar jag också om ngn har bra tips för att hantera vredesutbrott, kasta saker, slå bitas??? Tycker även att det är jobbigt när han gjort sig illa. Vill så gärna trösta honom men han vill/kan inte ta emot det just då. Någon som känner igen beteendet eller som har några tips till mig hur jag kan hantera sådana situationer???
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4