• SaramedM

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

lägger till tråden i favoriter

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-05-11 11:31:49 följande:
    ni andra som också kör gf / cf-diet: har ni kollat upp tandkrämen? Trodde jag gjort det, men det j´har jag nog glömt. Och en snabb titt på ingredienslistan visade på mystiska saker som inte ens fanns i min lilla uppslagsbok från celiaki-förbundet. Någon som vet något: säkra märken, saker att titta efter eller så?
    Nej de thar jag helt glömt bort!

Nu måstejag kolla!
  • SaramedM
    IlsaBlackWidow skrev 2009-05-11 13:04:17 följande:
    Jag har läst i allergitrådarna och det kan gömma sig både mjölk och ägg med mera i tandkrämen. Jag har hittat soja i hygienartiklar med...Vi kör dock ekologisk fluorfri tandkräm från Urtekram, fluor är ju bland det värsta i tandkrämen.
    M klöktes av den tyvärr

Du som har sån koll, vad ska man kolla efter i tandkrämen?
  • SaramedM

Jag måste fråga, jag läser just nu en 13 årings bok om asperger syndrom, underbar bok!

Han tycker mycket, mycket illa om allt snack om att bota och att man genom träning ska lära sig att stå ut med att titta i ögonen och att inte ha sina lugnande repitiva beteende i fred

Han är helt för att lära barn som vill umgås med andra vad de måste kunna, och att man kan förklara på olika sätt att visa beteenden kan man kankse lugna sig med när man är ensam( att flaxa med händerna etc)

Nu hoppas jag ingen tar illa upp, M är ju ganska "högfungerande"( ett ord som han också avsyr, vilket jag även hört Gunilla Gerland säga att hon inte gillar) men jag tänker en del på detta

För vems skull ska jag uppmuntra henne att titta i ögonen när många vuxan och ungdomar med as beskriver det som väldigt jobbigt och nått som gör att de inte längre lyssnar på vad som sägs för att de måste fokusera så mycket på att stå ut med att titta i ögonen!

Missförstå mig rätt, jag vill träna M mer än nu men jag tycker detta är viktiga funderingar

• SaramedM

Ni skriver många kloka saker och ja jag vill ju hjälpa M så långt det bara går och jag tror inget av våra barn kommer att känna att vi gjort fel med dom när det gäller behandlning.

Men jag tycker faktiskt inte man kan dela på henne och autismen, så klart är hon mycket mycket mer och i första hand M och ett barn
    Men det är en personlighet, dragen till sin spets utan tvekan

jag känner igen drag i mig, i min man, i min pappa, min yngsta bror, T´s kusin etc
    Det är precis som att M fått alla dessa drag kombinerat i sin personlighet och då uppfyller hon kriterinerna för autism
    Förmodligen skulle flera av oss andra kanske så autistiska drag om vi gick igenom en utredning
    Jag kan inte säga att jag tycker hon drabbats av autism utan att det faktiskt är en del av henne, förstår ni vad jag menar?
    Och autismen innebär inte enbart alla svårigheter, den innebär också att hon ser alla detaljer på ett underbart sätt( Mamma, tänk den fågeln måste ha en underbar utsikt!) och att hon har ett minne som slår oss med häpnad
    Att hon kan fokusera länge på en enda sak, som att rita och att hon verkar se rakt in i personer

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-01 10:38:49 följande:
    puh, mycket info efter helgens träff med DAN-läkaren. Känns positivt, fick förtroende för honom. En liten detalj från helgen: Min pojke har stort huvud. Det har min helt friska dotter också, så det kan ju vara fullkomligt normalt, men han har ännu större än vad hon har fast han är yngre, hattar och mössor får man köpa i 12-åring storlek. Enligt DAN-läkaren var det vanligt med stort huvud hos barn med autism och att det troligtvis beror på inflammation i hjärnan... Hm. Låter inte så kul. Här hittade jag en artikel om detta som hävdar att 20 % av autismbarn har stora huvuden: www.sciencedaily.com/releases/2008/01/0801301...
    Hm M har väldigt stort huvud, det har hon haft sen hon föddes
    Sa han något om vad man kan göra för att behandla denna ev inflammation?
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-01 13:10:50 följande:
    Jag frågade om man kunde ta tester för att se om det var en inflammation och han sa att vad han visste så fanns det den möjligheten endast på ett lab i californien (har namnet hemma). Man kunde inte skicka prover från norge för det tog för lång tid uppfattade jag det som. Däremot så menade han att inflammationen i hjärnan var sekundär till inflammationen i mag/tarmsystemet och när man behandlade det så skulle även den i huvudet försvinna. Och den har vi ju då fått en rad med tips på hur den ska behandlas, som är olika från barn till barn beroende på hur testresultaten ser ut. GF /CF kost var det första. I vårt fall har förändringen inte varit så dramatisk så han rekommenderade SDC diet och framförallt måste vi ta kål på en ganska stor mängd parasiter som dök upp på hans prover, vi börjar nog med dieten i sommaroch sen måste vi troligen ge antibiotika om inte parasiterna har gett med sig (streptokoker och candida av lite olika slag). Jag är också väldligt förväntasfull inför en kort kur med mycket a-vitamin som han sa brukar ge omedelbar och hållbar effekt på språk och social förmåga.
    Intresannt

SDC vad innebär det?

Streptokocker brukar alltid M bära på( bland annat gav hon mig 4 halsflussar i vintras...)

A-vitamin, finns det risker med att ge för mycket?
  • SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-06-01 13:15:34 följande:
    Vill inte undanhålla er min favoritbloff för tillfället. En son-risemamma tillika jurist som delar med sig av sina personlig berättelser och knivskarpa analyser autismtomorrows.blogspot.com/
    Tack! Jätteintressant
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-03 10:17:47 följande:
    ÅH vad jag är trött på att veta mer än "experterna"!! Kommer precis från dagens möte med datateket. Trevlig, sävlig dam som lånar ut datorspel som kan tänkas passa sonen, men där tar liksom ambitionen slut. Om man nu jobbar med datorspel för barn med särskilda behov, borde man då inte veta lite om nya program som utvecklas i andra länder, nya forskning osv? Att det fanns särskilda spel för barn med autism i andra länder hade hon aldrig hört talas om. Puh.
    Finns det?

Nu kanske du har länkat tidigare men jag missar så lätt sånt, eller glömmer att spara länkar jag är inne på

Jag är också riktigt trött på att få lära andra, om det fanns en marknad har jag en dröm om att översätta utländska böcker/program till svenska men det är inget man kan leva på ekonomiskt tyvärr
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-04 09:59:34 följande:
    detta skickade jag igår till datateket (tack Krickeline för många av länkarna) Här är några av de program som finns på andra språk, särskilt utvecklade för barn med autism. Gratis på webben, tränar ansiktsuttryck som är en svårighet för barn med autism: www.dotolearn.com/games/feelingsgame/index.ht... www.difflearn.com/product/Mind_Reading_Deluxe... www.difflearn.com/product/Fun_with_Feelings/c... www.facesay.com/ (det har skrivits mycket om denna, den har gett vetenskapligt bevisat bra resultat på asperbergerbarns sociala förmåga) www.sciencedaily.com/releases/2007/06/0706221... www.autismcoach.com/Software.htm edition.cnn.com/2009/HEALTH/05/27/autism.thom... En variant av Thomas tåget, speciellt utvecklad för autistiska barn. Jag hittade bara en liten del av det nu, jag har sett en demo på nätet förut med betydligt fler funktioner) Vem ska jag vända mig till för att se om man kan få igång en process för att översätta de som bedöms som lämpliga?tror ni jag kommer få något svar???
    Nej jag tror tyvärr inte det
    Men jag tänker också kolla upp dessa program och maila dem
    Det är ju helt uppåt väggarna att man ska behöva veta allt coh göra allt själv...
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4