Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
lägger till tråden i favoriter
lägger till tråden i favoriter
Jag måste fråga, jag läser just nu en 13 årings bok om asperger syndrom, underbar bok!
Han tycker mycket, mycket illa om allt snack om att bota och att man genom träning ska lära sig att stå ut med att titta i ögonen och att inte ha sina lugnande repitiva beteende i fred
Han är helt för att lära barn som vill umgås med andra vad de måste kunna, och att man kan förklara på olika sätt att visa beteenden kan man kankse lugna sig med när man är ensam( att flaxa med händerna etc)
Nu hoppas jag ingen tar illa upp, M är ju ganska "högfungerande"( ett ord som han också avsyr, vilket jag även hört Gunilla Gerland säga att hon inte gillar) men jag tänker en del på detta
För vems skull ska jag uppmuntra henne att titta i ögonen när många vuxan och ungdomar med as beskriver det som väldigt jobbigt och nått som gör att de inte längre lyssnar på vad som sägs för att de måste fokusera så mycket på att stå ut med att titta i ögonen!
Missförstå mig rätt, jag vill träna M mer än nu men jag tycker detta är viktiga funderingar
Ni skriver många kloka saker och ja jag vill ju hjälpa M så långt det bara går och jag tror inget av våra barn kommer att känna att vi gjort fel med dom när det gäller behandlning.
Men jag tycker faktiskt inte man kan dela på henne och autismen, så klart är hon mycket mycket mer och i första hand M och ett barn
Men det är en personlighet, dragen till sin spets utan tvekan
jag känner igen drag i mig, i min man, i min pappa, min yngsta bror, T´s kusin etc
Det är precis som att M fått alla dessa drag kombinerat i sin personlighet och då uppfyller hon kriterinerna för autism
Förmodligen skulle flera av oss andra kanske så autistiska drag om vi gick igenom en utredning
Jag kan inte säga att jag tycker hon drabbats av autism utan att det faktiskt är en del av henne, förstår ni vad jag menar?
Och autismen innebär inte enbart alla svårigheter, den innebär också att hon ser alla detaljer på ett underbart sätt( Mamma, tänk den fågeln måste ha en underbar utsikt!) och att hon har ett minne som slår oss med häpnad
Att hon kan fokusera länge på en enda sak, som att rita och att hon verkar se rakt in i personer