• Anonym (Besviken)

Svarta fåret i familjen

Jag har ingen familj, jag har men ingen som bryr sig om mig, jag flyttade för 8 år sen då jag var 14 år till en annan familj lååångt från min stad och mina föräldrar.
    Dom skickade bort mig helt enkelt.
    Jag trivdes så bra i den nya staden då och jag bor kvar här än idag.
    Men jag gråter ofta, jag har ingen familj, jag har ingenting. Jag bor på ett ställe jag knappt har vänner, jag har en sambo. Men jag känner mig så ensam ändå och jag känner inte att detta är mitt hem alltid.
    I min familj var jag allltid utanför, det svarta fåret. När jag flytta så hälsa dom på mig bara 2 gånger!!! När jag hälsa på min familj vilket var ungefär varannan månad om inte mer så prata jag inte med min familj och dom fråga aldrig hur jag hade det. Det hände mycket i den nya staden men ingen brydde sig om vad jag var med om, att jag gick hos psykolog och att jag mådde dåligt, att jag gjorde en utredning och sådant, dom ville inte veta. Jag satt alltid på rummet när jag hälsa på och kom bara ner för att äta i tystnad. Min familj har ringt mig 1 gång under dessa 8 år. Jag känner mig så ensam i världen och känner att ingen förstår mig. Jag har verkligen ingen förutom min sambo. Men det känns som att smabon är ihop med mig för han tycker synd om mig. Ibland har han sagt det att han inte kan med att göra slut för han tycker synd om mig, vart skulle jag ta vägen då? Sa han.
    Jag är så jävla ledsen och jag gråter ofta och gråter mig till sömns. Det känns som att ingen skulle bry sig om jag dog. Varför hände detta mig undrar jag ofta.
    Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig, men jag ville få ur mig detta som gör så ont i mitt hjärta. Jag vill bara ha förståelse.
    Aldrig känt mig hemma nånstans, alltid haft problem sen liten i min familj där jag vart utsatt för sexuelltutnyttjande som barn och för misshandel av min styvfar.
    Ingen har någonsin brytt sig. När jag blev sexuellt utnyttjad så brydde mamma sig inte, hon anmälde inte ens. När jag blev misshandlad om och om igen hämta pappa mig men jag fick aldrig prata om händelserna.
    Jag ville bara skriva av mig lite.. men finns det nån mer där ute som känner sig så som jag känner? Utanför, ensam??

• Svar på tråden Svarta fåret i familjen
  • Anonym (z)

Blir så ledsen när jag läser din tråd. Förstår att du har och har haft det jobbigt. Men, nu verkar det ju ändå börja ordna upp sig, du kom ifrån de som misshandlade dig och har träffat en sambo.

Det du förmodligen behöver är att få ett bättre självförtroende, börja älska och tycka om dig själv precis så som du är. Det finns massor med själv-hjälps-böcker i detta ämne med övningar man kan göra.

Vet inte om du fortfarande får psykologhjälp men det kanske är vad du skulle behöv. Jag har en känsla av att du (som många andra i din situation) tar på dig skulden för det som hände och att din familj "inte älskar" dig. Jag tror inte handlar om att du inte skulle vara värd att älska - för det är du värd! Jag tror mer det handlar om att din familj tyvärr inte hade förmågan att älska - och DET är inte ditt fel.

• Anonym (Besviken)

Anonym (z) skrev 2009-05-06 12:41:32 följande:

Blir så ledsen när jag läser din tråd. Förstår att du har och har haft det jobbigt. Men, nu verkar det ju ändå börja ordna upp sig, du kom ifrån de som misshandlade dig och har träffat en sambo.Det du förmodligen behöver är att få ett bättre självförtroende, börja älska och tycka om dig själv precis så som du är. Det finns massor med själv-hjälps-böcker i detta ämne med övningar man kan göra.Vet inte om du fortfarande får psykologhjälp men det kanske är vad du skulle behöv. Jag har en känsla av att du (som många andra i din situation) tar på dig skulden för det som hände och att din familj "inte älskar" dig. Jag tror inte handlar om att du inte skulle vara värd att älska - för det är du värd! Jag tror mer det handlar om att din familj tyvärr inte hade förmågan att älska - och DET är inte ditt fel.
    Tack så mycket.
    Jag går inte kvar tyvärr och jag känner att jag skulle behöva, men hur går jag till väga? Det var så lätt förr att få kontakt då det inte var jag som fixade det.
    Jag vet att jag har dåligt självförtroende och jag måste få ett bättre självförtroende. Men det är jobbigt då man känner så här, att man inte är värd nått., att ingen bryr sig.
    Men jag är lycklig att jag har min sambo. Jag vet att allt löser sig alltid. Man måste kämpa och ha tro.
  • Anonym (z)

Det är rätt, man måste kämpa även om det ibland känns jobbigt.

Du kan få remiss via din vårdcentral/husläkare till kurator eller psykolog. Ring vårdcentralen och boka tid på en gång, så har du iaf gjort något för att sätta "bollen i rullning".

Har du bra kontakt med den familjen du flyttade till när du var 14 år, då kanske de skulle kunna bli din "nya" familj, så du kan lägga den gamla familjen bakom dig, du mår ändå inte bra av att ha någon kontakt med dem.

Svar på tråden Svarta fåret i familjen