• sittingbull

Nageltrång hos 4 månaders?

Hej,
    en av tårna på min lillkille är röd och inflammerad kring nageln (de flesta av hans naglar växer in mot tårna) med en pytteliten varansamling, ömmar inte när jag trycker på det. Undrar om någon har haft liknande på sin bebis och har något tips hur behandla dethär?

Tack!

• Svar på tråden Nageltrång hos 4 månaders?
  • Anna Sui

Min son hade nageltrång redan när han föddes och har fått det en gång till sen dess, eftersom jag klippte ner nageln lite för långt. Nu har det aldrig blivit något var, men på BCV sa de att man skulle lägga ett spritförband om det blev infekterat och kom var.

• Jesster

Här fick jag lägga på en bakteriedödande salva (finns på Apoteket) och lägga på plåster. Allt var bort på två dagar. Sedan märkte jag att jag inte kan klippa hans tånaglar för då blir det fel direkt så jag kan bara fila ner dom.

Den som söker han finner - www.google.se
  • fiskbullen

Min grabb hade det litegrand när han föddes och då sa de att jag skulle ha på lite babyolja så att huden blev mjuk och följsam.

• Amazina

Låter som ett panaritium. Jag tycker du ska uppsöka BVC. Man kan behöva sticka hål på det och behandla med antibiotika. Man ska aldrig slarva med infektioner på händer och fötter. Det finns så mycket senor och grejer där som kan ta skada.

• Lantani

Sonen fick det när han råkade riva av sin tånagel förlångt ner. Det varade och så, men vi tvättade bara det och sen försvann det.

• sittingbull

Tack för alla svar! Jag lät en barnläkare titta på det och han rekommenderade varma kompresser eller att ha foten i varmt vatten 10 min x 3 för att mjuka upp. Redan bättre nu.

• RonjaMimmi

Jag brukar dras med besvärande nageltrång och jag har fått tipset att bada fötterna i varmt vatten med lite såpa i. Såpa ska antagligen vara något antibakteriellt. Det "drar" ut varet har jag fått förklarat för mig.
    Sen vet jag inte hur det funkar på små barn men jag brukar få gå till fotvården och lägga under tamponader precis där nageln går ner i tån. Det håller nageln uppe så att den inte irriterar tån.

Svar på tråden Nageltrång hos 4 månaders?