• Sjöstjärnan

Betyg från Komvux...

Är det någon som vet hur länge ett betyg från en kurs på Komvux gäller? Jag trodde det gällde hur länge som helst, men sedan hörde jag från någon att de endast gäller i åtta år, sedan får man läsa om kursen om man behöver betyg i den?

Någon som vet hur det ligger till. Jag har mailat en studievägledare och frågat, men vill ju veta nuuuuu.

• Svar på tråden Betyg från Komvux...
  • Trixi8

gäller väl lika länge som vanliga betyg. jag antar att du menar hur länge man kan söka med betyg från komvux

• Sjöstjärnan

Vanliga betyg, alltså betyg från gymnasiet kan man väl söka med hur länge som helst. Då spelar det ju ingen roll om det är 15 år sedan man gick ut skolan. Men efter att ha läst och fått betyg från Komvux har jag alltså hört att det bara går att söka med i åtta år, sedan får man läsa om kursen/kurserna... Så, menar jag.

• Trixi8
    Sjöstjärnan skrev 2009-05-06 15:19:55 följande:
    Vanliga betyg, alltså betyg från gymnasiet kan man väl söka med hur länge som helst. Då spelar det ju ingen roll om det är 15 år sedan man gick ut skolan. Men efter att ha läst och fått betyg från Komvux har jag alltså hört att det bara går att söka med i åtta år, sedan får man läsa om kursen/kurserna... Så, menar jag.
    nej, det finns en gräns för hur läge det går att söka på gamla betyg.
  • Sjöstjärnan

Jaha, gör det? Jag trodde inte det, när det gällde gymnasiebetyg. Vet du hur många år den gränsen ligger på?

• Trixi8
    Sjöstjärnan skrev 2009-05-06 15:24:00 följande:
    Jaha, gör det? Jag trodde inte det, när det gällde gymnasiebetyg. Vet du hur många år den gränsen ligger på?
    jag vet inte men jag tror gränsen är samma för komvux och gymnasiet.
  • Trixi8

enda jag hittar är från 8 år till 15 år.

• Sjöstjärnan

Äsch, blev bara ännu mer förvirrad ju mer jag läste runt. Alla svarar så olika. Får nog ge mig till tåls och invänta svar från studievägledarna

Tack i alla fall för att du tog dig tid att svara i denna tråd!

• nollåtta

8 års-regeln" gäller enbart när du ska samla ihop dina betyg till ett komplett slutbetyg. I övrigt gäller betygen obegränsat tidsmässigt.

• gavagai

Precis. Det verkar vara en vanlig missupfattning det där att betyg bara skulle gälla i ett visst antal år. Ett slutbetyg gäller i princip hur länge som helst. Däremot kan ändring av betygssystem ibland ställa till lite krångel. Min pappa gick ut gymnasiet ca 1961, och hans bokstavsbetyg kan inte räknas om så att de gäller i betygskonkurrensen nu. Däremot finns hans behörighet kvar, så han kan söka till högskolan, men han måste konkurrera med t.ex. högskoleprovet istället för betygen.

• fredrikannsofie

Jag jobbar på en antagning på ett av våra universitet, och vi godkänner hur gamla som helst. Det är lite krångligt att tolka ibland, men det finns ingen åldersgräns. Har man läst har man läst, oavsett om det är länge sen...

Svar på tråden Betyg från Komvux...