• Anonym (IBS?)

Har du IBS? Se hit!

Hej!

Jag har en fråga angående IBS, s k irriterad tjocktarm.
    Överallt där man surfar om information kring denna jobbiga sjukdom så står det som symtom "smärtor i magen".
    Ni som nu har IBS, hur yttrar sig era smärtor? Är det magknip?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Har du IBS? Se hit!
  • Badgirl

Jag har väl inte så mycket smärtor, mer uppblåst och väldigt gasig.

• Anonym (IBS?)
    Badgirl skrev 2009-05-06 15:41:02 följande:
    Jag har väl inte så mycket smärtor, mer uppblåst och väldigt gasig.
    ok, det kanske är olika... ingen som känner av smärtor?
  • Anonym

Jag får jätte ont i hela nedre delen av magen. Det känns som att tarmarna knyter knut på sig själva och ofta börjar jag även kallsvettas.
    Oftast släpper det bara jag får gå på toaletten.

• Anonym (IBS?)
    Anonym skrev 2009-05-06 15:44:39 följande:
    Jag får jätte ont i hela nedre delen av magen. Det känns som att tarmarna knyter knut på sig själva och ofta börjar jag även kallsvettas. Oftast släpper det bara jag får gå på toaletten.
    som magknip då eller?
  • Mymla X

Hej,

man kan ha väldigt många olika symptom om man har IBS. Lös eller hård i magen, kramper, uppblåst etc. Ofta får man diagnosen när man har uteslutit annat.

I mitt fall är det extrema kramper och diarré som är de största bovarna, men jag har sällan anfall nuförtiden.

• Anonym

Nej inte alls som magknip utan starkare smärtor/kramper.

Har du IBS eller tror du att du har det? Jag har inte fått någon diagnos utan ställt min diagnos själv efter allt jag läst!!

• PrettyGirl

Anonym (IBS?) skrev 2009-05-06 15:41:56 följande:

ok, det kanske är olika... ingen som känner av smärtor?
    Jo, jag har det. Innan jag får diarrè så har jag väldigt ont i magen, blir även jag kallsvettig av smärtorna. Först är jag uppblåst, svullen och bullrig, sedan kommer smärtorna, och de släpper när jag fått gå på toa. Vilket kan innebära toabesök under en hel dag med jämna mellanrum.... Så det är inte kul direkt, en del dagar är bara "skit" om man uttrycker sig lite ironiskt...
  • Mysgos

Hej
    Jag har IBS konstaterat efter olika tarmundersökningar.
    För mig blir det kramper i magen, nedre delen som leder till diaree attacker. Blir helt kallsvettig och det har hänt att jag även svimmat under dessa attacker.
    Jag har även problem med magmunnen och äter omeprazol mot sura uppstötningar.

♥ (¯`°?.¸ ♥Mamma till Viktor - våran lilla segrare!!♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (IBS?)
    Anonym skrev 2009-05-06 15:48:12 följande:
    Nej inte alls som magknip utan starkare smärtor/kramper. Har du IBS eller tror du att du har det? Jag har inte fått någon diagnos utan ställt min diagnos själv efter allt jag läst!!
    Jag har fått diagnosen IBS för ett par år sedan, men har mer molande känslor av knip och ömhet i tarmarna... så det får mig att börja undra. Därav frågan.
  • PrettyGirl
    Mysgos skrev 2009-05-06 15:50:13 följande:
    Hej Jag har IBS konstaterat efter olika tarmundersökningar. För mig blir det kramper i magen, nedre delen som leder till diaree attacker. Blir helt kallsvettig och det har hänt att jag även svimmat under dessa attacker. Jag har även problem med magmunnen och äter omeprazol mot sura uppstötningar.
    Jag har bråck i övre magmunnen och ofta inflammerade tarmar. Verkar vara lite av en röd tråd detta.
Svar på tråden Har du IBS? Se hit!