• Anonym

Det här med dyra presenter

Min man brukar köpa dyra presenter till mig. Nu sist när jag fyllde år ville han ge mig en diamantring för mycket pengar men jag ville inte ta emot den. Helt galet va? Jag har det gott ställt och är van med dyra saker av god kvalitet men varför har jag så svårt att ta emot den där ringen? Det är fjärde gången han försöker ge den till mig. Jag börjar tro att jag inte känner att jag förtjänar dyra saker för att jag har dålig självkänsla men det kanske inte hör ihop? Han är jätteledsen och sur på mig nu, igen, pga det här och jag kan inte förklara känslan för honom. Usch, jag orkar inte gå omkring och känna så här. Och säkert inte han heller.

• Svar på tråden Det här med dyra presenter
  • NadiaMi

Skulle det kännas lättare med ett diamanthänge på ett halsband?
    Det kan ju vara så enkelt att det känns mer riskabelt med en ring och det känns för osäkert. Jag skulle själv hellre ha en slät ring på mig än en med stenar.

Sedan undrar jag också lite varför dendär diamantringen är så viktig för honom eftersom han har försökt ge den till dig fyra gånger nu.

• Anonym

Jag har redan en fet diamantring som jag tycker mycket om så jag tror inte att det hänger på det.

Han har inte försökt ge exakt samma ring fyra gånger utan en diamantring med motsvarande värde flera gånger om.

• NadiaMi

Men styr in honom på ett armband eller halsband för motsvarande värde istället med motiveringen att du redan har en diamantring och en räcker. Ett matchande halsband kanske skulle kännas lättare att ta emot?

• Åsa

Jag vill inte ha sådant då jag inte tycker de är värda pengarna och tycker jag har mer glädje av de pengarna i annan form. Min man tyckte också jag var väldigt otacksam när jag inte såg jätteglad ut när han presentade mig med Bismarcklänk som jag uttryckligen när han nämnt saken sade att jag inte ville ha då jag var fullt nöjd med den jag redan hade. Ringar använder jag inte och skulle ha blivit rent irriterad för.
    Men i ditt fall verkar det inte var den orsaken. Du får väl försöka reda ut varför du inte vill ha den där ringen, om du tycker orsaken håller förklara den för din man och om den inte håller arbeta på det.

• Anonym

Det känns inte lättare och jag fattar inte varför. Det är som om jag får panik när jag ska få något dyrt trots att vi har pengar och det inte handlar om pengarna i sig.

NadiaMi skrev 2009-05-06 17:37:17 följande:
    Men styr in honom på ett armband eller halsband för motsvarande värde istället med motiveringen att du redan har en diamantring och en räcker. Ett matchande halsband kanske skulle kännas lättare att ta emot?
  • NadiaMi

Finns det något du kan tänka dig att ni skaffar er gemensamt istället? En investering för er båda istället för en present som bara du har användning för?

Att han gärna vill ge dig något dyrt är ju uppenbart och om orsaken är att han helt enkelt vill skämma bort dig och känna sig lite "extra manlig som tar hand om sin kvinna" så är det ju egentligen harmlöst.
    Finns det något du har önskat dig eller är nyfiken på att göra? Eller något du skulle vilja skaffa till hemmet och som ni båda har glädje av så du slipper känna dig för mycket i fokus?
    Eller så kan han sätta in pengarna på ditt pensionskonto ifall du vill att de ska läggas på något mer "vettigt".

Och försök sätta ord på känslan så du kan förklara för din man vad det är som tar emot. Han blir ju uppenbarligen ledsen när du inte vill ta emot det han vill ge dig och förstår han varför kanske det blir lättare för honom att acceptera det.

• Anonym (10000kr rikare)

jag fick 10 000 kr av min man när vi bara varit tillsammans ett år o inte ens var förlovade. han hade sålt sin lägenhet o var väldigt generös mot sina närmaste. jag visste knappt hur jag skulle säga tack. det kändes väldigt olustigt och när jag såg summan komma in på kontot var det lätt panik jag kände. jättekonstigt. har inte tänkt på det på länge men nu när jag gör det inser jag att han är värd ett ordentligt tack. ska genast göra det.
    (självklart sa jag tack då oxå, men minns inte så noga. vet bara att det kändes konstigt)

• Anonym

Måste du analysera sönder det då och dra in självkänsla osv? Du är kanske bara inte intresserad av dyra smycken, alla är inte det och det är inget konstigt med det.

Svar på tråden Det här med dyra presenter