• sessan

Powder Puff

Vill veta allt om rasen!!! Kan man verkligen ha en sån om man är allergisk? Snälla jag har blitt kär i en sån hund!!!!!

• Svar på tråden Powder Puff
  • Erka

Min bästa kompis syrra har en sån, fast en nakenfis! Suuupersöt och framåt! Kanonkul i humöret, verkar vara en skön ras...

Kika på kenneln den hunden (Gizmo) kommer ifrån:
    hem.passagen.se/kennel.om.ints/

• ladyhawk

Lite länkar och info:

www.medion.se/proudpony/tiosvar.htm

directory.google.com/Top/World/Svenska/N%C3%B6jen_och_fritid/Husdjur/Hundar/Raser/S%C3%A4llskapshundar/Kinesisk_nakenhund/

www.cookiedragon.net/

'Rasstandard för
    Chinese crested, naked och powder-puff

FCI nr 288
    Ursprungsland: Kina
    Hemland: Storbritannien
    Användningsområde: Sällskapshund
    FCI- klassifikation: Grupp 9, sektion 4
    Bakgrund/ändamål:

Rasen introducerades i Sverige år 1973 och kallades först kinesisk nakenhund. Den föds antingen hårlös över hela kroppen eller med en lång, skir päls (s k powder puff). Rasen finns beskriven i kinesisk litteratur redan på 1400-talet. Det anses tveksamt om Kina är rasens ursprungsland. Nakenhundar har funnits i Japan, Afrika, Västindien, men framför allt i Central- och Sydamerika. Släktskapen med t ex mexikansk nakenhund är inte bevisad, men anses sannolik. Enligt en del berättelser användes nakenhundar som både värmekälla och föda under svåra tider. De ansågs även ha en funktion som vakt- och sällskapshundar. Hårlösheten är genetiskt kopplat till tandanlaget, vilket kan medföra betydande tandförluster.
    Helhetsintryck:
    Rasen är en liten, rörlig och graciös med medelfin till fin benstomme. Den har antingen slät, hårlös kropp och päls endast på huvud, tassar och svans eller är täckt med en slöja av mjuk päls. Två skilda typer av rasen förekommer: hjorttyp - elegant och finlemmad - och "cobby"-typ med tyngre kropp och benstomme.

Uppförande/karaktär:
    Chinese crested/powder puff är gladlynt och aldrig ilsken.

Huvud:
    Huvudet skall vara slätt utan överdrivna rynkor. Avståndet från skallens bas till stopet skall vara lika med avståndet från stopet till nosspetsen. Huvudet skall ge ett behagfullt intryck. Uttrycket skall vara alert.

Skallparti:

Hjässan skall vara lätt rundad och långsträckt.

Stop:
    Stopet skall vara endast lätt markerat utan överdrift.

Nostryffel:
    Nostryffeln är ett utmärkande drag. Den skall vara smal och i proportion till nospartiet. Alla färger är tillåtna.

Nosparti:
    Nospartiet skall vara lätt avsmalnande men aldrig spetsigt.

Läppar:
    Läpparna skall vara strama och tunna.

Käkar/tänder:

Käkarna skall vara starka med komplett och regelbundet saxbett.

Kinder:
    Kinderna skall vara väl utmejslade, torra, flata och avsmalna mot nospartiet.

Huvudtofs:
    Hos den hårlösa skall den typiska huvudtofsen ("crest") helst börja vid stopet och smalna av mot nacken. En lång och ymnig huvudtofs är att föredra, men en gles kan accepteras.

Ögon:
    Ögonen skall vara medelstora, sitta brett isär och vara så mörka att de förefaller svarta. Ögonvitorna skall helst inte synas.

Öron:
    Öronen skall vara lågt ansatta, dvs den högsta punkten av örats bas skall vara i nivå med yttre ögonvrån. De skall vara stora och upprättstående, med eller utan fransar utom hos powder puff, där hängande öron är tillåtet.

Hals:
    Halsen skall vara lång, elegant, utan löst halsskinn och med vacker välvning övergå i ett starkt skulderparti. När hunden är i rörelse skall halsen bäras högt och lätt böjd.

Kropp:
    Kroppen skall vara smidig och medellång till lång.

Rygglinje:
    Rygglinjen skall vara plan.

Ländparti:
    Ländpartiet skall vara stramt.

Kors:
    Korset skall vara väl rundat och muskulöst.

Bröstkorg:
    Bröstkorgen skall vara ganska bred och djup, inte tunnformad, och utan framträdande bröstben. Bröstet skall nå till armbågen.

Underlinje:
    Buklinjen skall vara måttligt uppdragen.

Svans:
    Svansen skall vara högt ansatt och bäras uppåt eller bakåt då hunden är i rörelse. Den skall vara lång och avsmalnande, tämligen rak, inte ringlad eller böjd åt sidan, utan naturligt hängande i vila. Hos den hårlösa skall svansplymen vara lång och ymnig, begränsad till de nedre två tredjedelarna av svansen. Gles plym kan accepteras.

Extremiteter:

FRAMSTÄLL:
    Frambenen skall vara långa och slanka samt väl placerade under kroppen.

Skulderblad:
    Skulderpartiet skall vara torrt och smalt. Skulderbladen skall vara väl tillbakalagda.

Armbåge:
    Armbågarna skall ligga tätt intill kroppen.

Mellanhand:
    Mellanhänderna skall vara tunna, starka och nästan lodräta.

Framtassar:
    Utpräglade hartassar, smala och mycket långa med en unik förlängning av de små benen mellan lederna, speciellt på framtassarna, som nästan förefaller ha en extra led. Klorna skall vara måttligt långa och får ha vilken färg som helst. Hos den hårlösa skall pälsen helst begränsas till tårna och inte sträcka sig högre upp än handlovarna. Tassarna får varken var inåt- eller utåtvridna.

BAKSTÄLL:
    Bakbenen skall vara brett ställda. De skall vara så vinklade att de ger en plan rygg.

Knäled:
    Knälederna skall vara starka.

Underben:
    Underbenen skall vara långa och harmoniskt övergå i hasorna.

Has:
    Hasorna skall vara lågt ansatta.

Baktassar:
    Baktassar, se framtassar.

RÖRELSER:
    Rörelserna skall vara långa, flytande och eleganta med god räckvidd och bra påskjut.

Hud:
    Huden skall vara tunn, slät och kännas varm vid beröring.

Päls:

Pälsstruktur:

Hos den hårlösa får inga större hårförsedda fläckar förekomma någonstans på kroppen. (Se vidare huvudtofs, svansplym och framtassar.) Hos powder puff består pälsen av underull och en slöja av långt hår, vilket är karakteristiskt.

Färg:
    Alla färger och färgkombinationer.

Storlek/vikt:
    Mankhöjd:
    Idealmankhöjd för hanhund: 28-33 cm.
    Idealmankhöjd för tik: 23-30 cm.

Vikt:
    Vikten kan variera betydligt men bör inte överstiga 5,5 kg.

Fel:
    Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

Nota bene:
    Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller eller extremt skygg eller om den har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet.

Testiklar:
    Hos hanhundar måste båda testiklarna vara fullt utvecklade och normalt belägna i pungen.

Bad
    Puffar behöver bada mycket olika. Vissa klarar sig bra med ett bad varannan vecka, andra måste bada en gång i veckan, eller oftare. Detta beror på pälskvalitet, pälslängd och hur mycket tid man orkar spendera. En puff med mycket grova hår håller sig i regel mer tovfri/smutsfri än en puff med mycket fina hårstrån. En puff med utställningspäls kräver mer än puffen som bara är hemma.Vad som är viktigt att komma ihåg är att man alltid ska använda schampo och balsam som är skonsamt för hud och päls.

Jag har använt många olika schampon och balsam. När Gizmo var valp använde jag Barnängens, sen när han började tova sig så bytte jag till KW. Använde KW en tid tills jag upptäckte PCL, nu har jag gått över till Cardinal.

Läs råden på schampot/balsamet du använder och följ det. Om det finns både schampo och balsam i samma serie så brukar resultatet bli bäst om man använder det tillsammans. Dyrast är inte alltid bäst, men dom dyra schampona är ofta mycket drygare än dom billigare och blir därför billigare i längden. Ex mitt cardinalbalsam, det späder man 1 till 7, så det blir 7 ggr mer än vad man köper.

Vardagsbad

Galltvål

Vanligt Schampo

Balsam

Bord/bur/annan plats att vara på

Superabsorberande handduk

Jag sköljer alltid igenom Gizmo först, sen sätter jag galltvål på hans tassar och under magen, det tar bort missfärgningar. Efter det så sköljer jag igenom han igen. Sen så sätter jag schampo, löddrar upp och sköljer av. Detta kan upprepas om han är väldigt smutsig. Efter det så sätter jag balsam i hans päls, och låter han stå ett bra tag med balsamet i. När jag sedan sköljer ut balsamet så lämnar jag lite kvar i pälsen. Den blir då mer lättskött, och det går lättare att kamma. Observera att man alltid ska skölja ur allt schampo.

Utställningsbad

Galltvål

Specialschampo (i Gizmos fall vitschampo)

Balsam

Bord/bur/annan plats att vara på.

Superabsorberande handduk

Till badet före utställning så använder jag ett specialschampo för vita hundar. Men jag börjar som vanligt med galltvålen, och är mycket noggrann. Efter det så sätter jag i schampot. Det ska verka ett tag, sedan ska det sköljas ur och sedan ska det upprepas. När jag har sköljt ut allt schampo så är det dags för balsam. Den här gången låter jag det verka lika länge som till vardagsbad, men jag sköljer ur allt.

Efter badet
    Efter badet så ska hunden torkas. Jag använder en speciell superabsorberande handduk när Gizmo har badat. Man kramar ur vattnet. Gnugga inte! Gnuggar du så blir det tovor. När han är lite torrare än "dyngsur" så får han springa runt och gnida sig mot allt möjligt. "Springa och vara galen" brukar jag kalla det =)

När då hunden är någorlunda torr, inte så det droppar, men inte heller helt torr. Bättre lite för blöt än lite för torr, så är det dags för borstning. En bra sak är om man kan vara på samma bord/bur, eller liknande, varje gång. Då vet hunden vad det är som ska hända. Om du ska ställa ut är det jättebra om du lär hunden att stå på bord, för det måste dom ju göra på utställningar när domaren ska känna på dom. Om du använder ett vanligt köksbord så är ett tips att sätta en handduk/matta eller liknande under hunden för att minimera halkrisken. Men tänk även på att om du låter hunden vara på bordet så är det risk för att du hittar den på köksbordet i tid och otid =)

Borstning

Borste

Balsamspray (du kan ta ditt vanliga hundbalsam, späda m lite vatten och
    sätta i en blomspruta)

Frisörkam (en kam med en pinne)

Sax

Hårtork (kan använda en vanlig, men se till att den inte blåser för varmt.) Kan vara svårt att borsta och blåsa samtidigt, så antingen skaffar du ett stativ (kanske en golvlampa?) eller så gör du som mig och hakar fast den i bh'n =) Har du en vän som kan hålla i den blir det nästan bäst, för då kan man ju flytta den lättare.

Ja, då var det bara att sätta igång. Är det en valp du har så gör det roligt. Kamma, godis, kamma godis. Ta det lugnt och försiktigt, men låt inte valpen bestämma när det är klart, då får du det jobbigt när den blir äldre... Gizmo hade en trotsålder när han var runt året, då avskydde han att bli borstad och protesterade rätt högljutt. Jag gav mig inte, och nu älskar han att bli borstad. Han kommer fram när jag rullar fram buren och lyfter upp tassen för att jag ska lyfta upp han på buren, nu har han t.o.m. börjat hoppa upp i famnen på mig för att jag verkligen inte ska missa att han vill bli borstad =)

Du kan börja med att ha hunden stående. Borsta en sida i taget. Finns det en tova så red ut den hårstrå för hårstrå med fingrarna, slit inte! Använd balsamspray där det behövs, spraya på och "gnugga" in det i tovan. I många fall går det att lösa upp tovan då, annars får du plocka hårstrå för hårstrå.

Har hunden mer päls så kan det vara lättare att lägga hunden ner på sida och ta en sida i taget. Då kommer man lättare åt under magen och i armhålorna. Jag lägger alltid Gizmo ner, för han somnar alltid när jag borstar han, och några gånger har han varit nära att trilla av bordet när han har somnat =) Fast jag brukar alltid börja med att se hur benan ser ut och ta lite där, sen lägger jag han ner med allt hår på en sida och borstar från benan till magen. Är bra om man inte har någon tova under det man borstar, för då blir det att man sliter på pälsen i onödan, därför kan man med fördel även börja från magen.

Om vi tar min metod nu så borstar jag alltså från benan och mot magen, tar en slinga i taget. Kommer man till en tova så ser man hur tät den är och sprutar balsam om det behövs. Har du vanligt balsam i en sprayflaska så skaka flaskan innan du sprayar, annars kanske det bara är vatten som kommer ut.

Jag brukar börja mitt på ryggen, ungefär, och arbeta mig upp till huvudet. Sen tar jag ner till bakbenen.

Runt halsen, bakom öronen, ljumskarna, svansroten och armhålorna är dom ställena där de brukar vara värst tovor. Beror på att man ofta klappar hunden bakom öronen, i ljumskarna och på svansroten, halsbandet sitter runt halsen och kopplet hamnar ofta under frambenen i armhålorna.

Vissa väljer att göra mittbenan det första dom gör, det gör inte jag. Jag struntar i mittbenan och borstar samtidigt som jag fönar hunden ganska torr. Om man inte blåser hunden torr så har man gjort hela jobbet ogjort, blöt/fuktig päls trasslar nämligen ihop sig igen.

När hunden är genomborstad så ställer jag honom upp. Jag använder frisörkammen till att göra en bena. Finns ju både kammar med fast pinne och sådana med en utfällbar pinne, jag har provat båda och tycker den med utfällbar är bättre. Efter att benan är färdig (bered dig på mycket pillergöra =) så fönar du hunden helt torr i benan. Om hunden blir torr där, så håller sig den nämligen på plats. I början är det svårt, men det blir lättare och lättare, även om hunden ibland ser ut att ha sick-sack-bena =) I nacken är det svårast, ett råd är att ta ett par centimeter i taget. Känn var ryggraden/rygglinjen går och följ den. Böj ner hundens huvud så att nacken blir rak med rygglinjen, då får du lättast en bena där.

Snoddar
    När hunden är färdigkammad så kanske du vill sätta snoddar? Personligen tycker jag att om hunden ser utan, så skippa dom, det sliter nämligen ganska mycket på pälsen. Jag har snoddar på Gizmo när vi ska göra något speciellt, ex agility eller liknande. Men jag har även snoddar före utställning så att han inte ska grisa ner luggen. Bestämmer du dig för att ha snoddar så köp antingen vanliga små mjuka ?människosnoddar? eller speciella gummisnoddar. Båda har sina fördelar och nackdelar:

Mjuka snoddar: Gummisnoddar:
    Fördelar
    Fördelar

Sliter inte så mycket på pälsen
    Billiga

Kan ha dom själv
    Man klipper bort dom

Fina färger
    Kan ha dom själv

Finns på dom flesta affärer
    Lättare att ordna flera

Kan sitta i ca 2 dagar

Nackdelar Nackdelar
    Dyrt att klippa bort dom
    Kan trassla pälsen

Bör bytas varje dag
    Kan vara svåra att få tag på

Lossnar relativt lätt
    Finns få färger

Kläder
    Jag tycker inte man ska använda täcken på puffar. Dom har päls och klarar kyla. Kanske att det kan vara praktiskt med ett regntäcke/dress, men klä inte på dom i onödan. Gizmo fryser i början av vintern, men sen vänjer han sig. Han har haft kläder på sig kanske 5 ggr. När han var lite och trasslade som värst hade jag täcke på han i skogen för att han inte skulle fastna överallt, och dra med sig hela skogen in. Sen var han sjuk i våras, då hade han ett värmande täcke på kvällen. Ju mer man klär på hunden desto mer fryser den, det blir en ond cirkel.

• ladyhawk

PS. Är det pga allergi du vill ha en kinesisk nakenhund, träffa en innan (helst föräldrarna) eftersom alla allergiker inte tål rasen. Hoppas det går bra!

• sessan

Ja det är pga allergi, jag har reagerat liiiite på hundar förr. men dom är ju så mysiga!!!!!! Har gett upp på att få en bebbe till så en liten vovve blir det nästa!!!

• giz
    tror du det är så smart ide?
    är det inte bättre att skaffa en promenad vove som ni kan lämna tbx till ägaren när ni promenerat ifall att om det visar sej att ni blir allergiska mot den oxå?
  • LadyMarmalade

om man är allergisk mot stövet kan dessa hundar och de så kallade säkra raserna som inte fäller vara lika illa eller värre...

Om man vet att man är allergisk så prova som giz säger först med promenad hundar eller "låna" en hund av rasen ni är intresserad av först...

Synd om alla dessa onödiga omplaceringshundar

• sessan

jo, men man kan ju få drömma Vi kommer aldrig att skaffa en vovve....men jag VILL!!!!

• LadyMarmalade

fniss...mej med...min sista vovve tävlade i RDs fototävling nu...usch vad jag saknar henne ibland...

Svar på tråden Powder Puff