• Fiii

smokingklänning till höggravid - enkelt att sy draperingar?

sisådär en-två veckor före D-day är vi bjudna på bröllop med klädkoden smoking och inget jag har i garderoben passar dessvärre dresscoden i kombination med min höggravida kropp. jag känner inte för att ge mig ut och panik-köpa något dyrt som jag inte kan använda sedan och när därför en förhoppning om att med min mors kompetenta hjälp kunna svänga ihop något. jag bor dock ganska långt från min hemort, så det får inte vara för komplicerat eftersom vi bör kunna lösa det på en helg eller så...

jag googlade lite för att hitta inspiration och hittade den här klänningen: www.totalhair.net/hairstyles-blog/wp-content/uploads/2008/07/23193pcn_hancock07charlize_400x600.jpg på en gravid Charlize Theron och får för mig att den också skulle kunna funka på en höggravid. jag gillar verkligen draperingen och får för mig att det skulle kunna vara någolunda lätt att svänga ihop något sådant? eller? vi brukar hitta bilder eller rita själva och sedan sy utan mönster, men ingen av oss har sytt draperingar förut. någon med erfarenhet? och vad använder man sig lämpligen av för tyg till något sådant - chiffong?

alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden smokingklänning till höggravid - enkelt att sy draperingar?
  • Stormorsan

ja chiffong är bra men svårarbetat. Glider och halkar som bara den.

Lättast att åstadkomma draperingarna är att ha ett foder eller undertyg. Kanske ett stadigare tyg än vanligt foder t ex georgette.

T ex bystdelen gör du fodret i "rätt" storlek. Övertyget gör du oversize och så rynkar du övertyget mot fodret.

• Fiii
    Stormorsan skrev 2009-05-06 22:42:03 följande:
    ja chiffong är bra men svårarbetat. Glider och halkar som bara den.Lättast att åstadkomma draperingarna är att ha ett foder eller undertyg. Kanske ett stadigare tyg än vanligt foder t ex georgette.T ex bystdelen gör du fodret i "rätt" storlek. Övertyget gör du oversize och så rynkar du övertyget mot fodret.
    tack för bra tips!
    hade också tänkt att man kunde sy en bystdel i ett lämpligt, styvare tyg (jag är inte speciellt storbystad och föredrar axelbandslösa överdelar som så pass tighta och stabila att jag inte behöver ha någon bh under) som "foder" liksom och sedan som du skriver använda ett tunnare tyg (chiffong?) som jag kan drapera över (sy räta mot räta upptill, sedan vecka i sidsömmen och drapera mot mitten?). och kjoldelen känns ju också som att man skulle kunna svänga ihop relativt smärtfritt. just eftersom jag antagligen kommer att ha ändrat kroppsform lite från sömnad till användning, så känns det dumt att ge sig på något väldigt skräddat. får för mig att en modell med ett tunnt tyg som draperas är lite förlåtande i modellen på något sätt...
  • Stormorsan

Tror absolut att det kan funka.

Ett tips: klipp inte chiffongen i dubbelt tyg, det halkar och glider. Klipp i enkelt tyg och lägg gärna tyngder för att hålla på plats.

Du vet väl att du skall göra framstycket längre mitt fram på gravidkläder?

• Fiii
    Stormorsan skrev 2009-05-07 12:55:57 följande:
    Tror absolut att det kan funka. Ett tips: klipp inte chiffongen i dubbelt tyg, det halkar och glider. Klipp i enkelt tyg och lägg gärna tyngder för att hålla på plats.Du vet väl att du skall göra framstycket längre mitt fram på gravidkläder?
    tack igen för bra tips! kan tänka mig att det är i stort sett stört omöjligt att klippa dubbelt i ett så tunt och glidigt tyg... tyngder var bra knep!

och jag har märkt att det behövs lite mer tyg framtill nu för tiden... vet fortfarande inte riktigt hur jag vill avsluta klänningen, så jag tror vi kör på en gammal klassiker och gör den såpass lång att vi kan fålla upp den på eftersom vi inte har något mönster.
  • Stormorsan

Klänningen på bilden verkar ha någon slags smal rullfåll eller musselfåll. Vad har du för maskin? Kan den åstadkomma dessa?

• nyfikna mamman

Det är väldigt svårt att drapera så det blir bra och det behöver göras på kroppen om det ska bli bra. Ett undertyg i styvare tyg är nästan ett måste men jag skulle också överväga att hitta ett vackert tyg som är lite tjockare än chiffong för det är så otroligt svårarbetat och gernomskinligt, vilket gör att man måste ha tre lager på över delem för att få det snyggt. Lycka till!!

• nyfikna mamman

just det - det är ju bra om fodret och yttre tyget är lite stretchigt eftersom du växer hela tiden...

• Fiii
    Stormorsan skrev 2009-05-07 13:47:53 följande:
    Klänningen på bilden verkar ha någon slags smal rullfåll eller musselfåll. Vad har du för maskin? Kan den åstadkomma dessa?
    oooo, vad är rullfåll/musselfåll? och vilka maskiner syr sådana?
    syr bara enklare saker hemma (på min hederliga Husqvarna 2000 ) och kläder etc hemma hos mamma som är lite bättre utrustad med bla en nyare "vanlig" och en overlock (och för att jag kan nyttja hennes sykunskaper som är ljusår bättre än mina...).
  • Fiii

nyfikna mamman skrev 2009-05-07 13:52:26 följande:

Det är väldigt svårt att drapera så det blir bra och det behöver göras på kroppen om det ska bli bra. Ett undertyg i styvare tyg är nästan ett måste men jag skulle också överväga att hitta ett vackert tyg som är lite tjockare än chiffong för det är så otroligt svårarbetat och gernomskinligt, vilket gör att man måste ha tre lager på över delem för att få det snyggt. Lycka till!!
    tusen tack för tipsen! ja, det kanske är lättare med ett lite kraftigare tyg än chiffong? har du något förslag på vilken sorts tyg jag ska leta efter?

och det är ju lite klurigt det där med att sy kläder som ska passa längre fram i graviditeten, men som "tur är" är jag som vanligt ute i sista minuten, så förhoppningsvis hinner jag inte jäsa till såååå mycket... men det är helt klart värt att tänka på, tack!
  • nyfikna mamman
    Fiii skrev 2009-05-07 14:05:49 följande:
    nyfikna mamman skrev 2009-05-07 13:52:26 följande:
    tusen tack för tipsen! ja, det kanske är lättare med ett lite kraftigare tyg än chiffong? har du något förslag på vilken sorts tyg jag ska leta efter?och det är ju lite klurigt det där med att sy kläder som ska passa längre fram i graviditeten, men som "tur är" är jag som vanligt ute i sista minuten, så förhoppningsvis hinner jag inte jäsa till såååå mycket... men det är helt klart värt att tänka på, tack!
    Jaa, det hade ju variot bra om jag hade några tips på andra tyger ;) Jag vet att jag gjorde en draperad klänning i ett helt fantastiskt stickat sidentyg, men det är svindyrt och svårt att få tag på... Kanske kan man hitta något chiffongaktigt som ändå är lite tjockare? Det finns ju en del stickade tyger som är glansiga och faller vackert, de är ju också stretchiga. Inser att det är ett litet tag sen man shoppade tyger... Du får väl fråga i en bra affär, de brukar ju ha koll.
  • Fiii

nyfikna mamman skrev 2009-05-07 14:19:32 följande:

Jaa, det hade ju variot bra om jag hade några tips på andra tyger ;) Jag vet att jag gjorde en draperad klänning i ett helt fantastiskt stickat sidentyg, men det är svindyrt och svårt att få tag på... Kanske kan man hitta något chiffongaktigt som ändå är lite tjockare? Det finns ju en del stickade tyger som är glansiga och faller vackert, de är ju också stretchiga. Inser att det är ett litet tag sen man shoppade tyger... Du får väl fråga i en bra affär, de brukar ju ha koll.
    det svåraste med att sy kläder är tamigsjutton att hitta tyg... speciellt om man vet vad man vill ha på ett ungefär, då tycker alltid jag att det är hopplöst. får göra en runda och se vad jag får tag i. lite synd att jag bor så långt hemifrån och inte har mammas "expertis" på närmre håll. men ska vi ränna runt och hitta tyg först, så finns det ju ingen tid kvar av helgen att sy på sen... ska se om jag hinner med några second hand-affärer också. ibland kan man ju hitta fantastiska kreationer att sy om som också kan bli kul (även om jag blivit lite sugen på att drapera loss nu )!
  • nyfikna mamman

Håller helt med dig! Lycka till med tyginköpen!

• Fiii

ps. om någon hittar hit igen och undrar vad som hände med de där draperingarna, så finns det bilder i mitt galleri på klänningen när den nästan är färdig. vi improviserade så gott vi kunde efter bilden i trådstarten och med den korta tid vi hade. sydde ett styvare liv som vi fäste kjolen på och sedan draperade över. jag var dock stressad när jag köpte tyget och köpte lite för lite (hittade en helt ok och galet billig chiffong på Stoff och Stil i Malmö), så vi fick göra om modellen lite efter tygmängden. och med tanke på förutsättningarna så är jag nöjd med resultatet och kände mig faktiskt ganska piffig med skor och smyckel och så, och inte bara höggravid. praktiskt också att det inte blev en regelrätt gravidklänning. mamma blev faktiskt så förtjust att hon sydde om klänningen lite efter att jag haft den och hade den på ett bröllop hon också. rättvist eftersom hon lade en hel del tid på att hjälpa mig!

• Fiii

Stormorsan: rullfåll. tror jag det hette? sydd på overlocken iaf (med tre isf fyra rullar). tog en halv evighet att ställa in så den blev snygg bara...

Svar på tråden smokingklänning till höggravid - enkelt att sy draperingar?