• Veravip

Framfall - operation?

Jag har framfall av bakre slidväggen efter förlossning.

Jag undrar om det är någon här som opererats för framfall?
    Vilka problem hade du med framfallet innan operation och hur gick det efteråt?

Är det någon som valt att inte operera och isåfall varför? Vilka problem har du med ditt framfall?

• Svar på tråden Framfall - operation?
  • oxiemia

Jag ska opereras för bla det 1 juni, så jag ber om att få återkomma...

• Veravip

Åh ja gör gärna det! Hoppas att det går bra för dig!!
    Hurdana problem har du haft?

• oxiemia

Jag ska fixa till både främre och bakre slidväggen. Problemen är så att jag kan inte tömma tarmen ordentligt och inte heller blåsan. Känns jäkligt trist när man bara är 34 år gammal... Sen känns det ju slappt och det hänger ut mellan benen ibland, usch jag blir ledsen bara av att skriva om det ju=)

Maria

• april08mysan

jag vill gärna också höra hur du upplever efter op, för jag har blivit rekommenderad att göra det, men är rädd för ingreppet och hur det ska bli sen.

• Päron1986

Jag jobbar inom vården och när jag läste fick vi mest lära oss förebyggande metoder, så som knipövningar osv.

Det finns möjlighet att få operation, men återfallen är mycket mycket vanliga..

• Päron1986

Den op jag tänker på är när man fäster tillbaka det som fallit fram :)

• oxiemia

Jag vet att det är risk för återfall. Det är därför jag har väntat i 10 år med att göra det... Sen ville jag dessutom ha mitt tredje barn, för nu blir det inga fler.

Men jag hoppas att det ska funka bättre för mig i livet än det gör nu. Känns inte alls särskilt kul och värre än nu kan det knappast bli.
    Knipövingar funkar öht inte alls på mig. Jag har världens bästa knip sa läkaren till mig när jag var där och fick op beviljad. Men jag ser ändå ut som jag gör, suck=)

• Päron1986

Vad synd att knipövningarna inte fungerade, men det är ju svårt i efterahnd så att säga, då det har en förebyggande funktion.

Kommer på mig själv ibland.. man är ju lite orolig ;)

Hoppas det löser sig för er!

• april08mysan

Även om man har starka och utvecklade muskler kan muskelfästen lossna, och då spelar det ingen roll hur mycket man knipit...

• Päron1986

självklart.. men det är ändå en bra förebyggande övning!/ar

• oxiemia

Jag har alltid varit noga med att knipa. Redan innan jag ens fick barn/blev gravid. Så i mitt fall har det som sagt inte ens hjälpt förebyggande...
    Jag återkommer när jag har fått det gjort!
    Det ska finnas en tråd nånstans, jag har letat länge efter den utan att finna den dock, där en kvinna skriver om sin op.

Maria

• oxiemia

Blev opererad igår, ska be om att få återkomma, för det gör ont så in i helvete...

Maria

• Veravip

Hej Maria!

Vad skönt att operationen är över! Förstår att det måste göra skitont! Krya på dig!!

• evani

jag var till gyn i tisdags och blev uppsatt för operation... Den doktorn sa att det inte spelade någon roll om jag knipit eller ej, det hade blivit så här i alla fall efter förlossningen. Sen att det blev sugklocka spelade heller ingen roll.

Är det någon som vet om det är ok att få barn igen efter en operation men då med kejsarsnitt? Jag tänker då ALDRIG mer föda vaginalt...

• Veravip
    evani skrev 2009-06-05 20:49:15 följande:
    jag var till gyn i tisdags och blev uppsatt för operation... Den doktorn sa att det inte spelade någon roll om jag knipit eller ej, det hade blivit så här i alla fall efter förlossningen. Sen att det blev sugklocka spelade heller ingen roll.Är det någon som vet om det är ok att få barn igen efter en operation men då med kejsarsnitt? Jag tänker då ALDRIG mer föda vaginalt...
    Nä, kejsarsnitt blir det om jag skall ha fler barn! Tänk om jag vetat innan hur mkt problem jag skulle få...
    Hur ter sig ditt framfall? Har du jättemycket problem? Var det lätt att få operation? Jag har inte talat med min gyn ännu om detta. Vet inte om jag har "tillräckligt" med problem för att det skall löna sig att operera. Vad händer om operationen inte lyckas?
  • oxiemia

Min personliga erfarenhet säger att det är lättare NU än för tio år sen när mitt framfall kom, att få hjälp snabbt. Jag har som sgat väntat i tio år...
    Nu är det gjort iaf! Två veckor har gått och det gör ff ont, men jag kan nog överleva. Om det sen är bra gjort eller inte, det får jag nog vänta och bedömma, för man är ju svullen och blöder osv.
    Nu passade jag på att sterilisera mig för jag vill inte ha fler barn efter min operation, det är ingen operation man vill springa och göra om i "onödan". Jag vet ju att jag NÅN gång lär få göra om den ändå, den håller tyvärr nog inte hela mitt liv.
    Mitt tredje barn kom med snitt, men det fick jag TVINGA fram. Här i Malmö vägrade dem så jag ringde till Ystad=)

Maria

Svar på tråden Framfall - operation?