• MiniMej

semper magdroppar eller minifom?

vilka är bäst o ge till sonen?
    köpte semper för två dagar , hur många dagar tar det innan man märker skillnad?

• Svar på tråden semper magdroppar eller minifom?
  • MariaP

Vi använde båda. Minifom ges vid varje amning och vi märkte skillnad efter nån dag, Sempers magdroppar tar några dagar på sig att ge effekt, men killen mådde helt klart bättre när vi gav båda. Prata med BVC och fråga dem om du är osäker, du kan få minifom på recept så blir det inte fullt lika dyrt heller.

• Veravip

Vi använde också båda! De är helt olika. Magdropparna är för bakteriekulturen i mage o tarm, minifom är för att gasbubblorna i magen skall bli mindre.

• 09bebbe

Vi använder oxå båda. Började med sempermagdroppar och lad sedan till minfom. Vår dotter mår mycket bättre, har ej haft magknip på över 2 veckor nu! Vi ger 15 dr inför varje amning dagtid och 20 dr på em och kväll. Märkte skillnad efter några dagar med minifom.

• Biancha
    09bebbe skrev 2009-05-06 22:43:32 följande:
    Vi använder oxå båda. Började med sempermagdroppar och lad sedan till minfom. Vår dotter mår mycket bättre, har ej haft magknip på över 2 veckor nu! Vi ger 15 dr inför varje amning dagtid och 20 dr på em och kväll. Märkte skillnad efter några dagar med minifom.
    de står ju att man ska ge 10 droppar på minifomen? eller de kanske va magdropparna du menade där?
    eller får man ta större dos?
    Elias 13 april
  • Dandelion

Vi använder oxå båda och tar ca 15-20droppar Minifom till kv. BM sa att det gick att öka dosen fr 10 till 20droppar.

• Forsström

Ja har oxå båda..Hur lång tid tar de innan sempersdropparna ger effekt??? minifom dropparna funkar inte hon har gaser ändå... har haft sempers i 2 dagar..

• MiniMej

började med minifom idag så nu hoppas jag på resultat inom de närmsta dagarna...

ska man fortsätta o ge semper?

• makas

Vi kör med minifom, 15-20 dr inför varje måltid. Minskade till 10-12 dr förra veckan eftersom E åt mindre och oftare just då, men det blev gnälligare så nu är vi uppe i 20 dr igen och han äter mera igen.

• 09bebbe

Semper magdroppar köper du på apoteket men du får fråga efter dem för de förvaras i kylskåp.

Blancha: Efter att har sökt lite trådar på FL så märkte jag att många gav högre dos än 10dr. Vanligast verkar vara 15-20 dr så vi ökade på eget bevåg och genast blev lillan bättre.

• Catbride

Jag har också kört med båda, men börjat dra ner på Minifomen (mest pga lathet), och jag märker faktiskt skillnad på att han inte får upp raparna lika lätt nu när vi inte ger Minifom vid varje måltid utan kanske bara ett par ggr per dag. Så lite mer än placebo tror jag nog att det är.

Semperdropparna har fått honom att bli mjukare i magen, han har lättare för att bajja nu, men det tog nån vecka innan det gav resultat.

• Biancha
    09bebbe skrev 2009-05-08 20:25:17 följande:
     Blancha: Efter att har sökt lite trådar på FL så märkte jag att många gav högre dos än 10dr. Vanligast verkar vara 15-20 dr så vi ökade på eget bevåg och genast blev lillan bättre.
    så ökade också till samma, och märkte också skillnad..

tro inte de är placebo här inte. vår lilleman har haft såå ond magknip att han gråtit i nästan en timme ibland och haft kramp i magen =( efter att vi testat minifomen i ca 4 dagar så har han inte alls samma ont längre, liiite knip men aldrig ledsen efter maten längre.
    Elias 13 april
  • 09bebbe

Vad bra. Du förstod att det var minifom vi ökat till 15-20 dr och inte sempers magdroppar? Tänkte att jag kanske skrev lite otydligt.

• Biancha
    09bebbe skrev 2009-05-13 09:19:23 följande:
    Vad bra. Du förstod att det var minifom vi ökat till 15-20 dr och inte sempers magdroppar? Tänkte att jag kanske skrev lite otydligt.
    japp minifom :)
    Elias 13 april
  • Cheeky76

kör oxå med båda...15 droppar minifom innan varje amning och sempers magdroppar varje morgon. Tog 8 dagar innan vi märkte full effekt.

• MrsLi

Ett tips är att inte börja med båda samtidigt. Kör med semperdropparna i en vecka och sedan börja med minifom. Eller tvärt om.
    Blir bebis bättre så är det lättare att veta vad som gör vad.
    Minifom gjorde inte så mycket för oss men tycker att semperdropparna har hjälpt.
    Hon kunde ligga länge och trycka och gnälla för att få ut fisarna men nu tycker jag dom kommer lättare.

Svar på tråden semper magdroppar eller minifom?