• Sockerbiten

Besserwisser-kompis, fler än jag är drabbade?

Ja som rubriken lyder, finns det fler med besserwisser-kompisar?

jag har en och det är väldigt irriterande, fastän vi inte har så bra kontakt idag så kan jag inte sluta reta mig på henne. Så fort man säger något så ska hon vara där och anmärka, på uttal eller vad som helst men om man nån gång påpekar att hon säger fel, så är det inte lika viktigt. Eller att hon hela tiden vet allt bara för att hennes mamma, pappa, mormor, farmor, moster m.m. är det ena eller det andra så hon borde ju veta!

Finns det fler med samma problem?

• Svar på tråden Besserwisser-kompis, fler än jag är drabbade?
  • Gravid2008

Jag tror alla har haft någon BW i sin närhet i skolan eller på jobbet (eller också har man kanske uppfattats som en BW). Det är ju bara att försöka ducka dem.

• Sockerbiten

ja det är säkert vanligt, men man blir ju så irriterad på dom när dom ska på och anmärka,kritisera m.m. allt man säger.

Som en gång när jag läst att Caroline AfUgglas inte tvättat håret på två veckor och sa det till henne, då kom det värsta utläggningen om att så var det inte, hennes mamma hade minsan sett AfUgglas nån stans och då var håret tvättat m.m. och man ska inte tro allt man läser m.m. speciellt inte om det inte är uttalat av personen själv m.m. som om jag inte vet att man inte ska tro allt man läser, jag sa liksom inte att jag trodde på det eller någonting utan bara sa det och fick värsta utläggningen..

• Zixi

Jag tror att jag ibland ÄR en besserwisser-kompis men jag menar inget illa med det. Jag är en mycket nyfiken person som vill veta allt om allt i världen. Älskar google och wiki eftersom kan så lätt kan få tag i kunskap.

Så när någon säger något om något så har jag oftast något att tillägga om ämnet. Min man är lika dan och vi trivs mycket bra med varandra, även om vissa konversationer aldrig tar slut. Dock har några kompisar klagat på att dom känner sig korkade när de umgås med oss eftersom vi alltid vet mest.

Men som sagt, vi menar verkligen inget illa med det, vi utgår bara ifrån att alla andra är lika nyfikna som oss.

• Tussen 2008

Ts Jag känner igen det du beskriver.Hade en väldigt nära vän som var en riktig BW,det var fel på allt och alla,ingenting var bra.Det var som om hon hade ett svart åskmoln över sig jämt och ständigt.Till slut började jag få nog.Idag umgås vi inte,det var på hennes villkor som vi "bröt upp",
    vilket jag dock inte har tagit skada av.

• Sockerbiten

Altså det är ju inget inget fel i att veta saker och ta reda på saker, fakta har jag inget emot att bli upplyst om om man sitter och pratar om, men det är när det är saker om hur ett ord uttalas eller stavas hon ska hålla på och påpeka hela tiden, det är som om hon inte kan låta bli så fort nån uttalar, fel eller stavar fel eller nått sånt..

Du/Ni låter mer sunda i ert besserwissrande om man säger så eftersom ni kollar upp fakta m.m. min kompis utgår ifrån att HON vet bättre, eller hennes mamma, moster, farmor eller vem det är, och dom vet alltid bättre än man själv, och om en sak, tex att hon blödde i flera veckor när hon började med p-piller då är det som att hon tror att eftersom det var så för henne så är det automatiskt lika för alla andra..

• Sockerbiten

Tussen 2008 skrev 2009-05-07 20:16:23 följande:

Ts Jag känner igen det du beskriver.Hade en väldigt nära vän som var en riktig BW,det var fel på allt och alla,ingenting var bra.Det var som om hon hade ett svart åskmoln över sig jämt och ständigt.Till slut började jag få nog.Idag umgås vi inte,det var på hennes villkor som vi "bröt upp",vilket jag dock inte har tagit skada av.
    Jag och min kompis har inte så bra kontakt idag heller, mest på grund av att hon flyttat iväg en bit tror jag, men jag är inte så himla lessen för det, fast jag tycker det är tråkigt på ett sätt att vi glidit i från varandra för vi har haft mycket kul ihop oxå förutom besserwissrandet oså.
  • Tussen 2008
    Sockerbiten skrev 2009-05-07 20:22:33 följande:
    Tussen 2008 skrev 2009-05-07 20:16:23 följande: Jag och min kompis har inte så bra kontakt idag heller, mest på grund av att hon flyttat iväg en bit tror jag, men jag är inte så himla lessen för det, fast jag tycker det är tråkigt på ett sätt att vi glidit i från varandra för vi har haft mycket kul ihop oxå förutom besserwissrandet oså.
    Jag håller med dig till fullo
  • Sockerbiten

okej.

ja det känns liksom som om jag inte vill släppa henne riktigt helt ändå fast det ibland känns som om det vore lika bra, vi hörs nästan aldrig och ses inte heller så ofta, men ändå så har vi liksom oxå haft jättekul ihop oxå..

önskar bara hon kunde sluta med sitt besserwissrande och överlägsenheten och bli som folk :p

Svar på tråden Besserwisser-kompis, fler än jag är drabbade?