• marsbebis

Mögelfläckar på duschdraperi

Jag har fått mögelfläckar på duschdraperiet! Trist! Finns det någon där ute som kan tipsa om hur man får bort sådana! GÅR det öht? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Mögelfläckar på duschdraperi
  • Ville Mor

Beror väl helt på vilket material draperiet är i. Testa att köra in det i tvätten... 

Ville 071203 * Bebis 090916
  • Mornie Alantie

Jag skulle köpa nytt. Det är svårt att få bort, och även om man får bort det känns det lite unket tycker jag. Jag är lite nojjig angående mögel. Köper man ett draperi i textil är det bara att slänga i tvätten, och gör man det någorlunda ofta håller det sig fräscht och mölar inte.

• marsbebis

Jo, jag har testat tvättmaskinen men de försvann inte där... Tror att draperiet är av akrylmaterial.

• Ville Mor

Yes powerspray kanske kan vara något? Biter på det mesta här hemma. Vet dock inte om det får bort mögel.

Ville 071203 * Bebis 090916
  • marsbebis

Jag brukar köra det i tvättmaskinen men sen är det så här att jag har en sambo som lyckas på något sätt knöla ihop draperiet efter dusch - alltså så att det inte torkar sträckt - och då möglar det ju! Har såklart påpekat detta mååååååånga ggr för honom men han fortsätter knöla ihop det efter dusch. Har bytat ut många draperier men har ett nu som jag tycker är såå snyggt och vill gärna behålla det!

Fasen också för dessa mögelfläckar! Jaja, tack för era inlägg iaf!

• marsbebis

Ari Gold skrev 2009-05-06 22:29:26 följande:

Ett lite wild n crazy förslag i sammanhanget: mögelborttagningsmedel!
    Oj, finns sådant? Ja det borde ju såklart funka!
  • Ari Gold

Jepps.... kolla på någon affär som säljer båt-tillbehör. De brukar ha flera sorter (används mycket till båt-dynor och liknande).

• marsbebis

Ari Gold skrev 2009-05-06 22:34:04 följande:

Jepps.... kolla på någon affär som säljer båt-tillbehör. De brukar ha flera sorter (används mycket till båt-dynor och liknande).
    Åh! Tack! Det ska kollas upp!
  • Jamovi

Jag lägger i klorin, efter en dag är allt borta och draperiet är som nytt!

• sahara

Jag tvättar duschdraperierna med en skvätt klorin.Då går mögelfläckarna garanterat bort.

• kalla

Programmet "Rent hus" kommer med en massa bra, miljövänliga "husmors"-tips på rengöring. Kolla in dem på tv4.se eller googla typ "rengöra duschdraperi". Kan tänka mej att det går med Perstorp ättika i nån blandning. Perstorps hemsida ger också många bra tips.

För några veckor sedan tipsade "Rent hus" om att spraya duschdraperiet med saltvatten, för då står det emot mögel. Det får du använda dig av, när du har fått bort möglet, då! Jag vet dock inte hur ofta man behöver spraya på saltvatten och vilken dosering.

Svar på tråden Mögelfläckar på duschdraperi