• meya

Efterlysning! Vem kan hjälpa mig med en dessert för allergiker?

Nästa helg är det matstafetten och vi ska bjuda på dessert. Jag älskar att ha bär i desserterna, men nu kommer det allergiker till oss... De allergier som finns är: nötter, jordgubbar, hallon, smultron och röda vinbär.

Vad skulle ni ha bjudit på?
    OBS! Det kan vara så att jag aldrig träffat människorna förut och vill bjuda på en sjukt smarrig efterrätt så ge mig era bästa tips, tack!

• Svar på tråden Efterlysning! Vem kan hjälpa mig med en dessert för allergiker?
  • EttElaktTroll

Måste det vara bär?

En hemmagjord chokladmousse är sjukt gott

• Zixi

En cremé brulé smaksatt med något lyxigt och serverat med tex blåbär (bra kombo med sötma och syra)

• EttElaktTroll

det ska bli, ska bara leta upp det

gjorde det förut och det va väldigt uppskattat

• EttElaktTroll

4 portioner

Du behöver:
    100 g mörk blockchoklad
    2 äggulor
    2,5 dl vispgrädde

Gör så här:
    Smält chokladen och låt svalna något. Rör ner äggulorna en i taget. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Vispa grädden, inte för hårt, och rör ner den i smeten till en jämn smet.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen.

Garnera med färska bär eller frukt eller varför inte hackad mandel, nötter eller chokladströssel.

Jag rev choklad över o garnerade med en liten gul frukt med blad på som jag har glömt vad den heter

• meya

Mm, den där pannacottan ligger bra till nu Hade tänkt göra en cheezecake med digestivekex i botten men det är nötallergiker som kommer och tyvärr görs kexen i en fabrik som hanterar hasselnötter och man vågar ju inte riskera att någon får en allergichock hos oss...
    Nån som har fler förslag??

Svar på tråden Efterlysning! Vem kan hjälpa mig med en dessert för allergiker?