• Sencha

    Bra idéer för mat som kan lagas på två spisplattor?

    I sommar kommer vi att renovera vårt kök. Vi kommer under tiden antagligen att behöva klara oss på två spiplattor (och ingen ugn).

    Jag skulle vilja ha idéer på bra mat som funkar att laga under dessa förhållanden. Visst, en del kan jag väl komma på, men jag känner ändå att fantasin snabbt tar slut.

    Gärna ganska enkelt tillagat i övrigt också, eftersom det provisoriska "köket" inte heller i övrigt kommer att vara så lättarbetat... Det är dessutom en fördel om det är mat som även funkar för minstingen, som blir ett år under den här perioden.

    En annan nackdel med att inte ha en ugn är ju att man inte kan baka några goda pajer eller liknande somrigt. Har du några tips på vad man kan "ersätta" med?


    0401 & 0807
  • Svar på tråden Bra idéer för mat som kan lagas på två spisplattor?
  • Fråga Kocken

    Hejsan

    Jag ska försöka att skriva ner små enkla tips på mat på enkel och snabb mat som fungerar på två kokplattor.

    Färsk tortellini är bra att använda- Använd dig av tex. baconoch lök som finstrimlas och steks i en stekpanna, tillsätt en färdig tomatsoppa eller en smaksatt matlagningsgrädde med önskad smak, som du häller på bacon och lök, tillsätt även den färska tortellinin, låt småkoka ca 4-5 minuter. Servera med god sallad och bröd. Finhackar man bara löken och baconet funkar det bra för minstingen.

    Kycklinggryta- Köp kycklingdelar eller lårfiléer om du inte vill ha ben i grytan. Fräs detta i en gryta, tillsätt lök, vitlök currypasta, potatis delade i fyra delar. Slå på 1 burk kokosmjölk och lika mycket vatten, tillsätt en kycklingbuljongstärning, låt småkoka ca 15 minuter. Vill du ha grönsaker i kan man lätt tillsätta en påse frysta wokgrönsaker eller om man vill att grönsakerna ska passa minstingen är det lätt att riva dem på rivjärnet och bara koka med sista minuten.

    Wok- Koka ris eller nudlar till, använd önskat kött, kyckling eller fisk som man fräser på i en stekpanna, tillsätt frusna wokgrönsaker eller färska grönsaker i önskad form om så önskas. Krydda antingen med färdig woksås eller sweetchili sås, soja, vatten och buljong.

    Istället för paj kan man göra goda röror och fylla både pitabröd, tunnbröd eller annat favortibröd och servera med sallad.
    Ex på kall röra- lite räkor och/eller rökt lax, lätt creme fraiche eller matlagningsyoghurt, dill, pepparrot eler dijonsenap, salt och peppar, ev lite pressad citron eller lime för fräschhetens skull.
    Ex på varm röra. Renskav eller annan viltskav, lök, pepparrot, matlagningsgrädde, persilja och kokt potatis i skivor. Fräs skaven i flytande margarin tillsätt sedan lök, pepparrot eller dijonsenap, kokt potatis och matlagningsgrädde. Låt detta koka ihop, smaka av med salt och peppar, servera i tunnbröd, smakar smaskens.

    Det var några små tips, hoppas att de kan vara till någon hjälp och lite inspiration. Hör av dig igen om du vill ha fler tips. Lycka till!

  • Sencha

    Tack för tips!

    Vad gäller pajer, så var det nog mest efterrätts/fikapajer jag tänkte på. Bär, frukt, etc Har du några tips där med?


    0401 & 0807
Svar på tråden Bra idéer för mat som kan lagas på två spisplattor?