• Pormoicheia

Sy kavaj

Jag har tänkt sy en kabaj till bonusens avslutning men är ju då ingen sömmerska.

Som planen lyder har jag tänkt titta på en av sambons kavajer, rita av mönstret så gott det går (utan att sprätta upp något) och sen rita om mönstret så det stämmer med bonusens mått...men då jag aldrig gjort något sånthär förut tar jag tacksamt emot tips.

Har någon gjort något liknande förut som har lust att hjäpla mig på traven med tips...

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Svar på tråden Sy kavaj
  • Lillfjant

Jag skulle nog satsa på att köpa ett färdigt kavajmönster att utgå ifrån. En kavaj är inte det lättaste att börja med och utan mönster så är det svårt att få till både ärmkulle, krage och slag så det blir bra. Burda har bra mönster och dom finns i dom flesta tygaffärer.
    Jag är utbildad sömmerska och jag utgår alltid från ett befintligt mönster som jag gör om när jag syr något. Man spar väldigt mycket tid och besvär på att göra det

• VilkenLycka

Är också sömmerska och håller med Lillfjant om att du nog skall utgå från ett färdigt mönster i rätt storlek. Tygafärer brukar ha pärmar med mönster man kan köpa och det finns även tidskrifter att låna på biblan eller köpa med mönster i.

Hur gammal är sonen? Kanske skulle du kunna sy en snyggare jacka/ kraftigare skjorta istället för en kavaj som är ganska lurig att få till. Då kan du komma undan utan att fodra den också. Vill man göra det riktigt snyggt på insidan utan att fodra kan man bandkanta sömsmånerna med snedremsor. Ser profsigt ut!

Lycka till och känn dig för allt i världen inte avskräkt. Fråga gärna mera.

• Pormoicheia

Tack för sanbba savr (var beredd på att behöva vämta i flera dagar på att få något )
    Jo jag har varit inne på att gå till biblioteket och titta i böckerna där.
    Men sist jag gjorde det och sydde upp en skjorta åt bonusen så stämde ingenting.