• Pormoicheia

Sy kavaj

Jag har tänkt sy en kabaj till bonusens avslutning men är ju då ingen sömmerska.

Som planen lyder har jag tänkt titta på en av sambons kavajer, rita av mönstret så gott det går (utan att sprätta upp något) och sen rita om mönstret så det stämmer med bonusens mått...men då jag aldrig gjort något sånthär förut tar jag tacksamt emot tips.

Har någon gjort något liknande förut som har lust att hjäpla mig på traven med tips...

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Svar på tråden Sy kavaj
  • Lillfjant

Jag skulle nog satsa på att köpa ett färdigt kavajmönster att utgå ifrån. En kavaj är inte det lättaste att börja med och utan mönster så är det svårt att få till både ärmkulle, krage och slag så det blir bra. Burda har bra mönster och dom finns i dom flesta tygaffärer.
    Jag är utbildad sömmerska och jag utgår alltid från ett befintligt mönster som jag gör om när jag syr något. Man spar väldigt mycket tid och besvär på att göra det

• VilkenLycka

Är också sömmerska och håller med Lillfjant om att du nog skall utgå från ett färdigt mönster i rätt storlek. Tygafärer brukar ha pärmar med mönster man kan köpa och det finns även tidskrifter att låna på biblan eller köpa med mönster i.

Hur gammal är sonen? Kanske skulle du kunna sy en snyggare jacka/ kraftigare skjorta istället för en kavaj som är ganska lurig att få till. Då kan du komma undan utan att fodra den också. Vill man göra det riktigt snyggt på insidan utan att fodra kan man bandkanta sömsmånerna med snedremsor. Ser profsigt ut!

Lycka till och känn dig för allt i världen inte avskräkt. Fråga gärna mera.

• Pormoicheia

Tack för sanbba savr (var beredd på att behöva vämta i flera dagar på att få något )
    Jo jag har varit inne på att gå till biblioteket och titta i böckerna där.
    Men sist jag gjorde det och sydde upp en skjorta åt bonusen så stämde ingenting.

Skjortan jag sydde upp först som provskjorta blev för lång och bred i kroppen och alldeles för kort i ärmarna trots att jag tog till på stroleken enligt arket så jag fick rita om alltihop utom kragen. (bilder finns f.ö.i galleriet på skjortan)

Det är lite därför jag är inne på att "rita själv" redan ifrån början, bara det att jag gärna har ett mönster att utgå ifrån som jag kan anpassa efter nya mått snarare än att behöva rita upp allt ifrån början.

Jag känner mig tillräckligt självsäker på att få till en kavaj men inte så pass att jag känner att jag kommer att få till det på första försöket.

Jag har hittat någorlunda bra hänvisningar på hur jag tar mått o.s.v. samt hur jag "sammanfogar "mått med mönster. Jag har bara inte fått möjlighet att testa det än.

*btw. hur gör man för att bli utbildad sömmerska? Finns någon riktig utbildning eller är det ett flertal olika sammanhängande utbildningar som gäller?

• Pormoicheia

Ja just det ja. Bonusen är 9 år men är väldigt lång och smal i jämförelse med sina jämnåriga klasskamrater.

I tygväg...vad bör jag tänka på där?

• Lillfjant

Försök att hitta en grund iaf så du har något att utgå ifrån. Sen är det mäta och måtta som gäller tills man känner sig nöjd ett tips är att provsy kavajen i nåt skräptyg, tex ett gammalt lakan eller gardin eller nåt, då har man möjlighet att ändra sig och tex göra nya ärmar eller flytta fickor och sånt innan man börjar i riktiga tyget.

Angående tygval så kan man använda vad man tycker, manchester, twill, bomullsväv, linne, ylle eller nåt konstfiber, man väljer det man gillar bäst helt enkelt . Det viktiga är att man inte väljer trikå eller vävda tyger med för mycket stretch, för det ger inte så bra passform på en kavaj.

Jag fick min utbildning på gymnasiet, hantverksprogrammet med inriktning skrädderi, och därefter 1,5 år påbyggnadsutbildning inom klänningssömnad.
    Men det finns ju även kurser på tex Folkuniversitetet inom både sömnad och mönsterkonstruktion att gå om man vill lära sig

Svar på tråden Sy kavaj