Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

Sy kavaj

Jag har tänkt sy en kabaj till bonusens avslutning men är ju då ingen sömmerska.

Som planen lyder har jag tänkt titta på en av sambons kavajer, rita av mönstret så gott det går (utan att sprätta upp något) och sen rita om mönstret så det stämmer med bonusens mått...men då jag aldrig gjort något sånthär förut tar jag tacksamt emot tips.

Har någon gjort något liknande förut som har lust att hjäpla mig på traven med tips...

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Svar på tråden Sy kavaj
  • Pormoicheia

Tack för sanbba savr (var beredd på att behöva vämta i flera dagar på att få något )
    Jo jag har varit inne på att gå till biblioteket och titta i böckerna där.
    Men sist jag gjorde det och sydde upp en skjorta åt bonusen så stämde ingenting.

Skjortan jag sydde upp först som provskjorta blev för lång och bred i kroppen och alldeles för kort i ärmarna trots att jag tog till på stroleken enligt arket så jag fick rita om alltihop utom kragen. (bilder finns f.ö.i galleriet på skjortan)

Det är lite därför jag är inne på att "rita själv" redan ifrån början, bara det att jag gärna har ett mönster att utgå ifrån som jag kan anpassa efter nya mått snarare än att behöva rita upp allt ifrån början.

Jag känner mig tillräckligt självsäker på att få till en kavaj men inte så pass att jag känner att jag kommer att få till det på första försöket.

Jag har hittat någorlunda bra hänvisningar på hur jag tar mått o.s.v. samt hur jag "sammanfogar "mått med mönster. Jag har bara inte fått möjlighet att testa det än.

*btw. hur gör man för att bli utbildad sömmerska? Finns någon riktig utbildning eller är det ett flertal olika sammanhängande utbildningar som gäller?

• Pormoicheia

Ja just det ja. Bonusen är 9 år men är väldigt lång och smal i jämförelse med sina jämnåriga klasskamrater.

I tygväg...vad bör jag tänka på där?

Svar på tråden Sy kavaj