• SusanK

Hur lär jag mig lättast och fortast rätt Fingersättning?

Jag måste måste lära mig fingersättningen snabbt.
    Det finns program för 500:- men som hemmamamma är det liiiiite för mycket pengar att lägga ut på något som slutligen (förhoppningsvis lär jag mig) kommer hamna i en låda.
    Hur har ni lärt er?
    Jag är en första klassens fingervalsare med fladdrig blick när jag skriver.

Susan

• Svar på tråden Hur lär jag mig lättast och fortast rätt Fingersättning?
  • Alvi

Jag läser till vårdadministratör (typ läkarsekreterare) och vår lärare har sagt att det allra bästa gratis sättet är att ta en bok eller vad som helst och bara skriva och skriva och skriva av texten. Tummarna ska slå ner mellanslagstangenten, det är en bra regel.
    Jag sköter den högra shifttangenten med vänster lillfinger, vet inte om det är så man ska göra, men så slipper man ta hela pekfingret dit.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Jelin

Precis som redan sagts kan du nog lära dig bra genom att bara skriva av olika texter om och om igen. Utgå från asdf jklö (fingersättning alltså) och lär dig hur du snabbast når de andra tangenterna genom att flytta fingrarna så kort väg som möjligt. Ta det lugnt i början och öka successivt så sitter det snart i muskelminnet! :)

• trollkarl

finns inget som heter rät fingersättning. alla gör som du vill och kan, sålänge det går fort nog...

Svar på tråden Hur lär jag mig lättast och fortast rätt Fingersättning?