Gröna ögon?
I skolan får man lära sig om anlag för bruna och blåa ögon. Men hur är det med gröna ögon? Är det också ett anlag? Är det dominant eller ej?
Hur fick jag gröna ögon?
I skolan får man lära sig om anlag för bruna och blåa ögon. Men hur är det med gröna ögon? Är det också ett anlag? Är det dominant eller ej?
Hur fick jag gröna ögon?
har för mig att grönt är en "missfärgad" variant av brun.
min man har de grönaste ögon jag sett, och båda barnen haqr det också.
det är dominant över blått, ja.
bruna ögon är dominant över gröna och blåa, gröna över blåa, sen finns det rekombination som gör sitt också, men i regel så är blåa mest recessivt och bruna mest dominant.
Säg det, dottern har grönaktiga ögon, det finns stänk av brunt i dem och färgen kom inte förrens hon var två år, innan dess var de gråa.
Jag har blå ögon och min man har bruna, ingen i släkten har gröna.
"Det finns tre kända genpar som kontrollerar mänsklig ögonfärg. Två av dessa finns på kromosompar 15 och en på kromosompar 19. Bey 2 genen (EYCL3) på kromosom 15 har en blå och en brun allel. Gey (EYCL1) på kromosom 19 har en blå och en grön allel och bey 1 på kromosom 15 är en gen för brun ögonfärg.
Det finns en genetisk modell som förklarar ärftligheten av blå, gröna och bruna ögon. I modellen är den bruna allelen i bey 2 alltid dominant, så även om en person är heterozygot och har båda allelerna kommer den bruna genen att bli uttryckt. Den gröna allelen på gey är dominant gentemot den blå allelen men reccesiv mot den bruna allelen på kromosom 15.
Detta gör att det bildas en dominansordning mellan genparen. En person med en brun allel på kromosom 15 kommer att få bruna ögon om resten av allelerna är gröna eller blå. Finns det en grön allel på kromosom 19 och resten av allelerna är blå blir resultatet gröna ögon. Blå ögon uppstår bara om samtliga alleler är blå.
Denna modell kan bara förklara ärftlighet av blå, bruna och gröna ögon men kan inte förklara grå eller melerade ögon eller hur ögonfärg kan förändras över tid. Detta tyder på att det finns fler, ännu oupptäckta, gener som inverkar på ögonfärgen. Två blåögda barn kan få ett brunögt barn på grund av mutationer."
källa: wikipedia
inte världens bästa källa men ändå
hoppas att du fick svar
Hihi, ja, jag läste det där innan jag startade den här tråden... men tyckte den var krånglig att förstå, så jag hoppades på att någon skulle kunna förklara det hela lite enklare.
Ingen aning,jag är den enda i min släkt som har gröna ögon,alla andra har blåa...
Min man har melerade,sonen melerade och dottern blåa
Jag har ett blått o ett grön brunt öga. Min man har mörkbrona ögon. Äldsta sonen har knallgröna ögon, dottern har mörkblå-bruna ögon och minstingen har svartbruna ögon:)*hehe* roligt att det kan bli så olika:)
hehhe, nej förstår, det är inte alltid lätt om man inte är insatt i ämnet.
ok ska försöka förklara(även om jag är sämst på att förklara nåt )
på kromosom 15 har vi 2 gener som kontrollerar ögonfärg och på 19 en gen..
1:a genen i kromosom 15 har en blå allel och brun allel och den andra bara en brun allel.. i kromoson 19 har vi en grön allel. för att få bruna ögon räcker det med att bara en brun allel finns, resten kan vara vad som helst, en brun allel = bruna ögon..
för blåa ögon måste alla alleler vara blåa och det ska saknas bruna och gröna alleler.. för gröna ögon så måste det saknas bruna alleler men det blir fortfarrande gröna ögon om det finns blåa alleler.
detta är bara för bruna och gröna och blåa ögon, sen finns det andra faktorer som spelar roll som mutationer t.ex
hoppas att det blev tydligare nu. kramisar