• spöke

Gröna ögon?

I skolan får man lära sig om anlag för bruna och blåa ögon. Men hur är det med gröna ögon? Är det också ett anlag? Är det dominant eller ej?

Hur fick jag gröna ögon?

• Svar på tråden Gröna ögon?
  • Annie f

Men om nu gröna ögon är dominanta över blåa, hur kommer det sig att alla i min familj har klarblåa ögon medan sedan jag fått gröna + guldfärgat runt pupillerna?

• Filemon Syklon
    Annie f skrev 2010-11-04 22:50:48 följande:
    Men om nu gröna ögon är dominanta över blåa, hur kommer det sig att alla i min familj har klarblåa ögon medan sedan jag fått gröna + guldfärgat runt pupillerna?
    VIlken ögonfärg hade brevbäraren? Flört

Om jag minns rätt så kan det bli så som du beskriver det om t ex båda dina föräldrar har anlag för gröna ögon men själva har blå ögon.

Jag har t ex stålblå ögon men har anlag för bruna iom att min mor har bruna ögon. Skulle jag få barn med en som har samma förutsättningar så kan ett av våra barn få bruna ögon tack vare att båda föräldrarna i så fall har anlag för brunt. Jag tror, med betoning på tror, att det i genomsnitt är en av fyra som får bruna ögon i just det fallet, resten borde få blå ögon.
    God's away on business
  • Annie f
    Filemon Syklon skrev 2010-11-14 12:01:49 följande:
    VIlken ögonfärg hade brevbäraren? Flört

Om jag minns rätt så kan det bli så som du beskriver det om t ex båda dina föräldrar har anlag för gröna ögon men själva har blå ögon.

Jag har t ex stålblå ögon men har anlag för bruna iom att min mor har bruna ögon. Skulle jag få barn med en som har samma förutsättningar så kan ett av våra barn få bruna ögon tack vare att båda föräldrarna i så fall har anlag för brunt. Jag tror, med betoning på tror, att det i genomsnitt är en av fyra som får bruna ögon i just det fallet, resten borde få blå ögon.
    Okej :) Tack för infon.
  • Dixie
    Filemon Syklon skrev 2010-11-14 12:01:49 följande:
    fast du har väl inte ärft anlaget för bruna ögon från din mor - då skulle dina ögon varit bruna..........

hittade denna gamla tråd för att se om jag kunde lära mig lite om gröna ögon, det verkar som min dotter kanske får gröna ögon - men ingen i släkten har gröna - jag har bruna (med blått anlag från min far) och pappan har blå ögon
  • SweeneyTodd

Brun ögonfärg är dominant, men två brunögda föräldrar kan få blåögda barn om föräldrarna är heotrozygota.

• SweeneyTodd

Det är många gener som bestämmer ögonfärgen, därför är det väldigt komplicerat.

• Dixie
    SweeneyTodd skrev 2011-12-16 19:39:07 följande:
    Det är många gener som bestämmer ögonfärgen, därför är det väldigt komplicerat.
    du verkar insatt - hur funkar det då med gröna ögon, är det en variant av brunt??
  • strongenough

Jag har alltid undrat hur min son kunde få så extremt blå ögon när jag har mörbruna ögon och pappan brun/grön/grå. Har jag då anlag för blå?

• Evelinasöderström

Min mamma har blå ögon och min pappa har mörkmörkmörk brun.. sj fick jag gröna :)

Svar på tråden Gröna ögon?