• sankabanka

Ta lån till hus...

Jag + min kille vill köpa hus...

-Vi har ingen kontantinsats
    -Min kille tjänar 27000:-/ mån
    - Jag studerar, tjänar 7800:-/ mån

Vi väntar barn
    I augusti kommer föräldrarpeng = 5000:- (inkl. barnbidrag)

Kollar på hus lite utanför stockholm som kostar runt 1.2 - 1.5 milj.

Hur hårda är bankerna nu för tiden med tanke på "kriserna?"

Skulle vi få lån tror ni?

• Svar på tråden Ta lån till hus...
  • skruttan76

De låter inte som att banken kommer gå med på att låna er pengar.
    Vi har tagit lån på vårat hus som vi flyttar till på lördag 100%. Alltså har vi topplån, vi häller på att renovera huset o ska värdera upp huset så vi blir av med topplånet.

• sankabanka

Utanför stockholm, I Norrtälje kommun... Ute på landet kan man få tag på riktiga pärlor! Pendla har vi inget emot. Tar ca 45 minuter in till Stockholm C där killen jobbar. (Börjar tidigt på mornarna också så han slipper köerna)

• sörjer

Hade ingen aning om att de gått ner så mycket där även om det är på landet. Synd om de som köpte för 1,5 år sen!

• sankabanka

okej, verkar kanske omöjligt. Men om vi fixade fram 10%... Då är det inga problem va?

• sörjer

Om du tycker att det är pinsamt att fråga banken kan du ju köra igenom en internetansökan på swedbank bara för att kolla läget. Det är ju inte bindande. Om inte bankerna vill låna ut, pröva länsförsäkringar och sbab. Har hört att de inte har lika höga krav på inkomst. Minst 10% kontant är nog ett måste.

• Miss Lau

Jag tycker inte att ni ska stirra er blinda på om ni får låna utan om ni verkligen har råd att låna. Är din sambos inkomst innan skatt tror jag tyvärr inte ni har råd. För att enbart räkna på dagens räntor är både naivt och dumt, ni vill väl inte behöva sälja för att räntan stiger?

• drea

Jag tror att det är olika beroende på var man köper sitt hus hur mycket man ska få låna på. Vi fick låna 95% av värdet men hade vi valt en annan kommun så hade det varit annorlunda. 5% i kontantinsats är ju inte så mycket...

• Daggkåpa

Jag fick ta huslån som student, så man ska aldrig säga aldrig! Men det berodde på att bankmannen antog att jag skulle få jobb efter utbildningen, så det kanske beror på vad du pluggar till och hur länge?

Man måste inte alls alltid ha 10% till kontantinsats, eftersom flera vänner samt även jag sälv köpt hus med mindre kontantinsats än så.

Vad ni bör tänka på är ju andra avgifter som tillkommer, såsom pantbrev.

Fråga runt hos olika banker för att se om ni kan få lånelöfte, mer säkert än att fråga här

Ge det en chans!

• sankabanka

Får ta och boka in ett möte på banken. Då vet vi mer av deras krav och så... Annars är det väl bara att börja spara eller smöra för sina föräldrar.

• skruttan76

Du kan ju alltid ringa o fråga på en bank så får du/ni snabbt ett svar. Räkna med att de kostar mycket mera än va ni tror att köpa hus. Lagfart, pantbrev. Sophämtning, vatten , el mm. Man måste oxå ha en buffert om något går sönder.

• ogidin

Vi har fått lånelöfte på 100 % så kontantinsats är inte alltid ett benhårt krav. Detta dessutom av en bank som både på hemsidan och på telefon sa att de krävde kontantinsats. Bättre att gå till bankkontoret och prata med dem.

Vårt lånelöfte är på 2 milj. Min sambo har 29 000 kr/mån före skatt, jag är student men börjar jobba till hösten och kunde visa banken mitt anställningsavtal med 27 000 kr/mån. Vi betalar lagfart och pantbrev själva.

Svar på tråden Ta lån till hus...