• pingering

Du som INTE sprack! I vilken förlossningsställning födde du?

Precis som rubriken lyder. Du som inte sprack, eller sprack bara lite grand: I vilken ställning födde du? Jag tror att jag nog vill föda på knä lutad mot något, men är rädd att BM inte kommer åt att trycka tillbaka då. Är risken större att spricka då än om man exempelvis ligger i klassikern på rygg?

Tacksam för alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-08 06:44
    Oj så många som har svarat. Nu är detta visserligen inte en undersökning som håller rent ventenskapligt, men om man ska gå på era svar så verkar det onekligen som att det funkar bäst att ligga på rygg eller sidan.

• Svar på tråden Du som INTE sprack! I vilken förlossningsställning födde du?
  • Sara Li

Jag låg i den "klassiska" ställningen båda gångerna och sprack inte alls. Ena gången tog det lååång tid för bebisen att komma ut, andra gången gick det jättefort. Jag tror det har att göra med hur man är skapt, inte hur man ligger.

• Moyo

Jag fick några stygn invärtes, inga utvärtes. Födde i gyn-ställning (på rygg alltså).

• SeriousGangBang

halvsittande båda gångerna.
    fick ytliga bristningar med första barnet krystade väl i 40 minuter eller så.

inga bristningar alls andra gången. krystade i 2 minuter

andra gången blev väl ställningen lite som den blev kan ja säga... allt gick så fort så...

Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • viseversa

Födde båda mina barn liggandes på sidan. Första gången sprack jag en del. men andra gången sprack jag inte alls. Jag lyssnade med på vad min bm sa andra gången.

• Linus familj

jag låg på sidan och fick inte en skråma:)

• SkönaGG

Jag stog på knä lutad mot ryggen på sängen med alla tre. Sprack lite första gången men inte dom andra två. Bm trodde det var pga svaga krystvärkar efter huvet kommit ut, så jag fick ta i och dom hjälpte till att dra när axlarna skulle ut och det var troligen då jag sprack.
    Hade inte det "problemet" dom andra förlossningarna.

• Pillan2012

Jag låg oxå på sida och sprack inte alls. min egen uppfattning är att om man står på knä etc så blir trycket för stort = Man spricker. MEn det är bara vad jag tror!

Längtar redan efter Dig!
  • Maggan81

jag födde på rygg med knäna uppdragna, sprack bara lite på blygdläppen

• Oklok

låg på ryggen enda tills slutskedet då "tvinga" bm mig att ligga på sidan. Och tur va väl de för då slapp jag spricka =)

Svar på tråden Du som INTE sprack! I vilken förlossningsställning födde du?