• Januaritösen

Öppna förskolan

Tänkte gå en sväng till öppna förskolan i morgon med min 4 månaders son och är lite nervös. Fånigt, jag vet, men känner mig alltid lite vilse i nya situationer med nya människor.
    Så jag undrar 1) är det för tidigt att gå dit med Sonen, och 2) vad gör man där?

Tack för tankar och svar!

• Svar på tråden Öppna förskolan
  • MeMayo

Enligt mig är det inte för tidigt att gå dit, är även till för dig som förälder att få träffa andra vuxna.
    Det går olika till på olika öppna förskolor men de jag gått till brukar ha en sångstund, ev pyssel för större barn, fika och bara tid för att umgås.
    Är det första gången du är dit blir du säkert bra mottagen och välkomnad av personalen. De brukar visa runt och är jättegulliga!
    Iallafall här där jag bor är det jättetrevligt på Öppna!

Gå dit och kolla!!

• buffybus

på vår har vi fri lek, sen fika och sen sång...

på min väns ÖF där dem går så har dem först sång för bebisar.. sen fri lek och fika och sen sång för större barn...

det e så olika.. men tycker absolut du kan gå dit.. lära känna lite andra mammor och låta ditt barn suga på lite leksaker

André ska bli storebror i Juli-09
  • FiaiMalmö

Är det för tidigt så lär du ju märka det, alltså: det avgör ju du.

Jag tycker öppna förskolan är det lättaste sättet att träffa nya människor på. Blir man blyg så är det ju bara att ägna sig åt sitt barn och inte prata med folk. Det tycker ju ingen är konstigt.

• 3busungar

jag tycker att du absolut ska gå dit o kolla hur det är..
    på vissa ställen har de babycafé upp till 1år.
    så dit kan du ju gå också med din bebis om du vill träffa
    dem med jämngamla barn..

Men på de öppna förskolor som jag har gått på med mina barn
    (huddinge o karlskoga)
    så har det varit en mysig stämning.
    Jag är ibland rätt blyg men det brukar gå över efter några gånger.
    Men annars behöver man inte prata med första bästa utan man kan
    ge bebisen all koncentration om man blir nervös eller tycker att det är jobbigt.. ensamt eller så..

Man brukar kunna köpa fika där,
    smörgåsar,kaffe eller frukt brukar finnas på de flesta ställen..

Sångstunder o sagostunder brukar finnas också

• Birgitta L

Svar till Januaritösen:

Jag tycker också att du ska gå dit så kan du på plats ta reda på vilken dag och tid de har babycafé så kan du gå på de träffarna sedan framöver. Det är nog det mest givande både för dig och ditt lilla barn.

• Anne69

Det beror ju helt o hållet på vilken sorts öf det är. Här hos oss är det på tok för tidigt att ta med bebisar dit. De barn som går på öf kan nämligen gå o springa allihop, så före ettårsåldern är det ingen större idé. Men på vissa håll tycks det också finnas bebis-öf som verkar fungera mkt som mötesplats för föräldrar. Hur det är hos er lär du ju få veta om du går dit!

På vår öf har man fokus på barnens interaktion och lek. Vi håller till i en lokal där det finns ett antal naturliga "mötesplatser" för barnen och de leker var för sig o ibland tillsammans. Sen har vi sångstund och äter tillsammans, så måltiden blir ett pedagogiskt inslag den också. De flesta barn på vår öf är 1½-3 år. Vi har ett par bebisar med också, men de är småsyskon o "hänger med" - men verksamheten är inte inriktad för dem. De kryper mest omkring eller sover.....som bebisar gör.

• zombie

Hej, jag känner igen mig.. jag törs inte ens gå till öppna förskolan.. Samtidigt är den ensamt hela dagarna själv med bebis.. jag hoppas jag hittar någon vän snart som kan följa med mig till öppna förskolan så jag slipper gå själv, skitlöjligt jag vet, kan inte tro jag är 31 år .. ingen som bor runt Huddinge??

• 3busungar
    zombie skrev 2009-05-08 17:19:34 följande:
    Hej, jag känner igen mig.. jag törs inte ens gå till öppna förskolan.. Samtidigt är den ensamt hela dagarna själv med bebis.. jag hoppas jag hittar någon vän snart som kan följa med mig till öppna förskolan så jag slipper gå själv, skitlöjligt jag vet, kan inte tro jag är 31 år .. ingen som bor runt Huddinge??
    jag bodde i huddinge för ett o ett halvt år sen.
    bor nu 25 mil bort..
    jag rekommenderar kyrkans öppna förskola i huddinge.
    den vid huddinge kyrka..
    man kan gå dit närsomhelst under deras tider..
    jag gick jämt dit när jag bodde i huddinge..
Svar på tråden Öppna förskolan