• Anonym (super orolig)

upptäckt ma på RUL nån

Hej!

Har en liten undran om ma. Hur vanligt är det att man märker det på rul.

Och om det har hänt någon hade ni några misstankar innan.

Sitter här själv o funderar på om det verkligen är nån liten i min mage går in i vecka 17 imorgon och tycker att man borde ha känt nåt vid det här laget.

Usch jag får ont i magen när jag tänker på ul. Är så nervös.

Hade varit tacksam om nån kan svara

kram på er!

• Svar på tråden upptäckt ma på RUL nån
  • Sylten

Kan tyvärr inte svara på din fråga med nån siffra..
    Men jag tror att det kan vara för tidigt för att du "ska" ha känt nåt i magen i v 17. Har läst att de flesta förstföderskor inte känner förrän kring v 20 även om det säkert är möjligt att känna nåt i v 17. Det är säkert ingen fara men jag förstår din oro.. Man är jämt orolig..
    När är det dags för UL?

• Anonym (super orolig)

Nä det är inte min första utan min tredje och jag är nästan säker på att jag har känt innan rul med dom andra.
    Det är därför jag är så nervös.....
    Jag har tid den 19 maj så det är ju inte sååå långt kvar men det känns ändå som en evighet... Usch va löjlig man känner sig :(

• Anonym (super orolig)

puffar

• Anonym (...)

Jag vet inte hur sent man kan upptäcka ma. Men däremot kan jag säga att jag kände mitt äldsta barn någon vecka tidigare än mitt andra. Jag tror att det där kan bero på hur moderkakan ligger. Men jag vet hur det är jag var också väldigt orolig då jag inte hade känt några rörelser från tvåan vid den tid då jag hade känt rörelserna från ettan.

• Anonym (super orolig)

ja jag kanske bara oroa mej i onödan... vi får se om 2 veckor. hoppas att jag känner nåt i kväll när jag går o lägger mej :)

• Anonym

Jag har varit med om det. Jag tror inte heller det är väldigt vanligt. Jag trodde att allt var ok när jag åkte in men nu i efterhand kan jag se att det var något fel. Jag fick ingen mage trots att detta skulle vara 4 barnet, alla mina symtom försvann såsom illamående och ömmande bröst. Det visade sig att den hade dött i v 13 och detta upptäcktes inte förrens i v 18. Men om du känner dig orolig så ring till bm och be om att få höra på hjärtljud så hjälper de säkert dig.

Kram

• Anonym (super orolig)

jag ringde till bm igår och berätta hur det låg till o att jag ville att hon skulle känna o lyssna men det vill hon inte utan jag får vänta till rul sa hon.

• Kinya

Kontakta en privat BM så kan hon kolla så att allt är bra. Du ska inte behöva gå och vara orolig i två veckor tycker jag.

• Topdog

Jag har varit med om det. Eller nästan iallafall. Jag började blöda 3 dagar innan RUL. Åkte in och det visade sig att bebisen var död och hade dött ett par dagar efter att jag gjorde UL i vecka 12+3.

Jag hade det på känn. Dels så var det magen som inte växte. Inga tydliga rörelser. Ibland trodde jag att jag känt något. Men framförallt var det en känsla jag hade. Jag sa flera gånger till min man att jag tror bebisen är död. Samtidigt försökte jag slå undan tanken eftersom jag sett bebisen vifta och snurra och sparka i 12 fulla veckor och då ska det ju vara "säkert".

På sjukhuset sa läkaren att det är vanligt att man känner på sig såna här saker. Svårigheten är väl att veta vad som är vanlig oro och noja, och vad som är kroppen som säger att något gått snett.

Men, i de alldra flesta fall så är det ju bara vanlig nojja/oro, och bebisen lever och mår bra där inne. För missfall så sent som i andra trimestern är ovanligt.

• Anonym (super orolig)

tyckte jag kände nåt nu:) man kan ju alltid hoppas....

• Pysselgalningen

Ett tips.
    När du lägger dig och sover, ligg på mage och lägg handen mellan dig och sängen ovanför blygdbenet.
    Trycket från din kropp trycker in handen så du får mer "naturlig" känsel än när man försöker trycka emot handen och känna.
    Jag gjorde så i båda mina graviditeter för att kunna somna med gott samvete varje natt

• Anonym (super orolig)

tack för tipset! skall testas direkt :)

• Pluttisen2009

Jag har varit med om det, precis i tisdags på min RUL såg de att fostret dött i vecka 11+6. Kände inget, mitt första barn, gick inte upp i vikt, dock slog BM bort detta att det var normalt att inte gå upp så mycket.

Hoppas din går bra!

• Anonym (super orolig)
    Pluttisen2009 skrev 2009-05-09 15:30:54 följande:
    Jag har varit med om det, precis i tisdags på min RUL såg de att fostret dött i vecka 11+6. Kände inget, mitt första barn, gick inte upp i vikt, dock slog BM bort detta att det var normalt att inte gå upp så mycket. Hoppas din går bra!
    Nej va ledsen jag blir för din skull :( Massa styrkekramar till dej!

Jag har oxå pratat med bm som inte heller förstod varför jag va orolig.
    Jag har redan förlorat att barn i vecka 25 som upptäcktes på ul så jag tycker att hon kunde iaf erbjudit mej att få komma till henne så att hon kunde lyssna på magen iaf men icke sa nicke.
  • Topdog

Men hjälp vilken taskig och okänslig barnmorska du har. Själv fick jag gå på extra ULkoll pga oro vid graviditeten efter mitt MA i vecka 19. Tyvärr hjälpte ju inte det utan bebisen var död iallafall men det upptäcktes i vecka 16 istället.

• Pluttisen2009

Det låter helgalet, att man efter en sån upplevelse som vi båda har haft, att man inte ska få komma och titta en extra gång. Nåväl, nu är allt borta, kom hem igår från sjukhuset, hela kroppen är mör, här i stockholm vill dom att allt ska ut naturligt med hjälp av tabletter, men till slut fick de ta till skrapning mitt i natten, då jag höll på att förblöda..

Nästa gång jag blir gravid, ska jag begära en extra koll efter v 12, får jag inte det, får man väl betala för det. Vägrar gå såhär långt igen, utan att det finns något som lever.

Lycka till på UL, jag håller alla tummarna!

Svar på tråden upptäckt ma på RUL nån