Kan man måla över blank yta med matt färg??
Skrivbordet är målat med en högblank färg, jag ångrade mig o vill ha en halvmatt färg... kan man måla över den blanka färgen med den matta? Fäster färgen?? Eller måste jag slipa om...?
Skrivbordet är målat med en högblank färg, jag ångrade mig o vill ha en halvmatt färg... kan man måla över den blanka färgen med den matta? Fäster färgen?? Eller måste jag slipa om...?
jag tror du måste slipa om. sorry..
men vaddå? högblankt är ju så snyggt och jätte inne
skrivbord och bokhylla ska målas om till ett barnrum... vet inte om blankt blir för jobbigt att titta på, kallt lixom?
livet leker skrev 2009-05-07 22:20:46 följande:
färgen heter antikvit, för övrigt är det mest pastellfärger, ljust.. o sjusa gardiner, skrivbordet ä'r från typ 70 talet, en gammal jugendstol ska målas om att ha till, så jag tänkte att det blir för "glansigt" hela rummet när det är så mkt som ska målas. Jag gillar lite gammeldags. Men orkar heller inte slipa om.. ska ringa färhandeln o morrn o fråga
livet leker skrev 2009-05-07 22:26:56 följande:
tror du en gammal jugendstol och passar att vara blank?
livet leker skrev 2009-05-07 22:30:24 följande:
Givetvis kan du måla över den blanka färgen men du bör MATTA NER DEN med hjälp av ett fint sandpapper för att få bra fäste för den andra färgen.
Målar du direkt på den blanka färgen så riskerar du att den matta fäegen sedan flagnar av väldigt lätt och blir väldigt känslig för mekanisk nötning.
Vill du inte byta kulör, så matta bara ner den blanka färgen med lite sandpapper och måla över med halvmatt klarlack!!!!
Samma kulör men inte lika blankt!
livet leker skrev 2009-05-07 22:35:38 följande:
The Man skrev 2009-05-07 22:33:00 följande:
Det är en "lackfärg" www.liwellkemi.se/snickerieromobler.html
Måla inte över den nedmattade färgen med en matt KLARLACK. Det blir INTE bra.
Om du vill ha den i annan glans så får du gå till färgaffären och köpa en lackfärg i lägre glans men i samma kulör och måla över med. Men det brukar bli väldigt snyggt med glans 15-40
Lycka till.
Jag tycker att du ska vänta ett par dagar innan du tar något beslut. Precis när man har målat så blir resultatet så påtagligt men ögat vänjer sig och du kommer att kunna göra en mer objektiv bedömning när det har gått ett tag.
Jag har vid flertalet tillfällen målat om saker och direkt efteråt tänkt att det inte blev bra, för matt, för blankt, fel färg etc...
Men vid de allra flesta fallen så har jag tyckt att det faktiskt blev jättebra efter en dag eller två.
Och så är det lite hjärnspöken bakom också, för är man osäker på färgen innan och velar så är det oftast så att man ser det negativa efteråt och tycker att man valde fel.
Låt skrivbordet stå och fråga någon annan om att titta på det med fräscha ögon.
Och om du ändå tycker det är för blankt så är jag ganska övertygad om att det enklaste är att lacka över med mattare klarlack. Kolla med en färgaffär om du är osäker.
Ett tillägg:
Tänk på att skrivbordet kommer att täckas med grejer, pennskrin, kanske något fint underlägg etc. Och ytan kommer inte att synas så mycket. Samma sak med bokhylla, den kommer att fyllas med saker och böcker och det blir inte så mycket yta som syns. Det är stor skillnad när du tittar på en "tom" möbel och tycker att allt blänker så mycket.