Inlägg från: livet leker |Visa alla inlägg
  • livet leker

Kan man måla över blank yta med matt färg??

Skrivbordet är målat med en högblank färg, jag ångrade mig o vill ha en halvmatt färg... kan man måla över den blanka färgen med den matta? Fäster färgen?? Eller måste jag slipa om...?

• Svar på tråden Kan man måla över blank yta med matt färg??
  • livet leker

skrivbord och bokhylla ska målas om till ett barnrum... vet inte om blankt blir för jobbigt att titta på, kallt lixom?

• livet leker

färgen heter antikvit, för övrigt är det mest pastellfärger, ljust.. o sjusa gardiner, skrivbordet ä'r från typ 70 talet, en gammal jugendstol ska målas om att ha till, så jag tänkte att det blir för "glansigt" hela rummet när det är så mkt som ska målas. Jag gillar lite gammeldags. Men orkar heller inte slipa om.. ska ringa färhandeln o morrn o fråga

• livet leker

tror du en gammal jugendstol och passar att vara blank?

• livet leker
    mollo skrev 2009-05-07 22:31:40 följande:
    livet leker skrev 2009-05-07 22:30:24 följande:
    hmm, är inte riktigt klar med vad en jugendstol är.. men jag vet nog hur den ser ut om du orkar förklara.
    www.blocket.se/vi/21372186.htm&w=3

detta är jugend
  • livet leker

The Man skrev 2009-05-07 22:33:00 följande:

Givetvis kan du måla över den blanka färgen men du bör MATTA NER DEN med hjälp av ett fint sandpapper för att få bra fäste för den andra färgen.Målar du direkt på den blanka färgen så riskerar du att den matta fäegen sedan flagnar av väldigt lätt och blir väldigt känslig för mekanisk nötning.
    Låter jobbigt.. Får nog vara högblank då, det är ju ett skrivbord så det kommer att nötas på skivan. En blank färg kanske är bättre då. Det står 80 på burken, den jag tänkte måla över med står det 30..
Svar på tråden Kan man måla över blank yta med matt färg??