• Odens Ängel

Rökta räkor

Jag har köpt en påse med rökta räkor och aoli, inte sjutton är det någon fara att svulla i sig det va??
    Vet att det är ok att käka "vanliga" färska räkor, men visst är det väl lika ok med rökta räkor, eller?

• Svar på tråden Rökta räkor
  • Tess1981

Vad jag har för mig så ska man undvika rökta saker...vet att vanliga färska räkor kan man äta...dom som är rosa.

Försök gå in på livsmedelsverket...där kanske det står. Finns iaf en hel radda med grejer man inte bör äta.

• HKitty

Om jag inte minns fel så är rökta räkor först kokade, så det borde inte vara någon fara. Men jag är inte helt säker på att det faktiskt är så...

• Odens Ängel

Oki, kollade på livsmedelsverket och det står såhär:

Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

Då borde det väl vara ok, köpte dom färskt rökta igår och ska äta dom ikväll.

• Madame Mom

Det är absolut ingen fara att äta rökta räkor...  Det man ska akta sig för är färdigförpackade grejer som inte är färska. Svulla och njut... :)

• Lither

Det är lugnt! Du kan äta rökta räkor. Jag har kollat upp detta själv, och käkat flera gånger

• Odens Ängel

Nice nice, tack för svaren!
    Då kan ni ju fundera på vad jag kommer ha för mig ikväll
    Och det cool va att när jag stod utanför fiskvagnen och skulle handla, så från det att jag började andas in doften av fisk och dyl och fram till att jag gick därifrån så kickade bebis järnet där inne

Svar på tråden Rökta räkor