• Pallas

    [Häst] Långa tåsträckaren halvvägs av

    Min häst gjorde illa sig i hagen idag och fick ett djupt skärliknande sår ända in till benet på skenan höger fram. Vi åkte till klinik och veterinären fann att långa tåsträckarsenan var av till 50%. Det blev några stygn i köttskadan (inga suturer i senan) och boxvila på obestämd framtid, men iaf några veckor till att börja med. Vet förberedde mig på en lååång konvalescens. Lillpållan har fått halva ligghallen avdelad till sig och så fort hon får röra sig lite ska hon få en boxsstor hage även utanför ligghallen.

    Dränaget skall tas om fem dagar. Hästen har fått permanentkanyl på halsen och jag kommer ge PC rakt i blodet, två gånger om dagen i sju dagar - Geepenil och Gentaject i tre dagar, sedan enbart Geepenil i fyra dagar. Prognosen är mycket god, men konvalescensen kommer som sagt bli lång. Någon som varit med om detta med sin häst och kan berätta lite?

  • Svar på tråden [Häst] Långa tåsträckaren halvvägs av
  • Isnogood

    OJ!
    Har aldrig varit med om detta så jag kan inte ge några råd eller berätta...ville bara säga...uch...hoppas verkligen att hon blir bra igen.
    Kramar till er båda

  • Pallas

    Tack. Mycket sprutor blir det, så här i början. Håll tummarna för att hon inte får någon envis infektion i såret. Klarar hon det så går läkningen av tåsträckaren ganska fort (för att vara en sena).

Svar på tråden [Häst] Långa tåsträckaren halvvägs av