Gjuta i betong
Tänkte försöka gjuta trampstenar i betong. Vad är det bästa underlaget att ställa de på tills de torkat? Masonit? Sån där träskiva som är lite glansig?
Tänkte försöka gjuta trampstenar i betong. Vad är det bästa underlaget att ställa de på tills de torkat? Masonit? Sån där träskiva som är lite glansig?
Plast skulle nog vara bättre tror jag. Masonit kanske suger vatten och du vill ju inte att plattorna ska torka för fort. Kul projekt, går just nu en kurs där vi gjutit plattor, det är så kul!
Lycka till!
Jag har lust att göra några plattor för att placera ut i en grusgång.
Ska du ha en slät baksida skulle jag lägga på plast som ovanstående rekommenderade. Jag har bara gjutit rabarberfat och små figurer och då har de fått torka på sand. De små figurernas baksida blev smått sandiga men det värsta gick att borsta av. Baksidan kommer ju aldrig visas så sand är ju också ett alternativ men det blir smidigare med plast.
Men du ska väl inte ha masoniten som formmaterial? För det tror inte jag blir bra. Bra formar kan man göra utav formplyfa, eller så kan du tigga plastförpakningarna som affärerna får lösgodis i, de är kanon tycker jag Du kan smörja formen med matolja, för att lättare kunna forma av. Jag har gjort mina betongstenar genom att göra formar i formplyfa, sedan har jag silikonat hörnorna. Sedan har jag faktiskt klistrat fast formen med Karlssons klister mot en bas av formplyfa. Detta funkade jättebra. Ett tips är att skaka formen mycket så att du får upp många bubblor, annas kan slutresultatet bli lite si så där
Om du får lite betong över efter plattgjutningen kan du göra fina fat eller fågelbad med hjälp av rabarberblad!
Som form ska jag använda rör som man gjuter betongstolpar i. Det var en trädgårdstidning som tipsade om detta.
Tänkte göra mönster med rabarerblad, kastanjeblad och något mer som jag inte kommit på än... Får se vad som växt upp i trädgården.
Tack för alla tips!