• Kildare

"Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan

Ni som har 16-åringar, hur ofta får de sova hos sina pojkvänner/flickvänner under en vecka?

Jag är bonusmamma till en 16-åring, hon har en pojkvän som är snäll och trevlig och de har varit tillsammans länge, så det är inte det att hon sover hos honom som är problemet, utan det att hon vill sova där JÄMT.
    Som det är nu sover hon hos honom minst fyra nätter i veckan, och de andra nätterna är det ett himla gnällande, grinande, svärande, stampande och den klassiska "Alla andra får ju-kommentaren".

Så är det verkligen så? Får alla andra 16-åringar sova borta hur mycket de vill?

Vad har ni för regler?

• Svar på tråden "Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan
  • Imox

Jag sov borta jämt eller så sov han hos mig, vi turades om beroende på sjuss och så. Sen så vill man ju veta att det går bra för föräldrarna att hon sover där jämt.
    Det är nog väldigt olika för alla med sova över hos pojkvän/flickvän

• Kildare

Det är en del av problemet... Pojkvännen är inte beredd att anstränga sig och sova borta, utan det är bonusdottern som får släpa grejer osv hela tiden.

Hon svansar efter honon som en liten hund och servar honom hela tiden, utan att han behöver lyfta ett finger. Tom lägger upp mat och rostar bröd och pumpar hans cykel så han kan ligga och dra sig.

När vi försökt påpeka det ojämnlika i deras förhållande så får vi samma svar "Alla andra tjeter gör så för sina pojkvänner..."

• Bevabus

Min syrra är i den åldern. Hon och pojkvännen får bara sova över hos varann när de är lediga dagen därpå vilket jag tycker är vettigt. Det är respektfullt emot oss andra som bor i huset också!
    Så de får sova över på helger och lov helt enkelt. INTE när det är skola!
    Sen bara för att "alla andra får" så behöver det inte betyda att de också får..

• Maskot

Håll på dina regler, tror inte alls det är vanligt att 16 åringar blir sambos på heltid. De behöver distans, koncentrera sig på skolan, intressen, träffa kompisar och familjen också. Allt ska inte bara handla om pojkvännen.

Min son är 18 år och träffar bara sin flickvän på helgerna- mest för att hon inte får träffas på vardagarna (hon är 17 år). Men det blr på det sättet en väldigt bra balans med kompisar, aktiviteter och flickvän.

Du är förälder och ser helheten på ett helt annat sätt än din 16-åring.

• Lm71

Har en annan fundering som hör till ämnet, nämligen hur länge hade era tonåringar varit tillsammans innan de fick börja sova kvar hos varann? Dilemmat för vår del är att de bor rätt långt ifrån varann & träffas inte så ofta, men än har de bara varit tillsammans ett par månader, så det har inte varit aktuellt ännu. Argumentet "ni kan ju ses ändå" håller liksom inte riktigt ... Sonen är 16...

• Maskot
    Lm71 skrev 2009-05-09 08:00:47 följande:
    Har en annan fundering som hör till ämnet, nämligen hur länge hade era tonåringar varit tillsammans innan de fick börja sova kvar hos varann? Dilemmat för vår del är att de bor rätt långt ifrån varann & träffas inte så ofta, men än har de bara varit tillsammans ett par månader, så det har inte varit aktuellt ännu. Argumentet "ni kan ju ses ändå" håller liksom inte riktigt ... Sonen är 16...
    Om de hr varit tillsammans några månader och frågan kommer- tycker jag absolut att ni ska godkänna. Finns egentligen ingen gräns tycker jag- mer att det är seriöst.
    Sonens flickvän bor också en bit ifrån och de var 16 år när de träffades. De sov ihop efter några veckor. Nu har de varit ihop i 2 år.
  • Lm71

Jo. men de har ju inte hunnit träffas så många gånger ännu, så hur seriöst det är, tycker jag är svårt att veta. Nog är de kära allt, (iaf min son) & kontakten är tät via internet & telefon. Fast å andra sidan, finns det ju inget som motiverar motsatsen heller egentligen Kommer frågan så är jag nog redo, men antagligen tar jag kontakt m flickvännens mamma, så vi är överens... Kanske pinsamt för ungdomarna, men jag inbillar mig att det åtminstone känns bättre.

• mandelblomma

om dottern hade pojkvän som var skötsam och de hade ett stabilt förhållande har jag svårt att se att jag helt skulle styra hur ofta de sover hos varandra...de berodde nog lite på hur allt annat omkring fungerade.
    I den åldern är de ju de emot världen när de är kära, jag kan inte direkt motivera att jag skulle gå emellan där då de ändå är rätt stora.

• Andora

De flesta andra sov över i princip hela tiden, min mamma sa att alla dagar utom två gick bra. Vilka två som helst, så länge jag höll det.
    Det var jobbigt men vi härdade ut och sedan flyttade vi ihop :))

• vampyria2

Min dotter har en pojkvänn som jag litar på och som tar bra hand om henne. Hon sköter skolan och är ganska skötsam i övrigt. Så länge hon fortsätter att komma i tid till skolan/jobb och sköter läxor så får hon sova hur ofta hon vill. De är snart vuxna och måste börja få ansvar över sitt liv och visa att de kan sköta det, bättre att de får lite i taget så jag kan stoppa det och se till att hon sköter det hon ska om hon ska ha ansvaret över de delarna i sitt liv. Nu kan jag om jag ser att hon börjar missköta sig dra in tex sovandet det kan jag inte om 1 år (hon fyller 17 om en månad)

Tror på frihet unde ansvar och så länge de visar ansvar så får de friheten {#lang_emotions_dreamer}

Svar på tråden "Alla andra får!" 16-åring sova borta i veckan