• sockervadd1

Hur ofta bjuder ni hem vänner på middag?

Jag och min sambo träffar väldigt lite vänner och jag har läst att man ska bjuda hem vänner på middag för sitt barns skull för att visa hur man gör osv. För det sociala umgängets skull.

Vi träffar släktingar då och då men inga som vi bjuder hem på middag. Om saningen ska fram så är vi för lata och kanske osiciala för att göra det.

Vi pratar mycket och så och vår dotter är supersocial men vi tycker om att vara bara vi tre.

Hur ofta har ni gäster hemma?

• Svar på tråden Hur ofta bjuder ni hem vänner på middag?
  • lövet2

Äh, det gör vi nästan aldrig. Det kan väl bli kanske nyår eller så, möjligen. Däremot har vi ofta kaffefrämmande, och om de är kvar vid middagsdags, så händer det att de äter här också ...

Maybe you shouldn't eat any fish - just in case!
  • JuliaåRonjasmammis

Minst 1-2 gånger i veckan. Fast, oftast är det våra närmaste vänner som bor i närheten, vi brukar turas om att äta hos varann då och då, helt enkelt för att det blir lite roligare så.

• LiindaE

kanske nångång i månadaden ibland varannan

• Mor84

Vi bjuder ju ganska så ofta, men det är ju ingenting som man måste för sitt barns skull. Det är ju bra kanske om man träffar lite folk, som det lät som att ni gjorde. men sen om det bjuds på middag eller om man bara träffas spelar ju ingen roll tycker jag.

• Vår stora lillbebis

Ungefär 1-2 gånger i månaden kanske och sen blir vi väl bortbjudna nån mer gång i månaden men vi gör det inte för att vi ska vänja sonen vid att träffa folk utan för att det är ett trevligt sätt att umgås på, åt middagen med släkt och vänner gjorde vi ju även innan sonen föddes

• xscape

Minst 3 ggr i veckan är vänner här på middag eller fika:D

• Samach

Ha inte prestationsångest! Det viktigaste är nog att barnet träffar andra vuxna i olika sammanhang, just middag spelar säkert ingen roll. Mat bjuder vi nästan aldrig på, lite som någon ovan skrev-mer fika, om det blir middagsdags blir de ev. kvar. Fika hemma/hos någon kanske i snitt en gång på två veckor? Bjudit in senaste året har vi kanske gjort 2 ggr...Förutom släkt och någon helg när vänner kommit på besök och bott hela helgen.

• Duckan74

Titt som tätt har vi middagsgäster eller blir bortbjudna på middag. Vi gör det inte för dotterns skull dock utan för att vi är sociala och gillar att umgås med vänner.

• sockervadd1

Jag träffar mest folk på dagarna med dottern men helgerna går i raketfart och då är vi oftast mamma pappa barn...

Men hon är en riktig charmig liten tjej och inte blyg, kanske ngt mammig..

• Evangeline72

1-2 gånger per månad ungefär och blir väl bortbjudna lika ofta=)

• La Lola

Vänner?
    Aldrig.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • sockervadd1

La Lola, huhu, Var det ett skämt?

La Lola skrev 2009-05-08 11:25:54 följande:

Vänner? Aldrig.
  • La Lola
    sockervadd1 skrev 2009-05-08 11:27:49 följande:
    La Lola, huhu, Var det ett skämt? La Lola skrev 2009-05-08 11:25:54 följande:
    Skämt?
    Näe. Verkligen inte.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lillabebben

Det är väl olika. Ibland har vi hela släkten på middag, då är vi ca 10 personer. Händer väl nån gång i månaden, ibland mer sällan. Vänner har jag hemma väldigt ofta men bjuder på en planerad middag gör vi väl då och då. Ibland kan vi ha gäster varje vecka och ibland kan det gå månader utan middagsgäster.

• pilluta

vi har väldigt många vänner som vi umgås med nästan varje helg. Och eftersom vi har vår lilla så brukar det ofta bli så att dom kommer hit. Mest för att underlätta. Men jag har gjort klart för dem att dom får hjälpa till! Så det brukar ifta vara så att dom "bjuder" oss på middag=)

• Eisa

Vad är det för skitsnack att man måste bjuda hem folk på middag? Det måste man verkligen inte. Det viktiga är väl att barnet träffar folk överhuvudtaget. Man kan bjuda på kaffe, man kan gå till öppna förskolan, ungen kan gå på dagis, träffa kompisar utanför dagis, leka ute tillsammans m.m m.m

• annie80

1 gång i månader, men det blir nog mer nu på sommaren då vi grillar ganska ofta

• Livet30

En eller flera gånger i veckan. Antingen hos oss eller hos våra vänner. Detta gör vi för vår skull och inte för vår dotters.

• skruttan8

Var har du läst det??? Alla gör som de vill, finns väl ingen regelbok hur ofta man SKA bjuda hem vänner. Vissa kanske tycker det är jättekul medans andra föredrar att umgås på annat sätt.
    Vi har sällan vänner här, kanske varannan månad, tycker det är mest bök och stress, fördrar att ta hämtmat då, så lata är vi!!!
    För barnens skull, nä, de blir nog sociala ändå.

• Livet30

Jag förstår inte stressen över att få ett sociat barn. Jag tror det ger sig med tiden, och det är faktiskt ok att inte vara supersocial.

Svar på tråden Hur ofta bjuder ni hem vänner på middag?