• Alvi

Vad har ni för gardiner till fönster + balkongdörr?

Är mitt uppe i flytt och satte upp våra panelgardiner igår, men det såg ju inte klokt ut. Vilken sorts gardiner kan passa tro?

Det gäller alltså ett normalstortfönster med fönsterbräda och så en balkongdörr precis i anslutning.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Vad har ni för gardiner till fönster + balkongdörr?
  • Nyfiken gul

Jag har ett sånt fönster i mitt vardagsrum + ett vanligt fönster på motsatt vägg..

Jag har alltid bara en gardinkappa i det fönstret eftersom man sommartid alltid går i balkongdörren/altandörren.

I det andra fönstret kan jag ha långgardiner eller fina uppsättningar men i det andra fönstret har jag bara matchande kappor.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tecken

Öppnas balkongdörren utåt? Då skulle jag föreslå en kappa.

• Alvi

Hmm... inga gardiner alls minsann...?? Fast... det är vårt sovrum och där vill vi ha rullgardin, och det ser ju inte så snyggt ut, utan gardiner....

Nyfiken Gul: Ja, en kappa blir kanske bättrte...
    Tecken: Vet inte... vi är verkligen JÄTTEnyinflyttade och bor inte ens där än...

• Tecken

Nyare balkongdörrar öppnas oftast utåt (men vår gamla skrutt öppnas inåt). Öppnas den inåt så förslår jag antingen att ni inte har några gardiner, eller att ni gör som vi. Vi har längder, som vi hakat upp på ringar från IKEA. Detta gör att vi lätt kan "trycka in" gardinen i ena hörnet då vi öppnar balkongdörren/har den öppen.

• Alvi
    Tecken: Jag trooor att den öppnas utåt.... MEn vaddå ringar från IKEA? What?!
  • Tuxi

Vi kör på panel och det ser ok ut för det kommer in mera ljus, fast vi har persienner med

• Tecken
    Alvi skrev 2009-05-08 11:23:02 följande:
    Tecken: Jag trooor att den öppnas utåt.... MEn vaddå ringar från IKEA? What?!
    Tänk dig ringar som man trär på gardinstången. Och så har varje ring en klämma/nypa nedtill. Man klämmer/nyper fast gardinen i ringarna. Vet inte vad ringarna heter, eller ens om de finns kvar på IKEA (men jag vet att det finns liknande modeller på andra ställen). Ringarna gör att det är lätt att skjuta gardinen på gardinstången.
  • Alvi

Tecken: Ahaa, såna där.... såna där.... aahh, jag vet ju vad det heter...! Men nu vet jag vad du menar! Smart!

Tuxi: Okej.. ja, hos oss såg det INTE okej ut... dessutom svävade gardinen typ 2 dm ovanför golvet med...

• Alvi

... heter det mormorsringar??

• Tecken
    Alvi skrev 2009-05-08 11:35:32 följande:
    ... heter det mormorsringar??
    Det är möjligt, försökte Googla fram bilder, men fick bara fram bilder på kläm-delarna.
  • Tecken
    Tecken skrev 2009-05-08 11:37:02 följande:
    Det är möjligt, försökte Googla fram bilder, men fick bara fram bilder på kläm-delarna.
    Ja! Nu har jag hittat bilder på Tradera (av alla ställen...). Mina mormorsringar är helt i stål (precis som gardinstången).
  • Tuxi
    Alvi skrev 2009-05-08 11:35:21 följande:
    Tecken: Ahaa, såna där.... såna där.... aahh, jag vet ju vad det heter...! Men nu vet jag vad du menar! Smart! Tuxi: Okej.. ja, hos oss såg det INTE okej ut... dessutom svävade gardinen typ 2 dm ovanför golvet med...
    Aj då vi var problemet med att dom är för långa
    Men ställ stora härliga krukväxter i fönstren och på golvet så skulle ni kunna ha klängväxter so klättrar uppåt mot stången
Svar på tråden Vad har ni för gardiner till fönster + balkongdörr?