Kvartsamtal
Jag måste bara kolla med er andra föräldrar om det har gått till så här på eran förskola..
Min lilla-syster kom hem igår efter ett "kvart"samtal med hennes 5 (snart 6) åriga pojkes dagisfröken.
Hon var chockad o jättelessen över vad denna fröken hade sagt.
Hon tyckte att pojken skrev sitt namn för dåligt och tyckte att syrran måste sitta ner med honom nån timme varje kväll o träna på detta. Nämnas bör att han skriver HELT normalt för att bara vara 5 år. Kan hela alfabetet o kan skriva sitt o familjens namn.
Fröken tyckte även att det var konstigt att han inte kunde sin adress, måste dom kunna det..? Visst är det ju jättebra ifall dom kan det men är det nåt sorts krav?
Sedan var det en teckning han gjort på en pulkbacke och en åkmadrass med sig själv på, man ser klart o tydligt vad det är på teckningen men fröken tyckte att min syrra skulle hjälpa sin pojke o "utveckla" teckningen. Den var inte bra nog i hennes ögon. Alltså va fan, är det krav på hur bra man ritar också eller?
Hon hade även dragit upp pojkens pappa o hans liv, vad han jobbar med och hur ofta dom träffas osv. Har hon rätt o bli så personlig?
Det värsta av allt var ändå när syrran frågat hur pojken annars fungerar i gruppen, fröken tyckte att han -"är ju snäll emellanåt" men det måste också tränas på hemma hur man beter sig på dagis! På sitt förra dagis han hon aldrig ens hört nån tillstymmelse till att han skulle vara elak eller dum.
Syrran blir så ställd av detta att hon bara går därifrån, reaktionen kommer hemma o hon blir jättelessen o tror att det är fel på pojken som inte klarar frökens kriterier på vad dom ska kunna.
Har själv en pojke som blir 5 i december, har aldrig varit med om att hans fröknar "bedömer" han på nåt sätt.
Syrrans pojke är väldigt go o snäll hemma, kramas mycket:) Och utvecklingsmässigt är dom på samma nivå.
Borde jag oroa mig för samtalet som jag ska ha med min pojke? Brukar 5/6 åringar bli bedömda på detta sättet?
Obehagligt...