• Pumsan

Kvartsamtal

Jag måste bara kolla med er andra föräldrar om det har gått till så här på eran förskola..

Min lilla-syster kom hem igår efter ett "kvart"samtal med hennes 5 (snart 6) åriga pojkes dagisfröken.

Hon var chockad o jättelessen över vad denna fröken hade sagt.
    Hon tyckte att pojken skrev sitt namn för dåligt och tyckte att syrran måste sitta ner med honom nån timme varje kväll o träna på detta. Nämnas bör att han skriver HELT normalt för att bara vara 5 år. Kan hela alfabetet o kan skriva sitt o familjens namn.
    Fröken tyckte även att det var konstigt att han inte kunde sin adress, måste dom kunna det..? Visst är det ju jättebra ifall dom kan det men är det nåt sorts krav?

Sedan var det en teckning han gjort på en pulkbacke och en åkmadrass med sig själv på, man ser klart o tydligt vad det är på teckningen men fröken tyckte att min syrra skulle hjälpa sin pojke o "utveckla" teckningen. Den var inte bra nog i hennes ögon. Alltså va fan, är det krav på hur bra man ritar också eller?

Hon hade även dragit upp pojkens pappa o hans liv, vad han jobbar med och hur ofta dom träffas osv. Har hon rätt o bli så personlig?
    Det värsta av allt var ändå när syrran frågat hur pojken annars fungerar i gruppen, fröken tyckte att han -"är ju snäll emellanåt" men det måste också tränas på hemma hur man beter sig på dagis! På sitt förra dagis han hon aldrig ens hört nån tillstymmelse till att han skulle vara elak eller dum.
    Syrran blir så ställd av detta att hon bara går därifrån, reaktionen kommer hemma o hon blir jättelessen o tror att det är fel på pojken som inte klarar frökens kriterier på vad dom ska kunna.

Har själv en pojke som blir 5 i december, har aldrig varit med om att hans fröknar "bedömer" han på nåt sätt.
    Syrrans pojke är väldigt go o snäll hemma, kramas mycket:) Och utvecklingsmässigt är dom på samma nivå.

Borde jag oroa mig för samtalet som jag ska ha med min pojke? Brukar 5/6 åringar bli bedömda på detta sättet?
    Obehagligt...

• Svar på tråden Kvartsamtal
  • Hannah76

Oj... Det där har jag aldrig varit med om med min dotter när hon var i den åldern. Vilken märklig pedagog..
    Fick iof märkliga kommentarer från dotterns lärare på senaste utvecklingssamtalet (hon går i 2:an). Läraren tyckte att det inte riktigt passade sig att vår dotter umgicks så mycket med pojkar.. Och att det var märkligt, något vi borde göra nåt åt. Då handlar det om att hon hellre leker med grabbarna på på skoltid och utanför skoltid, inga konstigheter alltså..

• Eurasier

Öh, det låter ju väldigt märkligt, min son som är sju nu har aldrig varit särskilt duktig på att rita. Det har de nämnt, men de har också sagt att det gör inget för att han är långt fram med andra saker och att det är för att han inte vill rita.
    De sakerna som din systers pojke skulle träna på tror jag är sånt som de ska kunna i ettan.
    Var på utvecklingsamtal i förskoleklass för ett tag sen och då tog de upp lite såna grejer, men sa samtidigt att det är bra att träna redan nu, men det är i ettan de ska kunna det.
    Vet inte om det är olika i olika kommuner, men kursplanen från skolverket borde ju vara samma överallt.

Det kan ju vara så att hon bara är dålig på att lägga fram saker, för ofta när barnen har varit långt fram, så har de sagt att de börjar tidigare för att de ska ha något att lära sig, men då har de alltid talat om att det är så också.

• Isnogood

Låter väldigt konstigt tycker jag!
    När min son var fem-sex år och jag var på samtal så var det ingen som sa något om att han varken kunde skriva eller räkna...
    Det enda dom sa var att han aldrig ville vara med på pysselstunderna utan hellre ville leka med bilar o lego...men dom sa också att det var några barn till som gjorde som han...och dom tyckte det var ok...

• sunsed1

Det är ju helt knasigt att bedöma så små barn. Herre Gud han är ju bara 5! Hoppas pojken inte var med under samtalet. Sådana saker ska de ju inte behöva bekymra sig om. Min tjej är 5 1/2, går i förskolan, och ja,ja hon är rätt framåt, men peddagogerna skulle aldrig ha för sig att kommentera frö dagisbarn hur de bör skriva eller andra saker som ts nämnde.

När jag tom. ville rätta min dotters små stavfel så fick jag nästan utskällning att det ska man absolut inte bry sig om i den där åldern (givetvis hade de rätt - det bara jag som är så otroligt petigt ) Och låt de låtsasskriva. Det är inte hela världen om de inte kan adressen, eller vad det nu må vara.

Socialt kommer de utvecklas så snart de kommer bland större barn i förskolan, så där ska man inte heller lägga något större vikt vid.

Nej, ta det lungt med kvartsamtal vid den där ¨åldern" (ta inte på allvar allt som sägs, allt har sin tid) och se bara till att uppmuntra era 5 åringar på allt positivt de gör.

kram

Svar på tråden Kvartsamtal