• 7Illyl1

Bada/duscha med 6-veckors hur gör man? jag har bara två händer ju

Har försökt bada min son vid två tillfällen och han tycker inte om det ALLS. Vill ju inte tvinga honom.
    Så jag funderar på om det går att duscha istället? Frågan är bara hur man gör; han är extremt ålig, vevar omkring hela tiden och jag undrar hur man kan göra rent praktiskt eftersom jag kommer att behöva båda händerna för att hålla honom och antagligen också lugna honom.

Har bara dusch hemma, inget badkar.

• Svar på tråden Bada/duscha med 6-veckors hur gör man? jag har bara två händer ju
  • Annaa

Jag brukar sitta på golvet och duscha min tjej som nu e 4 månader Går alldeles ytmärkt! Lägger bara frm handduk o sånt så det e lätt att fixa sånt efter Lycka till

• CatrinPlommon

Så gjorde jag med: lägg ett badlakan på golvet i duschen så ligger han mjukt och ha mjuk stråle på vattnet. Detta går fortare än att dra fram badbaljan också

• miss peach

Jag brukar ha skötbordsunderlägget på duschgolvet. Ett jättebra sådant hittar du billigt på IKEA, en vit av plast, mjuk och uppblåsbara kanter.
    På den lägger jag en liten handduk som jag blöter först med varmt vatten. Det tycker bebisar om. Det här sättet att duscha babyn funkar jättebra och det gillar min tjej. Hon var jättekinkig i början när jag hade henne i balja.
    För att inte torka ut den alldeles härliga babyhuden, smörjer jag hela babyn med barnolja först när hon ligger där och sedan duschar. Har gjort detta sen hon var ca 4 veckor och idag är hon 4 månader. Här är underlägget "Gullunge" på Ikea www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70025318

• 7Illyl1

Åh vilka bra tips, tack!
    Har inte fått kläm på allt det praktiska än (åka rulltrappa med barnvagn, t ex) så idiotfrågorna dyker upp då och då...
    Men det låter som en baggis att duscha med bebis nu

• Lundby87

Vi körde med på ikeas plast underlägg kostar ca 60kr tror jag det va. Hade denna tills hon va 1 å lite till kunde sitta på denna då hon vart duktig på detta med slipper man sitta på golvet är man sällan sugen på själv

• 7Illyl1
    Sawalee skrev 2009-05-08 16:48:54 följande:
    finns ju badstöd att köpa som vi använde både i badkaret, i en badbalja eller i duschen. finns på blocket för en billigpeng. ett exempel; www.babyland.se/badhjalp-buddy_x_GB79477.aspx
    Ah vilken bra grej, jag hade för mej att det skulle finnas nåt sånt men min hjärna funkar inte så bra just nu.
  • Sawalee

funkar jättebra så har man ju händerna fria. De blir ju rätt hala de små... :)

• Lundby87

den som nyss länkades hade vi användes aldrig då vår dotter gillade att sprattla å då kändes den inte pålitlig kändes bättre med platt underlag då hon inte kunde trilla pt någon sida men kansek andra som tycker den e super bara mina tankar kring den.

• PetraMunchen

Badar ni tillsammans eller själv? Jag skulle föreslå att sätta er båda två i badet och duscha ihop.

• Sara Li
    PetraMunchen skrev 2009-05-08 19:49:32 följande:
    Badar ni tillsammans eller själv? Jag skulle föreslå att sätta er båda två i badet och duscha ihop.
    De har ju inget badkar.
  • 7Illyl1

Nu har vi duschar med ikeas uppblåsbara platsunderlag och en varm handduk. Funkade finfint ända tills bebis fick vattenstänk i ansiktet :) Jag hann också bli ren.
    Tack för alla bra tips!!!

• olandstoken

min kille tycker att det är helt ok att bada om man kollar så att vattnet är 37-38 grader. så vi har termometer i baljan

• cloudberry79

I början duschade vi hela familjen. En höll barnet och den andra tvättade sig själv och barnet, sen tvättade sig den som hållt barnet i början.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • PetraMunchen
    Sara Li skrev 2009-05-08 22:58:45 följande:
    De har ju inget badkar.
    Tja. sätta sig i duschen går ju också eller? Sen funkar det bättre om man tycker det är kul själv. Dvs skrattar, ler och så. Vår lilla ogilla första badomgångne med sin pappa eftersom han var lite osäker och då trodde ju pappan att han integilla att bada först. Men andra gången gick jättebra då vår son ju egentligen älskar vatten men troligt kände på sig att min make var lite orolig och inte så glad.
  • niwi

Det finns en insats som en stol eller liggfotölj på babyprofssen med sugproppar på, en sån har vi och den är verkligen kanon bra. Jag lägger en handduk på den så att det blir mjuk o skönt att sitta i. ...men ha uppsikt. Den är stabil o så men ändå.

Svar på tråden Bada/duscha med 6-veckors hur gör man? jag har bara två händer ju